juni2010mamma Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Vi finner ikke ut hvordan vi skal fordele permisjonen, er så mye å sette seg inni:( Jeg er fulltidsstudent med vikarjobb ved siden av og samboer jobber fult.. Hva lønner seg? Noen som er i samme situasjon?
fresh Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 du får penger av lånekassen OG de pengene du har krav på fra arbeidsplassen din, enten du studerer eller tar perm fra studiene Jeg har sjekket opp dette ser du vi er begge studenter, så kan desverre ikke hjelpe deg med det andre spm.
Ccathrine Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Jeg kan fortelle om min situasjon, men anbefaler deg å snakke med ditt nav kontor. Jeg er nå lærling og skal ta fagbrev i sommer, har termin nå 24 april. Og etter fagbravet har jeg planer om å studere igjen hvis jeg får en snill baby. Jeg fikk beskjed om at jeg kan studere så masse jeg vil imens jeg får foreldrepenger ifra nav, men så fort jeg søker om støtte ifra lånekasen til å studere mister jeg pengene. Å så lenge du er 100% student går ikke dette utover fars permisjon eller penger. For at far skal få permisjonspenger må mor være i 100% arbeid eller studie når far tar permisjon, Det står alt om dette inne på navs hjemmeside:)
mamma og my Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Du kan få fødselsstipend fra lånekassen, samtidig som du kan få foreldrepenger fra vikarjobben din, hvis du har tjent mer enn engangsstønadsbeløpet. For å få penger fra Nav må du ha jobbet minst 6 av 10 siste mnd, men inntekta kan ha vært variabel. Men samboeren din kan også ta ut hele permisjonen bortsett fra de ukene som er forbeholdt deg. Han vil vel trolig få mer utbetalt fra Nav enn du gjør. Du får penger fra lånekassen uansett om du studerer eller ikke mens du har permisjon, men dersom du får foreldrepenger kan du ikke jobbe i denne perioden. Sikkert lurt å ta en prat med Nav om hva som lønner seg for dere. Og der er jo også et poeng ifht det praktiske ifht studiene dine, om du kan hoppe innigjen på studiet når permisjonen er ferdig, eller må vente f.eks til neste høst...
Canari Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Jeg kjenner noen som gjorde det slik at mor fortsatte som student mens hun fikk de to første barna, og tok kun de ukene hun måtte, mens far var hjemme resten av permisjonstiden med fulle pemisjonspenger (han hadde væ'rt i jobb en stund før). Mor var på studiestedet når hun hadde klassetimer/forelesnninger og ev. kollokvie, og var likevel mye hjemme, samt fikk omgjort lånet til stipend. På denne måten kom familien gunstigst ut mht inntekt i perioden.
fresh Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 dette fant jeg på lånekassen sine sider Foreldrepenger fra NAV Får du engangsstønad fra NAV, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra NAV påvirker ikke retten til foreldrestipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra NAV, har dette betydning for foreldrestipendet fra Lånekassen. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/#vilkar
Tullball Skrevet 8. april 2010 #8 Skrevet 8. april 2010 Gå inn på forumet "gravid og student" og les om smutthullet. Bør ligge på førstesiden. Kort fortalt: Du kan få fødselsstipend fra lånekassen Du tar førstegangstønad (dersom dette vil lønne seg hvis du har opptjent lite på vikarjobb) Du kan ha permisjon i inntil 44 uker Far kan få fødselspenger og permisjon hvis han tar det gradert (dvs dere kan begge gå hjemme i perioder mot at du er meldt opp som student. (ingen krav til å ta eksamner) og dere får "dobbelt" opp med penger.) Sjekk ut veldig god beskrivelse på forumet nevnt over.
juni2010mamma Skrevet 8. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. april 2010 Ja jeg har lest det, men det ble dessverre nye regler juni 2009 så det smutthullet gjelder ikke lenger...
Tullball Skrevet 9. april 2010 #10 Skrevet 9. april 2010 Så vidt jeg kan se så gjelder det fortsatt. Dette er direkte klipp og lim fra NAV og lånekassen: Fra NAV: Som far kan du ha rett til foreldrepenger dersom du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden starter. Du må benytte deg av retten til foreldrepenger (både fedrekvoten og den felles perioden) innen barnet fyller tre år ved fødsel og innen tre år etter omsorgsovertakelsen ved adopsjon. Du som far kan også opparbeide deg rett til foreldrepenger mens mor mottar foreldrepenger. Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger Du kan få foreldrepenger i opptil 37 uker med 100 prosent dekningsgrad og 47 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger. Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du senest påbegynne perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen. Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, se avsnittet nedenfor ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”. Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote (pappapermisjon)? Det stilles krav til mor når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Hvor mye du kan få i foreldrepenger, er avhengig av hva mor gjør og om hun gjør det på heltid eller deltid. Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten • arbeide helt eller delvis • ta godkjent utdanning på heltid • ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid • være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon • delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere • delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne Dersom mor etter fødselen/omsorgsovertakelsen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, kan du få foreldrepenger som er beregnet ut ifra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir foreldrepengene dine redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Ønsker du å arbeide fulltid for å utsette din del av stønadsperioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger. Dersom ingen av punktene ovenfor er oppfylt, har du ikke rett til foreldrepenger ut over eventuelt fedrekvoten. Du kan utsette uttaket av foreldrepenger/fedrekvote på grunn av fulltidsarbeid Du kan utsette perioden med foreldrepenger ved å arbeide i en 100 prosent stilling. Dersom du ønsker å utsette foreldrepengeperioden i mer enn 14 dager, må en av dere på forhånd ha tatt ut minst 6 uker med foreldrepenger. Dersom du ønsker å arbeide fulltid for å utsette perioden med foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det et vilkår at også mor arbeider eller tar godkjent utdanning på heltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger. Du kan ta ut graderte foreldrepenger Du kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger/fedrekvote. Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom en deltidsstilling og en 100 prosent stilling. Uttaket av foreldrepenger reduseres i forhold til omfanget av arbeidet slik at uttaket fordeles utover et lengre tidsrom. Det samlede beløpet du får utbetalt, er det samme som om du velger fullt uttak av foreldrepenger. Det er ingen nedre eller øvre grense for hvor mye/lite du kan arbeide, eller hvor lenge du kan benytte deg av dette. Graderte foreldrepenger kan dere ta ut samtidig eller hver for dere. Ved samtidig uttak kan ikke foreldrepengene utgjøre mer enn 100 prosent til sammen. Dersom du ønsker å arbeide deltid og motta delvis foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det et vilkår at også mor arbeider tilsvarende den prosentandelen som du ønsker å få i foreldrepenger. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger. Hvor lenge kan du kombinere foreldrepenger/fedrekvote med arbeid? Du kan benytte denne ordningen opptil tre år etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Bortsett fra i unntakstilfeller kan ikke faren starte sitt uttak av foreldrepenger før tidligst seks uker etter fødselen. Dermed kan han opparbeide rettigheter helt fram til uttaket. De fleste fedre velger å starte uttaket sitt senere og opparbeider da rettigheter helt fram til det tidspunktet de velger å ta ut foreldrepenger. Når faren skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det krav om at moren må være i en form for aktivitet. Hun må enten være i arbeid, ta utdanning eller være helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet på grunn av sykdom. Utdanningen må være på heltid og offentlig godkjent. Det må leveres bekreftelse fra studiestedet på at moren er under utdanning på heltid. Da du er privatist, må du levere bekreftelse på at utdanningen er offentlig godkjent og når eksamen skal finne sted. Ektefellen min har ikke hatt inntektsgivende arbeid de siste årene. Nå venter vi barn. Har jeg rett til fedrekvote? Svar: Når det gjelder fedrekvote, er det et vilkår at begge foreldrene har opparbeidet rett til foreldrepenger. Dersom du ikke har rett til foreldrepenger, får ikke ektefellen din fedrekvote. Derimot har han i utgangspunktet krav på foreldrepenger som ikke er fedrekvote, men da er det et vilkår at du går ut i arbeid eller tar utdanning. Utdanningen må være på heltid. Fra Lånekassen: Vilkår for foreldrestipend ved fødsel og adopsjon Får du barn mens du er i utdanning, kan du få foreldrestipend. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Foreldrestipend betyr at du får hele det beløpet du ellers ville fått som stipend og lån, som stipend i en periode på inntil 44 uker. Husk at når du søker om foreldrestipend, må du også søke om stipend og lån på vanlig måte! Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og: • at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen • at du bor sammen med barnet • at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto) Hvilke nye regler er det som forhindrer/tetter smutthullet?
juni2010mamma Skrevet 9. april 2010 Forfatter #11 Skrevet 9. april 2010 Tusen takk, jeg skal sjekke ut en gang til for det er så lenge siden jeg leste om det. Kommer tilbake når jeg får sjekket opp:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå