Stine-mor Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Jada, det MÅ han sikkert, men kanskje ikke akkurat i påsken, kanskje ikke i andre sine hus?? Grrr...drittlei av å høre at babyen må tåle all verdens lyder som vi ikke har i vårt eget hus... men, det jeg egentlig lurte på, hvordan gjør dere det med soving når dere er borte på ferie/overnatting andre steder enn hjemme? Fortsatt faste leggetider?? sovested? Hvor stor betydning har det å ikke være i kjente omgivelser? min er ca 4mnd gammel nå, men hører gjerne om babyer i "alle aldre":) Her sov knotten i vogn, og vi brukte samme leggetid, Våknet opp litt nå og da fordi alle skulle demonstrere at lydene i huset måtte han jo tåle, men ellers synes jeg det gikk greit!
Romeren Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Det var kjempebråkete i vår påskehytte (13 i hus, utrolig lytt og oppholdsrommet rett utenfor soveromsdøra). Han er bare litt over 4 måneder gutten min, så det gikk likevel bra da jeg ammet han i søvn og lot han ligge i storsenga til vi la oss selv (prøver å unngå dette hjemme). Ellers ga jeg rett og slett blaffen i rutiner. Det ble mindre dagsoving, og jeg la han når han virket trøtt og lei. Han får jo veldig mye oppmerksomhet når vi er sammen med familien, og ble bært og underholdt mye mer enn her hjemme, så derfor tok det gjerne enda lengre tid før han ble sutrete. Blir sikkert vanskeligere dette, når han blir eldre. Nå sover kjempetungt når han først har bestemt seg for å sove, og forstyrres ikke noe særlig av lyder.
Gjest eelis+kian Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Jeg og gutten min på 5,5 mnd var på hytta med familien (11 stk, pluss besøk et par av dagene) i påsken. Der var det litt plassmangel, så vi endte opp med å sove på madrass i "trapperommet" i andre etasje - altså det var ingen vegg eller dør som skilte soveplassen hans fra bråket i første etasje. Vi la ingen demper på bråket vi laget, og det var myye bråk, men han sov som en stein likevel :-) Vi hadde samme rutiner på alt, og det funket helt fint. Jeg er ikke engang sikker på om han egentlig merket at vi ikke var hjemme. For meg har det vært viktig å ikke være stille mens babyen sover. Selvfølgelig dundrer jeg ikke i vei med å støvsuge under senga hans mens han sover, men jeg er ikke stillere enn vanlig, og jeg vasker klær og setter på oppvaskmaskinen mens han sover. Det er mye fordi jeg vil at han skal kunne sove i situasjoner som vi hadde på hytta, uten at han våkner. Det er jo kjedelig å måtte sette telefonen på lydløs bare fordi babyen sover ;-)
abella Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Skjønner at det kan være veldig irriterende. Hører ofte foreldre med mange barn sier at barna sover veldig forskjellig, noen sover tungt andre sover lett, akkurat som oss voksne. Det er ikke bare å venne dem til støy, nei. Knerten sover lett. I dag voknet han av at avisa ble levert på døra rundt halv seks... Han sovnet igjen av seg selv ganske kjapt heldigvis, men irriterende, ja. Og den avisa har jo blitt levert på døra hele livet hans den... Knerten reagerte forresten litt morsomt på å sove et annet sted enn han var vant til. Han sov i lånt seng på eget rom og ble nok litt forfjamset av det. Han glemte nemlig å våkne til nattmåltidet sitt. Det har han aldri gjort hjemme, han er et skikkelig vanedyr. Men vel hjemme igjen våkner han som han pleier til nattmat. :-) Ellers hadde vi samme rutiner som hjemme. Funket veldig bra det. Han er også litt over 4 mnd.
ifie Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Uenig. Han MÅ ikke venne seg til lydene i huset! Vi hadde det litt sånn med storebror - at han skulle venne seg til lyder og "bråk", men det er jo ikke sånn de virker! I magen bråker det fælt, så nyfødte babyer sover ofte gjennom det meste. Sånn var det også med storebror. Vi støvsugde, hadde på radio og TV og snakket normalt mens han sov i stua om dagen. Plutselig en dag begynte han og våkne av disse lydene, selv om det var helt vanlige lyder! Vi beholder rutiner (med litt slingringsmonn) i feriene (og når vi er andre plasser enn hjemme. Ungene sover når de pleier og spiser når de pleier. Vi legger lillebror (7mnd) litt unna der vi sitter, eller han ligger ute i vogn med babycall. Så får han sove i ro og fred Vi har ikke prøvd ut så mye med lillebror, men storebror sover helt klart best i kjente omgivelser (egen vogn). Men det finnes jo unger sov sover der de blir lagt eller der de detter
Lillemor&Gutta Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 Nei det MÅ han ikke. Har selv en liten en som foretrekker å sove på rommet i mørket både til dupper og om natta. Han sover i vogna hvis vi triller og han har sovet i kirka under dåpen så han kan hvis han er trøtt nok men ser ikke noe poeng i å bråke når han skal sove. Jeg rydder gjerne, setter på oppvaskmaskina men støvsuger ikke. Tar hensyn til han sånn som andre når di sover. Vi har kun vært på 1 tur og da skulle han sove i reisesenga, Prøvde så godt vi kunne å holde rutinene da han er et skikkelig vanedyr men det gikk ikke. Det han sov var i biln når vi kjørte frå A til B å stort sett ikke noe annet. Natt legginga tok litt lengre tid men var uansett til vanlig tid. For vår del har det mye å si at vi ikke er hjemme. Han ble utroli stresset og urolig når vi var borte. Han måtte til og med sove sammen med oss den siste natta for i hele tatt og sovne (noe han ikke har jo siden han var rundt 1 måned). Han er helt avhengig av rutinene for å få en fin dag og en grei natt (rart siden ingen av foreldrene er så rutinefiksert) og det ble vanskelig å holde di ordentlig. Vi venter til sommern før vi tar en til tur. Han er nå rett over 5 mnd og var vel ca 4 da vi var på tur.
Stine-mor Skrevet 7. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. april 2010 ja, skjønner de er forskjellige disse bebisene våre:) Mener litt det samme som deg Hilde_88, at jeg ikke ser noe poeng i å bråke når han sover, blir jo unaturlig om jeg liksom skal støvsuge soverommet akkurat når han skal sove. Men jeg også setter på alt av vaskemaskiner og slike ting altså. Slike lave jevne lyder går helt fint. Er vel bare gjallande latterkuler og smelling med dører jeg er imot:) (og at unnskyldningen er at det er husets lyder så det må han jo bare tåle..-sover han ikke?Ånei, da er han ikke trøtt nok da skjønner du) Var bare så sykt dårlig vær der vi var i påsken også at det ble liksom så intenst mye inne, og ikke noe egnet sted å stå ute og sove på i regnet...kan jo heller ikke stå ute på natten. skulle vel tatt seg ut:) Hvordan merket dere som har sagt at babyen ble stresset, at de ble det? Klarte de ikke roe seg ned for å sove, gråt de eller hva?
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 Vi var på hytte og det er første gang hun skulle sove borte på lenge. Vi hadde med vogna men første natt var grusom. Hun roet seg ikke. Endte med at hun havnet i senga mellom meg og pappan. Da sov hun som en engel. Sov lenger en oss og sto seinest opp kl halv elleve. Etter to netter i vår seng falt hun til ro i vognen og det funket flott. Hun er straks fire mnd. Leggetidene ble litt forskjellig men hun ble lat når hun var trøtt. vi var litt på besøk hos andre også og da sov hun litt i vogna for så og våkne litt igjen.. Vi var fire voksene og hene påvår hytte så gikk kjempe fint. hun koste seg værre. Masse deilig fjell luft, oppmersomhet og kos.
Lillemor&Gutta Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 Min ble grette, klengete og suttret og gråt endel. Helt motsatt av den blie ungen vi ellers har i hus. Han er bestandig blid og fornøyd og det kan gå et par dager mellom at han skriker skikkelig. I tillegg spiste han veødig dårlig og bæsjet ikke på 3 dager. Har stort sett 2 bæsjbleier pr dag. Men han var søt da vi kom inn i gangen hjemme i gjen og han spiste fra øre til øre
ett til! Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 joda,babyer skal og må bli vant til å ha noen lyder rundt seg men ikke ALLE lyder! plutselig høye lyder forstyrrer poden min mest,og da prøver jeg å unngå disse:) vi var borte i påska (poden er 3 mnd forresten) og da lå han i bagen sin på gulvet på soverommet.tok veldig lang tid å få han til å sove, han RASA i en time først,men så steinsov han til halv fem om morgenen!glemte å våkne opp til nattmåltidene sine:) dagen etter var det lettere å legge han og han sov velig bra da også. Vi la han til samme tid (noen som fra før av er ganske variabelt,så han merka ikke så mye forskjell han iallefall!) jeg tror alle barn merker om de ikke er hjemme i senga si og kan bli urolige av dette,men de venner seg fort til dette også,selv om ikke bestandig foreldrene gjør det...
Lemonia Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 Når vi har vært borte har han stort sett sovet i reiseseng (eller vognbagen da han var mindre) i stua med oss på dagtid. På ferie er vi gjerne ute på sightseeing hele dagen og da sover han i vogn, det har aldri vært noe problem selv om vi beveger oss og det er bråk rundt omkring. Sovetidene følges uansett hvor vi er. Hjemme sov han også alltid i stua på dagtid fram til han var ca 6 mnd. Jeg er en av dem som mener at barn nettopp har godt av å lære seg å sove uten at det skal være musestille, og at det skal være mulig å leve som normalt i et hus selv om barna sover. Trenger jo ikke bråke ekstra mye for å demonstrere, men jeg synes man f.eks. skal kunne ha TV på, ha besøk og prate og le med andre uten at ungene våkner (man hører jo gjerne litt selv om de sover i en annen etasje), rett og slett leve som normalt. Det har i vårt tilfelle i allefall bare vært positivt å eksponere gutten vår for normal hverdagsstøy når han sover på dagtid. Enten vi er på ferie eller på besøk hos andre kan han sove hvor det skal være, og han våkner aldri på nyttårsaften selv med rakettene. Veldig behagelig å ha en fleksibel gutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå