Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Broren min og hans kjære venter barn om ikke så lenge, hans andre barn, hennes første. Da han og eksen fikk barn ble jeg spurt om å være fadder, men jeg var da i et trossamfunn som ikke praktiserer barnedåp, og ikke medlem i statskirken, så jeg takket nei, og sa at jeg heller skulle være supertante! Nå er jeg ikke lenger med i noe trosamfunn, men fortsatt ikke i statskirken, og jeg er litt redd for å bli spurt om å være fadder denne gangen også. Ser for meg at broren min gjerne vil at jeg og samboer (som har vært i livet hans siden brodern var 13 år) skal være faddere.. Kan man takke nei til å være fadder? Hører flere si at man ikke lenger trenger å være i statskirken for å være fadder.. Og er det kjipt av meg å ikke ville være fadder?
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Hvis du ikke er kristen kan du jo ikke takke ja synes jeg da. Det er grunn nok:)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Enig med LOTP. Er man ikke kristen og kan overholde dåpsløftene så takker man nei til å være fadder. Det er grunn nok
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 Det er det tåpligeste jeg har hørt. Jeg er fadder til 4 og finnes ikke kristen - jeg har ikke giddet å melde meg ut av statskirka enda. Latskap sikkert, men slik er det. Ingen i slekta er kristne heller forøvrig, men samtlige er vel faddere på noen. Hvorfor vil du ikke være fadder da? Jeg tror man fortsatt må være medlem i statskirka for å kunne være det - bruk det som unnskyldning hvis du absolutt ikke har lyst.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Det at en bør være kristen for å være fadder er bare sprøyt! Jeg har mange fadderbarn også og er på ingen måte kristen, så det er det siste jeg ville tenkt på hvis jeg var deg. Men det at du ikke ønsker å være fadder er noe annet da. Hvis du virklig ikke ønsker å ta på deg rollen som fadder, så syntes jeg at du skal si nei, slik at foreldrene får noen andre til å være den eller de spesielle voksne i barnas liv. Jeg har ei venninne som sa nei til å være fadder og det syntes jeg var veldig ansvarlig gjort av henne mtp at hun ikke ønsket å være fadder.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Det er ikke sprøyt hvis man ikke er ærlige og sier at man gjerne kan være fadder, men må dessverre lyve ved døpefontenen. Man trenger ikke nødvendigvis være en praktiserende kristen og troende, men man bør ikke takke ja til å være fadder hvis man er anti-kristen. Mannen min gjorde det før vi ble sammen og han er enig med meg i dag om at det var feil. Man kan fint være en viktig person i et barn sitt liv uten å være fadder, men som fadder sier man ja til visse oppgaver.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Du står som fadder faktisk og lover at du skal bidra til å oppdra barnet i den kristne tro. Så det å være fadder uten å være kristen er hykleri spør du meg. Som å stemme på et parti der du ikke er enig i noe av det de jobber for...hehe
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Jeg syns ikke noe om statskirkens barnedåp, mener det burde vært dåp når man er så gammel at man selv tar valget om livssyn. Mye annet jeg ikke er enig med statskirken i, og har virkelig ikke lyst til å være fadder. Jeg har et flott forhold til tanteungen min uansett, og håper på å få det til den lille også, selv om jeg er "bare" tante! HI
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Der har du jo argumenter så det holder HI ;-) Broren din kjenner deg, og respekterer garantert det du forteller her. Jeg ville satt stor pris på det, hvis det var meg, iallfall :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Vi er alle hyklere. De største er de som dukker opp i kirka på juleaften, men holder seg unna ellers. Hadde det vært et kriterium at en måtte være personlig kristen for å være fadder, hadde det vært svært få å oppdrive.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 1. man kan i følge kirken være fadder fordi om man ikke er medlem av statskirken. 2.det finnes ikke noe kjipt i å takke nei til fadder rollen 3. bare si det som det er; at du ikke føler at du er den rette til å være fadderen, men vil heller stille opp som supertante igjen. Han vil nok forstå det, og heller være positiv til at du er ærlig, fremfor å føle fadder rollen som en "påtrengt" handling :-) kan jo hende han ikke spør deg, siden du takket nei sist
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 p.s.: fordi om man er fadder, så trenger man ikke avgi løfte om å oppdra barnet i guds tro.. min mor er fadder til sine tantebarn, finnes ikke kristen, presten viste det, og da løftet kom: så kom heller sprøsmålet; lover du å hjelpe foreldrene til å oppdra barnet i visdom og kjærlighet. er ikke sånn som før lenger i kirken heller. er ikke første gangen jeg har hørt den setningen komme, i stedenfor "i guds tro"
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 Jeg er enig med deg i det du skriver ang at du ikke er enig i mye av det som statskirken står for, slik føler jeg det også. Ja, jeg føler at mange kristne er riktig dømmende ovenfor andre. Men like vel har jeg mange fadderbarn. Det er fordi jeg er først og fremst der for barnet og ikke for religionen. Det var også et veldig fint svar fra 18:48, det var et veldig godt alternativ presten gjorde der også, og spurte om hun ville oppdra barnet i visdom og kjørlighet. Husk også at fadder blir brukt i andre sammenhenger enn den kristne tro, som f.eks i skolen hvor de som er eldre tar vare på de som er yngre. Hilsen 17:50
Gjest Skrevet 6. april 2010 #14 Skrevet 6. april 2010 "Fadderens oppgave En fadder påtar seg en ansvarsfull oppgave. Fadderen skal for det første være vitne om at barnet er døpt med en kristen dåp. For det andre lover fadderen å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderen hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd. I en sum skal fadderen hjelpe til at barnet ”skal bli hos Kristus når det vokser opp”. Den norske kirke
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #15 Skrevet 6. april 2010 Hvorfor vil du ikke være fadder? Sånn bortsett fra at du ikke er kristen?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #16 Skrevet 6. april 2010 Fadder (fra ordboken): 1 vitne (I) ved barnedåp stå f- / foreldre og f-e / overf: stå f- til et lovforslag være med på å bringe fram 2 person som hjelper noen i en begynnelsesperiode førsteklassingene har en f- i 6. klasse som tar seg av dem / fabrikken har en f- som følger opp driften så å si daglig i startfasen Så de som er kristne kan velge å benytte alt. 1, mens de som ikke er religiøs kan velge å se på det å være fadder som hjelper noen i en begynnelsesperiode. Ingen kristne skal i hvert fall ikke få fortelle meg at jeg ikke kan være fadder fordi jeg ikke tilhører noen religion. Jeg bruker ordet fadder på mine faddere og jeg kommer til å bruke ordet fadder på de som blir faddere på mitt barn selv om vi ikke skal ha kristen dåp. Fordi det er det de er.
Gjest Skrevet 6. april 2010 #17 Skrevet 6. april 2010 Du kan være fadder til krampa tar deg, men du bør ikke stille som fadder i dåp arrangert av dnk.
Lemonia Skrevet 6. april 2010 #18 Skrevet 6. april 2010 Nei, jeg synes ikke det er kjipt av deg. Selv kunne det ikke falle meg inn å være fadder for noen siden jeg ikke er kristen. Merkelig at det er alltid oss som ikke døper, er faddere e.l. som blir spurt hvorfor ikke og som må forklare oss, mens det egentlig er de som deltar aktivt i kristne handlinger (er fadder for andres barn, døper barna sine, konfirmerer seg, gifter seg i kirken osv) mens de egentlig ikke er kristne som burde forklare seg. Det har alltid vært helt fjernt for meg at det finnes så mange som åpenbart ikke er kristne, men som likevel ser det som den naturligste ting å involvere kirken i diverse høytider.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #19 Skrevet 6. april 2010 Fordi jeg ikke er kristen, og fordi jeg føler det er feil av meg å avlegge et løfte foran en prest når jeg vet at jeg ikke kommer til å holde det. Er fadder for en, men da var jeg 17 år, og hadde ikke begynte å tenke selv.. HI
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #20 Skrevet 6. april 2010 Selvfølgelig skal jeg det! Hva du eller andre mener er jo totalt irrelevant for meg, det fører heller til at jeg vil presisere det ordet enda mer slik at folk skal skjønne at dette er et ord og en oppgave som ikke er forbeholdt kristendommen. Det kan jo hende at flere går rundt i villredet og tror at de kan bestemme hva andre skal gjøre, slik som deg Overlord. Hilsen ureligiøs fadder
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #21 Skrevet 6. april 2010 Unnskyld meg, men selv om ordet fadder blir brukt i mange sammenhenger, så er jo en kristen dåp kristen, og man er derfor fadder etter den norske kirkes definisjon, ikke en du lager det helt selv, for det passer deg bedre.. HI
Gjest Skrevet 6. april 2010 #22 Skrevet 6. april 2010 Du vet at presten faktisk har anledning til å ikke godta faddere som ikke er medlemmer i statskirken?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #23 Skrevet 6. april 2010 Ja, og presten kan velge å respektere at mange faddere ikke er kristne og tilpasse løftet du gir som fadder til det (eks: at en skal følge barnet med kjærlighet og visdom).
Gjest Skrevet 6. april 2010 #24 Skrevet 6. april 2010 Ja, men at presten kan avgjøre dette betyr jo nettopp at det ikke "er irrelevant hva andre mener om temaet", slik du hevder.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #25 Skrevet 6. april 2010 Jo, for meg er det det. Jeg ville heller ikke døpt barnet mitt i kirken da, så jeg slipper å risikere å møte på slike dømmende kristne, derfor er det irrelevant hva andre mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå