Gå til innhold

Oppringt for ny blodprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en telefon fra legekontoret mitt i dagtidlig, og fikk beskjed om at jeg måtte komme ned på legekontoret med en gang for ny blodprøve.

De på laboratoriet hadde fått "ugyldige" ferdier på blodet mitt, og trengte nye blodprøver.

Jeg spurde om hva dette egentlig gjaldt, og hvorfor jeg måtte ta nye blodprøver når jeg satt der nede. Hun var ikke så sammarbeidsvillig, og ville ikke si noe om hva de sjekka eller noe. Hun sa bare at de trengte nye blodprøver, for å sjekke de nye mot de gamle.

Jeg har jo fått tilbake svar på de papirene med HIV, syfilis, rubella virus, og fått svar på de at jeg har jernmangel osv.. Men der var det ingenting galt..

Hva er det de er ute etter nå? Jeg kjenner at jeg bekymrer meg veldig mye nå. Syns det er veldig dårlig gjort at de ikke sier noe, når det faktisk kan være noe gale...

Noen andre som har vert borti noe lignende, eller vet hva annet de sjekker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tror jeg ikke du skal bruke masse energi på å bekymre deg for, det kan være noe så enkelt som en lab-feil. Det er ikke alle som syns det er lett å innrømme hvis de har gjort en feil, selv om det hadde spart deg for mye bekymring... Hvis de ikke har merket glasset riktig, f.eks., nekter Fürst (e.l.) å analysere prøven...

Og hvis det er jernlageret det gjelder, er det kun snakk om du behøver å ta jerntilskudd eller ikke...

(jeg er legesekretær selv, så dette kan jeg! ;D)

Lykke til!! :)

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg nei, kan nok bare være det at blodprøven har koagulert og de derfor har fått litt rare svar på blodprøvene..

Skrevet

Hei du!

Ja, dette hørtes kjent ut. JM ringte meg og la igjen beskjed og var superrar. Fikk etterhvert vite at jeg hadde testet delvis positiv på (den ene) HIV-prøven. Har heldigvis en vennine som jobber som biokjemiker på Ullevål og som har vært borti dette selv. Hadde ellers blitt superredd for det var veldig forståelse og oppfølging hos JM på dette annet enn å si at jeg måtte vente.

Det kan jo selvsagt bare være en lab-feil som de over skriver, men HVIS du får en delvis positiv så vit dette (og nå er det jo absolutt ikke sikkert at du får samme beskjed som meg... men kan jo være ok å ha i bakhodet om flere skulle oppleve dette for det er ikke nødvendigvis så skummelt som det høres ut):

1. HIV prøven består av to deler. En som sier om du har HIV infeksjon i kroppen og en som sier om du har antistoffer. Hvis du har en "falsk positiv" så er det vanlig å teste positiv på antistoffene (dvs du får for høye verdier i forhold til hva som er referansegrensen) og negativt på infeksjon. Det er visst absolutt ikke vanlig at de som har HIV tester negativt på om de har en hiv infeksjon i kroppen (de som har hiv slår visst nesten alltid ut på begge deler)

2. I følge min vennine på Ullevål så sendes det ut flere slike prøver i løpet av en dag (2-3 stk sa hun). Altså det betyr at dette er relativt vanlig å få positivt svar på antistoffene (altså en falsk positiv). Ikke få panikk selv om det høres skummelt ut med HIV =O). Testen er sensitiv og kyssesyke eller andre infeksjoner kan være helt naturlige forklaringer på hvorfor du har slått ut (OM dette er tilfelle med deg)

3. De vil ta en ny prøve av deg 3 uker eller senere enn du tok den første prøven, for å sjekke at antistoffene har kommet inn i normal verdi igjen. MEN for min del så hadde det ikke endret seg... De vil da antakeligvis be om ny blodprøve for å sjekke om det er gått ned igjen neste gang... De fleste vil ha en negativ blodprøve etter gang nr 2, men for noen så kan de slå ut på denne testen resten av livet (noe i blodet ditt som legene ikke kan si hvorfor). Det kan derfor være slitsomt å gå å vente på dette over lang tid - se pkt under.

4. Ettersom jeg fikk to positive tester så ba jeg (etter råd fra venninen min) om en HIV PCR-test. Den har ikke sånne feilmarginer og vil gi riktig resultat med en gang. Der fikk jeg heldigvis svar om at jeg ikke hadde HIV - noe de på sykehuset regner med med mindre du er i en risikogruppe. Denne testen koster litt mer enn de andre (100 kr...) og derfor måtte jeg mase meg til den. Pussig...

5. Det skal mye til å få HIV med mindre du er i en risikogruppe - noe du helt sikkert ikke er. Det var ikke jeg heller: hverken hatt sex med andre enn mannen (og ikke han heller) (og om du har hatt flere partnere du ikke kjenner så godt til så er det hel strengt talt homosexuelle menn eller sprøytenarkomane som er mest utsatt selv om andre kan få det), har ikke hatt blodoverføringer eller ligget på sykehus i AIDS-rammede land uten bra hygiene.

6. Får du to positive prøver så be altså om HIV PCR-test. JM min visste ikke noe om dette så måtte få venninen min til å beskrive: du skal ta to blodprøver i EDTA-glass (som er lilla om JM ikke vet hva det er). Må sendes til analyse med en gang i så fall.

Skjønner at du synes det er ekkelt å få en sånn beskjed: om det er HIV eller ødelagte glass eller andre ting så setter jo fantasien i gang om ikke lege/ JM er flink til å forklare. Det går uansett helt sikkert helt fint hva enn det er! Lykke til =O)

Klem

Skrevet

Jeg jobber selv på labben, og vet at MYE kan skje på veien, fra prøven er tatt av deg, til svarene kommer tilbake til legen...

* Ikke alle leger er like flinke til å forbehandle prøvene, noe som resulterer i feil svar, eller ingen svar i det hele..

* Det ankommer mange hundre prøver fra legekontorene hver eneste dag, og det forkommer dessverre at noen forsvinner på veien...

* Dersom legen sender inn for lite prøvemateriale, er det ikke altid at det er mulig å reanalysere og gi ut noen fornuftige svar.. normale som unormale..

* Dersom en eller flere av "feilene" oppstår, er det bedre for deg som pasient at det tas nye prøver... Men det er selvfølgelig IKKE greit at du ikke får vite den egentlige grunnen.. eller skal gå rundt å bekymre deg!

Hvis det "bare" er jernlageret det er snakk om, er det uansett ikke noe å bekymre seg for :)

Skrevet

Så godt å høre! Har grublet veldig mye på dette..

Jeg vet ikke va De skal skjekke i det hele tatt. Jeg har fått tilbake svar på dette med jernmangel osv, i tillegg til dette med HIV. Så jeg trodde d kanskje var noe annet De såg etter nå?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg rett og slett tatt en telefon til legekontoret ditt med en gang og krevd å få et ordentlig svar. Det er ikke godt å gå rundt og ikke vite opp ned på noen ting, og man skal da ikke måtte være så bekymret for noe man faktisk kan få svar på! Greit nok, er det noe rart med en av prøvene, så må du jo vente på nye labsvar, men de på legekontoret SKAL gi deg et svar på hvorfor du måtte ta nye prøver. Ikke noe vits i å gå rundt og bruke energi på dette mer! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...