Gå til innhold

I dag prøvde vi med litt fast føde for første gang, jeg var veldig spent men

Anbefalte innlegg

Skrevet

det så jaggu ut som om hun ikke hadde gjort annet!:o Sjokkert jeg. Jeg kom med skjeen med litt moset banan, avocado og morsmelk (er det greit tro, å blande inn mm i det jeg gir henne?), og hun gapte og tok skjeen med den største selvfølgelighet. Hun gjorde noen grimaser, men fortsatte å gape. Jeg turde ikke gi henne mer enn noen t-skjeer tilsammen, men da jeg tok vekk skålen, så hun langt etter meg, og syntes vel egentlig at jeg burde gi henne mer.

Pupp har blitt for barnslig, hun er stor jente nå, og tuller mye eller griner til puppen. Hvorfor det?? Jeg har jo masse melk. Når hun drar seg unna, står jo strålen ut. Er hun lei?

Hun våkner også mange ganger om natta nå, og jeg har begynt å sovne når vi ammer, og det liker jeg ikke. Er redd for at hun sover på siden inn til meg, og ikke får nok surstoff (bank i bordet), at hun skal falle ned, og fordi pappaen røyker, og det ikke er ideelt akkurat. Det er vel et tegn på at hun trenger mer næring sikkert, at hun våkner såpass mye? Jeg var så velsignet i flere mnd, at hun sov hele natten og ikke nattammet:) Hun blir jo 6 mnd om 3 uker, så det er jo greit å starte litt.

Hvor mye kan jeg gi henne tror dere? Kan jeg gi henne litt mer snart, før leggetid?

Jeg skulle spørre hs i dag, men de hadde ikke en eneste helsesøster å oppdrive NÅ HELLER ! Helsesøsteren vår er sykmeldt igjen:( Hun kan ikke noe for det altså, men jeg gleder meg til å bytte helsestasjon!

Skrevet

Hei. Det samme skjedde her rundt 5 mnd alder. Ville ikke ha pupp mer, ihvertfall ikke på dagtid, å vaknet hver time på natta for pupp eller kos, vanskelig å vite da jeg også stort sett sovnet så fort han begynte å suge, våknet 1 time senere hehe.... og ante ikke hvor mye han spiste :)

Er ingen ekspert på dette selv, men kan bare fortelle hva vi gjorde. Vi startet som deg, men noe skjeer hver dag. Jeg begynte med litt banan, og litt grøt. var ikke så populært her den føste uka, men så bedret det seg. Kom ganske raskt opp i 1 porsj grøt, 1 uke kanskje. Så etter 2-3 uker hadde vi 2 porsjoner grøt, ofte med litt fruktmos/sviskemos etterpå.

Plutselig for 2 uker siden skulle ha absolutt ikke ha pupp på dagen, bare vred seg bort fra det som om det var det værste i verden. Så da begynte jeg straks med 1 grøtmåltid til, dette 2 uker før han ble 6 mnd, altså 2 uker siden, han er 6 mnd nå. Så nå er det tre måltider grøt, og litt frukmos som dessert, men skal begynne å droppe det, og heller gi det som mellommåltid mellom de 3 grøtporsjonene. Prøver å kutte ut den ene grøten, med middag, men det er ikke populært!!

Men de første dagene, gi henne gjerne maten på formiddagen, så du ser om hun skulle reagerere på noe. Og vær oppmerksom på at det nå vil bli en helt annen avføring, hehe... her presser han og hyler og står i hehe ;)

Håper du fikk noe svar. Lykke til :)

Skrevet

Hei og takk for svar! :)

Ja, jeg tenkte på det. Vi gav jo nå i ettermiddag, det er sikkert lurt å gi om dagen ja. Da gir jeg ikke mer i dag, men prøver igjen i morgen. Plutselig var klokka så mange, jeg må stelle henne nå, og puppe, men da på soverommet hvor det er mørkt, kjølig og stille, det er bare da hun spiser noenlunde skikkelig, noen ganger iallfall. Jeg håper ikke at hun er ferdig med pupp enda, det er altfor tidlig! Har tenkt mye på den bæsjen ja, det blir noe annet med noen som ligner på mannebæsj;) Brunbæsj! Litt vemodig å ikke skulle se den gule, bløtbæsjen mer:( *sukk*

Skrevet

Uff ja den bæsjen ja, hehe, kommer svære kabler haha :) Stakkars lille, tror han får litt vondt i rompa si. Men her hjelper det å gi sviskemos, og han smatter som bare det og koser seg med det:)

Ja mye som er vemodig om dagen. Idag ble bagdelen pakket bort for godt!! buhuu... hvor er den lille babyen min?!! Men samtidig så er det jo så masse gøy som skjer også. Den første latteren, svære grøtsmil hehe, rulling, og det å se han prøve seg frem med krabbing osv. Men så er det, dette med at det nærmer seg med stormskritt til man skal begynne å jobbe igjen.... uff..

Skrevet

Da er hu, puppet, rapet, synget for og lagt, hun sovnet med en gang! Men hun våkner sikkert snart, hun pleier av en elller annen grunn å gjøre det, spesielt de gangene hun sovner med en gang. Hm.

Bagdelen ja, mener du at han sitter nå? Ble han født i september? Vesla kan ikke sitte enda, og hs sa at jeg ikke burde begynne å trene på det, fordi hun ikke vil ligge på magen, og da kan bli rompeaker istedet. Altså hun kan hoppe over krabbingen, om hun oppdager sittingen først, siden det er mindre slitsomt:) Bagen har hun straks vokst fra, det går akkurat nå, så da må vi legge henne rett i vogna da eller? Da er det jo åpent på sidene. Eller må vi ha ny vogn? Håper ikke det da. Det fulgte med seler, kanskje hun må spennes fast? Hehe. Jeg hadde sett for meg at hun kunne sitte fra 6 mnd, men slik blir det neppe her. Det er synd, for hun har begynt å våkne og gråte ute i vogna nå, til og med når vi triller, hun vil jo opp og se, kan skjønne.

Skrevet

Han ble født 16 dager over termin, så akkurat 6 mnd igår, så ble aldri noen septbaby hehe. Nei, han sitter absolutt ikke. Stor og tung gutt, så han har akkurat lært seg og rulle fra rygg til mage, og trekker bena litt opp når han ligger på magen i et forsøkt på å krabbe ser det ut som ;) Nei man skal vel ikke sitte så mye med de før de kan selv.

Bagdelen til vogna mente jeg. Så nå går det i sportsdelen. Han var som din, når han våknet ble det bare hyl og grin, for han så jo ikke en dritt oppi der stakkars, og soden han er stor begynte det å bli i trangeste laget, med pose osv... selv om man kan ta den bort nå.

Sportsdelen vår er så stor, så føler han drunkner litt inni der hehe, men han har ihvertfall god plass, så kan han ligge nesten helt flatt. Vi har også seler, men ikke festet han i dem ennå jeg, siden han beveger minimalt på seg ennå. og har brukt posen frem til nå. Hvem vogn har dere?? Du må vel ikke kjøpe ny vel?

Skrevet

Vi har en Brio-vogn, vet ikke modell eller årstall, tror hun sa rundt 8 år gammel jeg, i fjor;) Det er en kombivogn. Vesla er ganske vill til tider, jeg tør nesten ikke stelle henne andre steder enn på gulvet nå, fordi hun er så sprelsk! Hun river ned alt som ligger på stellebordet også, bleiene kaster hun vilt rundt seg;)

Skrevet

hehe:) så gøy da:) sånn var det her også, skulle tro hun aldri hatt gjort annet enn å gape og spise grøt. Skulle tro det var dette de hadde ventet på forevig :0)

Jeg tror vi var oppe i 2 små porsjone grøt allerede på dag 2 (tyntflytende. Vi gav 1 time før leggetid:)

Søvnmønsteret var någenlunde det samme etter at hun begynte med grøt, det var først når vi gav henne flaske på natta at måltidene ble redusert :)

Kos dere med fast food ;)

Skrevet

Ta det gradvis med et par skjeer noen dager og øk på med en til og en til. Bland gjerne med mm, det gjør ingenting.

Men bare husk at noen blir harde i magen av banan!

Jeg ville kanskje begynt med grøt jeg. Der er det jo tilsatt vitaminer og jern (viktig fra 6 mnd).

Vi begynte med grøt ved 4 mnd fordi vi fikk masse oppvåkninger på natta, men det hjalp ikke så veldig da...

Men kan godt være hun trenger mer næring enn mm ja.

Sjarmtrollet var også kjempeklar for fast føde ved 4 mnd, gapte og spiste alt han fikk han! Må innrømme at vi ikke var så flinke til å bare prøve 1 og 1 ting om gangen... Men han har ikke reagert på noe, så det har heldigvis gått bra likevel.

Lykke til videre! :)

Skrevet

Flere naturtalent ja, vestlandsfanden? Hihi;) I dag prøvde vi med grøt, eller suppegrøt ble det vel, hun satt på fanget til pappaen, og gapte før jeg hadde satt meg ned! Hun skjønte liksom at hun skulle få mat da jeg kom med skåla.

Dette er kanskje litt mye, men hun fikk altså denne suppegrøten i dag, og en litt mer fyldig grøt til kvelds (små porsjoner), pluss kokt vann og pupp. Hun sover godt nå i hvertfall:) Jeg håper ikke at hun slutter med puppen, det er altfor tidlig! Men håndmelker for å bruke i maten da, da opprettholdes produksjonen uansett eller? hun pupper jo uansett da, selv om det ikke er like mye som før.

Vet dere i forhold til temperatur? Hun fikk vann som hadde blitt kaldt i romtemp i dag, hun grøsset litt og lo av det, men det burde kanskje være 37 grader? Og grøten rakk jo å bli kald så fort! Dette er en helt annen verden for meg, og så mye å huske på. Sterilisere ditt, temperere datt, ikke spise sånn og slik, passe på mengden osv. Mye enklere med PUPP!

Skrevet

hihi, jeg synes også det er forvirrende alt dette med fast føde altså! Men Tigerpote - har lest at maten ikke trenger å være varm iallefall. så jeg har brukt kokt vann (har brukt grøt som man blander med vann) som er lunkent, sånn rundt 37 grader et sted tenker jeg. Ikke for varmt og ikek for kaldt .

Her i gården var også bittelille storfornøyd med å få grøt. Hun gaflet i seg alt hun fikk, og tenkte nok at ENDELIG skulle hun få noe annet enn den evinnelige melken. Tihii. Og etter en uke sov hun plutselig hele natten igjennom!! Men hysj hysj, det skal man visst ikke si høyt for det skal jo ikke være en motivasjon for å begynne med grøt.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg har skålen med grøt i vannbad, da holder den seg passe varm gjennom hele måltidet :-) Så morsomt at jenta di er så ivrig!

Nå er det klart for middag her, jeg har begyt å gi kylling sammen med grønnsakene! Det var veldig populært, myye bedre enn bare bokkoli og blomkål, hehehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...