Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte ammer dere på natten? Har en gutt på 1 mnd og nettene er svært ulike. Amming alt fra annenhver time til 4 timer mellom. Har et ønske om litt rutiner på natten men det er kanskje vanskelig. Blir bare så sliten av disse nettene. Hvordan gjør andre det med legging og mat på kveld/natt for barn som er 1mnd?? Når kan man begynne med nattavvennning?? Og hvordan gikk dere frem da?

Gjest eelis+kian
Skrevet

Nå er min gutt 5,5 mnd, men jeg husker enda nettene i begynnelsen.

Du må bare smøre deg med tålmodighet. Legging fikk ikke jeg til før småen var 4 mnd gammel - først da var han klar for det. Før det fikk han sove i fanget mitt på stua, det var det eneste som funket. Babyene har ikke begrep om rutiner før de er 3 mnd gamle, som regel. At han våkner 13658 ganger på natten må du bare godta, rutiner for mat på natten er bare å glemme enn så lenge. Nattavvenning kan du ikke begynne med før babyen er minst 6 mnd gammel, og får minst 4 måltider fast føde i løpet av dagen. Du kan ikke begynne å gi fast føde før babyen er tidligst 4 mnd gammel, helst 6.

Vi hadde ingen rutiner i løpet av døgnet i det hele tatt før han var 4,5 mnd gammel, da jeg begynte å gi fast føde. Da gikk det seg til av seg selv.

Hold ut, det blir bedre! Sov når du kan, og slapp av. Lykke til :-)

Skrevet

Må nesten si meg enig med eelis her altså. Fikk ikke særlig rutine på legging før han var 8-9 uker, da begynte vi å legge han før oss. Begynte ca 21 og gikk gradvis ned til 19.00. Brukte kanskje et par uker på det. Nå er han 6 mnd og legges 18.30, da er han stuptrøtt!

Angående nattamming, hehe... igjen bare å lene seg tilbake, smøre seg godt inn med tålmodighet, å lengte etter 1 hel natts søvn hehe. Dette kommer fra en som har en gutt som ammen hver annen time døgnet rundt i 5 mnd! Noen ganger oftere, og en sjelden gang gikk det max 3 timer!!! Så litt småsliten her selv, hehe. Begynner å hjelpe nå med kun kl 23.03.06, men nå er han 6 mnd, og får 3 måltider fast føde så det skulle jaggu bare mangle!! ;)

Skjønner godt du er sliten, men sånn er det desverre. Jeg trodde babyer sov myyyyye mer, hehe, så ble litt skuffet selv. Men.... kan hende du er heldig, og får en sånn sovebaby som plutselig begynner å sove hele natta. Var vel det håpet som holdt det gående her :)

Lykke til:)

Skrevet

Da Knerten var på den alderen spiste han hver 3. time døgnet gjennom. Og ja, det var slitsomt. Jeg hadde ammeproblemer og brukte nesten 1 time hver gang han skulle ha mat! Ble ikke mye søvn nei...

Men når han er så liten er det ikke så mye å gjøre noe med. Det beste rådet jeg kan gi er å amme hver 3. time på dagtid, og muligens litt oftere om kvelden hvis du har litt lite melk da. Da får han fylt opp lagrene. Så lar du han styre natta selv, da vil det gå lenger tid mellom måltidene på natta etterhvert.

Når natta begynner må han også få styre selv foreløpig. Regner med den begynner omtrent når du legger deg, det er vanlig. Vi begynte med tidligere legging ved 2 mnd, da hadde vi gått over til flaske og han var trøtt og sutrete på kveldstid og trengte mer søvn.

Den første tiden er slitsom, men går fort over. Når Knerten var 2 mnd vekket han meg bare én gang i løpet av min natt for mat. Etter han var 3 mnd har han greid seg med mat før jeg legger meg og sover så til frokost.

Skrevet

Hei marsmamma:)

Jeg har en jente på 1 mnd og her er netteneganske like. Jeg ammer 1 gang om natten. Hun får siste måltidet mellom 22.30-23.30 før jeg tar kveld, så får hun mat mellom 04.30 og 06.30 og neste måltid 08.00 og 10.00. Sånn har jeg hatt det siden hun ble født, sånn hadde jeg det med storesøstrene hennes også. Så det kommer jo litt ann på hvordan dere legger opp ammingen om dagen.

Nattavvenning kommer vel litt ann på babyen, men tror alt mellom 3-6 mnd er normalt.

Skrevet

Ikke for å virke krangletet, men tror sjelden det komme an på hvordan man legger opp ammingen på dagtid altså. Alle babyer er forskjellige, å noen krever desverre mer. Som sagt, her var det amming annenhver time døgnet rundt, og prøvde jeg legge han til oftere, nei da ville han ikke. Han var og er veldig bestemt på når han skal ha mat :)

Skrevet

Kom forresten på en liten ting til i tillegg til mat ofte på dagtid.

Pass på at du ikke tar han opp før han er ordentlig våken om natta. Det er ofte at de små er ganske aktive når de er i REM søvnfase eller lett søvnfase og det er da lett for oss voksne å tro at babyen er våken, mens de egentlig ikke er det. Så hvis babyen 'våkner' igjen og det kun har gått to timer etter sist gang du ammet kan du se det litt an. Mener selvfølgelig ikke at han skal skrike eller noe, men rett og slett vente til du ser han er ordentlig våken.

Jeg gjorde denne 'feilen' selv før jeg leste litt mer om temaet og forsto hva som egentlig skjedde. Jeg tenkte at det var best å ta han så tidlig som mulig, men det var først etter at jeg begynte å se om han virkelig var våken at han begynte å sove lenger strekk.

Etter han ble 3 mnd gjør han ikke dette lenger, nå våkner han alltid ordentlig, og til samme tidspunkt hver natt selv om han ikke alltid er så sulten. Det har blitt en vane :-)

Han bør uansett ha mat hver 3. eller 4. time på natta fortsatt når han bare er en mnd, husk å sjekke vekta jevnlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...