Gå til innhold

Hvordan er deres hverdag med babyene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva dere og babyene deres gjør på dagene?

Våre dager ser omtrentlig sånn ut: (Dutte er 4 mnd)

Opp mellom 7 og 9. Tusler litt rundt sammen. Junior sitter i vippestolen sin eller ligger på leketeppet mens jeg spiser frokost. Etter rundt en time våkentid tar vi en blund på ca 45 min.

Våken et par timer. Vi tusler litt rundt. Kikker litt i speilet (det er som regel veldig moro! :-)) Dutte ligger litt på magen og litt på ryggen.

Så triller vi en times tid.

Resten av dagen blir det et par blunder ellers blir det mye tusling rundt. Jeg prøver å være morsom for at Dutte skal smile og le. Og selvfølgelig er det mat og bleieskift på programmet.

Jeg føler at jeg liksom ikke gjør noe spesielt med bebisen da, men så forventer vel ikke Dutte akkurat at jeg skal lære han gangetabellen enda heller. ;-)

Hva gjør dere om dagene? Hva synes deres bebiser er morsomt?

Dutte liker at jeg kiler han litt på sidene mens jeg "spiser" på magen hans. I tillegg er det morsomt å løftes høyt opp og ned (gjør det selvsagt veldig rolig, han er jo bare bitteliten enda).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig :) Nå er jenta mi 8 mnd, så står opp veldig forskjellig om dagene, enten i 9 tiden eller 11 tiden, tror vi begge er veldig værsyk, iallefall er nå jeg det, så er heldig som har en datter som snur stussen til viss det er for tidlig for hun. Før var vi alltid oppe: bang! klokka halv 7, så er deilig å slaske seg litt og :) Lasser ut på badet, steller oss før frokost, etter det er det "do tid", hun bæsjer stort sett om morgenen, (fin på det), så da får hun litt fred i lenestolen sin. Vurderer å presentere potta snart.

Er det fint vær stikker vi kanskje ut å lufter oss, går på butikken på besøk til veninner av meg, eller som oftest bare er hjemme å daffer på gulvet med lekene, hun ler når jeg peker på fisk i boken og for en eller annen grunn er ordet fisk uhyre morsomt. Det er også morsomt når jeg lager prompelyder under haken hennes eller leker tit tit bortevekk bø leken :P

Leker hun alene, havner jeg stort sett på facebook, i telefonen eller noe så kjedelig som å ta oppvasken :P

Hun begynner å ta krabbeform, og er ikke mye som skal til nå, når hun var mindre var det jo mest trilleturer for hun sov mye, og spennende å se på lekene, prøve å holde de. Hun kunne ligge lenge å stirre på ansiktet mitt og hvordan jeg formet munnen og de forskjellige lydene. Jeg vet ikke, det bare kom naturlig, siden jeg er så barnslig av meg, så var jeg ikke treg med å rulle meg rundt på gulvet, men når jeg tenker på det nå så syns jeg jo det er viktig å leke med småen, det binder jo en sammen det også :)

Noen dager leser jeg høgt fra en bok og synger, andre dager ser hun på når jeg spiller ds, stille dager og gøye dager, det kommer jo an på været! he he.

Skrevet

Jenta mi er snart 4 mnd og dagene ser stort sett slik ut :

Vi står opp en gang mellom 7-8. Da går vi på badet for å skifte nattens bleie. Deretter legger jeg henne på lekematta si, mens jeg spiser frokost. Etterpå setter jeg henne vanligvis i vippestolen og tar henne med på badet igjen, slik at jeg får dusjet og stelt meg. Deretter er det hennes tur :) Etter 1-2 timer blir det en dupp for snuppa mi, som varer alt fra 30-60 min. Da pusler jeg litt i hjemmet!

I elleve-tolv tiden tar vi en trilletur, og da sover hun langduppen sin. Alt fra 1-4 timer. I løpet av dagen har hun en lang dupp og 3-4 korte. Utenom dette leker vi endel, hører på musikk og danser,synger, lar babyen ligge på mage/rygg, ser i speilet (som også er veldig populært her..hehe).

For å tilfredsstille min datters nysgjerrighet går vi veldig mye rundt i leiligheten slik at hun får kikke på ting.

På kvelden er det bading, leking og kos, når hun er i humør til det :P

Skrevet

baby er 3 mnd nå, men hun tror visst hun er litt eldre:P

her blir me vekket av storebror i 7-halv 8tiden, så går han på rommet og pusle puslespill mens eg ammer vesla i senga.står opp kl 8, kler på henne og storebror,han spiser frokost mens jeg steller meg.kl halv 9 er det ytterklær, putter henne i sjalet, og storebror i hånden, så går me ned til barnehagen, tar ca 30 min. når han er levert går enten jeg og tulla på trening(hun i barnepassen), babytrim, eller går hjem.er vi hjemme så leker me litt og ligger på magen på gulvet, eller så bare sitter hun i fanget mitt og gliser til meg=) så sover hun litt.så går me kanskje en tur på byn med venninner,eller holder oss hjemme til me henter storebror kl 3=) da har jeg begge i sykkelvgnen, så viss det er pent vær så er me ute noen timer på lekepark eller andre steder mens vesla sover i vogna.så er det hjem i 5 tiden.middag til meg og storebror mens hun er under babygymmen,så leker vi alle ialg på gulvet .kl 18 er det lufting av stumpen,og kl 18.30 ca er det leggetid for vesla=)

ellers går det masse i kosing, smiling, sitte på fanget og se på storebror,og pupp,pupp og pupp:P nå prøver hun også på å ta tak i ting=)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Kian er 6 mnd om en uke (stor gutt plutselig!).

Vi står opp 09. Koser og leker på badet en times tid (faktisk), så får han grøt. Så leker vi litt til, og han får ligge på gulvet og leke litt alene. Når klokka blir ca 11 sover han en times tid, enten på trilletur eller i senga. Han leker alene og sammen med meg til klokka blir ca 13, da får han middag. Så leker og koser vi en stund til, og ca klokka 16 blir han trøtt igjen. Sover da en times tid. Når han står opp leker han alene og sammen med meg til klokka blir ca 19. Da får han kveldsgrøt, før han er i seng ca 19.45.

Dagene blir egentlig ganske ensformige ser jeg nå. Ofte er vi jo ute i våkentidene hans, enten på kafé eller hos venner, men dagene er like uansett om vi er her eller der, hehe. Han syns det er veldig gøy å fly høyt i lufta. Han ler MYE og HØYT når jeg later som at jeg spiser på halsen hans, også syns han Mikkel Rev er en utrolig morsom sang når jeg lever meg skikkelig inn i den. Særlig når månen roper HIPP HURRAAAAA! hehehe. Da hyler han av latter :-)

Skrevet

skulle lage et innlegg om dette, så dytter her :P

Lærer dere ungene deres noe? Evt hva?

Hvor lenge ligger ungen på magen/ryggen leketeppet?

Når står dere opp og når legger dere ungen?

Vi står opp kl 09.00-10.00 (sent?), er da mini våkner. Pupp, bleie, ligger på leketeppet, tar seg en blund, trilletur, full kroppsinnsmøring (atopisk eksem), ny blund, leketeppet, pupp, bleie, synger, begynner å gjøre klart til natten ca 18.30, sover ca 20.00 (sent?).

ca sånn er dagene, mini er 4mnd, har ikke skrevet nøyaktig når det er pupp, bleie, blund da.

Men jeg vil at mini skal være i seng før 19.00. Mini våkner ikke før ca . 10.00. Bør jeg vekke henne før? Slik at hun er i seng tidligere? Evt når bør hun vekkes? Eller er det bare tull? Er det for sent at en unge på 4mnd er i seng ca.20.00-21.00?

Og ja somm nevt ovenfor- går dere inn for å lære ungen deres noe? Evt hva og hvor gammel er ungen?

Dette er mitt første barn, og det luktes sikkert lang vei hahha :P

Skrevet

Det er ikke noe oppskreven tid når hver og ens baby skal såve på, det er sånn som en må ta etterhvert som barnet vokser til å man ser søvnbehovet viss jeg kan kalle dèt det. :)

Selv syns jeg at ingenting er jo bedre enn å komme inn i et noenlunde rutine på det meste innimellom all kos og gøy, så tidlig som mulig, lille kan da forvente hva som skal skje, og holde fast på det og føle seg trygg. :)

Dagen er lang for små sjeler, så her lalles det mellom 19-20 for da viser jenta mi tegn på at hun er trøtt, og jeg kan få litt alenetid og tid til å gjøre resten av husets gjøremål feks. :) Men det er ikke krise om hun ikke faller til ro før noen timer senere, ligger jenta mi bare å traller i bingen sin er det ikke vits i å synge bjørnen sover til en blir gal liksom :P he he

Skrevet

Har pode på 4,5 mnd. Vi står opp mellom 7 og 8, våkner av storebror som står opp med pappan. Da er det stell og pupp, deretter sitte i vippestolen mens jeg får frokost. Så blir han lei av vippestolen etter ca 30 min, flytter ham til gulvet for å leke litt, men blir fort lei. Bærer litt og titter i speil... Prøver å slå i hjel litt tid, men han blir trøtt etter 1,5-2 timer våkentid. Sover ca 4 timer om dagen fordelt på 3 lurer, hvorav siste lur ca 16. Legges senest 19 og sover til neste morgen, kanskje en liten morgenpupp i halv seks draget.

Dagene går med på å flytte mini rundt på forskjellige steder og tilfrestille nysgjerrigheten hans. Litt kjedelig når de er så små, jeg er en av dem som gleder meg tll han blir større og kan gjøre mer...:) Når ting blir veldig traurigt hjemme tar jeg ham i babybjørn og rusler ut i byen en halvtime, det syns han er helt topp!

Skrevet

Amaliemom: Det er mange som legger ungene sine rundt kl 19 og da sover de ofte 12 timer. Men det er ofte fordi disse familiene begynner morgenen kl 7, og for at ungen skal være opplagt og få sove nok så må de altså legges til dette tidspunktet. Men hvis dere har funnet en fin rytme som dere trives med, med litt andre legge- og ståopptider er det ingenting å henge seg opp i. Det viktigste er at ungen får sove nok, slik at hun er opplagt og fornøyd.

Knerten er litt over 4 mnd og jeg går ikke bevisst inn for å lære han noe. Men vi leker jo på gulvet sammen og det er masse læring i det. Han griper etter leker, putter de i munnen, klyper seg i tærne, ruller rundt, utforsker mammas hender og ansikt osv. Han er svært selskapssyk og vil helst at jeg er i nærheten nesten hele tiden... :-)

Og så synger vi en del her da. Det elsker han. Lille Petter Edderkopp er favoritten for tiden.

Han legges 19.30 og vi står opp ca 07.30. Så sover han 3 ganger i løpet av dagen, tilsammen 2-3 timer.

Skrevet

morgenen starter med en flaske i 7-8tiden, så sover vi videre til mellom 10 og 12.. står opp og går på badet, lille får ligge naken å spreller på gulvet med lekene sine når jeg dusjer og sminker meg, så får hun kos, ny bleie og klær..

ca 13.00-> får en flaske og eventuellt litt banan

ca 14.00 hun sover en runde i vogna(om vi er hjemme driver mamma å rydder/vasker/ jobber litt på pc'n eller koser seg med scrapping eller trener, drar vi ut med vogna går vi tur eller handler eller går på besøk til andre med små)

ca 17.00 hun våkner(hun sover så lenge hun vil) og vi koser og leker

ca 18.30-> hun får grønnsaksmos og en liten flaske.. og vi koser oss videre:)

20.00-20-30 er det kveldsstell med vasking her og der, prating og kosing og på med pysjamasen.

21.00 en flaske med velling på sengekanten før det er natt i senga si med bamsen:)

jeg føler heller ikke at vi gjør noe spesiellt på dagene, men vi drar på babybading, barseltreff og møter ofte andre med babyer i nærheten, så det er litt annet enn å trakke hjemme da..

min lille frøken elsker også å bli løftet høyt opp! og jeg "spiser" og blåser "prumpelyder på magen hennes, det syns hun er kjempegøy! ellers liker hun å se seg selv i speilet, hun ler og råsmiler og prøver å ta på babyen i speilet:) hun liker å se på hunden vår og ler ofte bare av å se han..

Skrevet

Jeg har ei lita jente som er 4 mnd nå:) Vi står opp sånn ca halv 10 hver dag og da legger jeg hun i grinda si mens jeg går ut i hagen og lufter hundene våres:) så er det bleieskift og frokost tid for henne, pleier og legge hun på magen etter hvert måltid mens jeg spiser selv. Så blir det mye vandring rundt i leiligheten og kikke og ta på ting spesielt glad i speilet og beina på bikkjene hehe.. Hver 4 time mates og skiftes hun på på dagtid frem til kl.21.00 da er det natta! Ellers hvis jeg får lyst drar vi til byen og triller og shopper,er hos venniner av meg, men ofte bare koser vi oss hjemme med barnetv, leker og trening:) Mange ensformig dager men så fort hun smiler glemmer jeg det:D

Skrevet

Elidas og mammas verdag. :o)

Elida våkner mellom kl 07.30 og 10.00 da er det litt kos i senga og vi prater litt før vi står opp. Steller og kler på mens vi tuller masse. så går vi til stua hvor jeg legger henne på leke teppet sitt. Her koser hun seg mens jeg lager flaske og litt grøt. (smaksprøver)

Hun spiser og er strålende fornøyd så vi pleier da og trene litt på teppet. (rulling og sånn) når hun blir lei sitter hun gjere litt på fanget og rusker meg i håret og skrattler når jeg sier au..

etter rundt to timer oppe er hun klar for søvn og da legges hun i kaldt rom. sover 1-3 timer. da steller jeg meg mens hun sover. Når hun våkner igjen pleier vi og finne på noe. enten gå tur ute, møte noen, få besøk eller lignende. Her er speil også veldig gøy. Og og spise og lage fiselyd på siden av magen.

Når kl er halv fire ca sover hun igjen og da stort sett 2 timer. Pappan kommer hjem og grøt/sviskemos og mme blir gitt. Vi synger litt, hun sitter i vippestolen mens vi spiser middag og da skravler hun så fælt at vi kan bare sitte og le..

Kveldstell består av bad, pysj litt kos og nattasang. hun legger seg ved halv åtte- halv ti tiden alt ettersom dagen har vert og hvor trøtt hun er. 0 problem og legge. Hun faller til ro straks.

har ikke skrivd opp alle måltider da hun får mat når hun er sulten. om natta er det alt fra 1-3 måltider. Hun er blid og fornøyd og sterk som en okse. Liker helst og stå og går bortover fanga våres mens hun viner av fryd. Liker og ta på ting, spise ting og le. Veldig gøy og le av mama når hun prater i tlf for eksempel... (sær humor den jenta. ;o)

Skrevet

Blir vel mye likt tror jeg :) Vår lille er snart 4 mnd, og liker også at jeg "spiser" på magen hans :) Her starter dagen kl 7-7.30, da vil ikke knøtten sove lenger! (Han legger seg kl 19) Da tar jeg ham over i senga til meg, så ligger han og pludrer litt, mens mor våkner ;) Så er det opp og på badet for å ta morgenstellet og leke og synge litt på stellebordet. Så får han mat etter hvert, og deretter ut i vogna for en liten dupp, halvtime-time, da spiser jeg frokost og litt forskjellig. Inn igjen, leke litt under babygym til han blir lei av det, så spise og så kanskje han sitter litt i vippestolen, mens jeg synger og spiller litt musikk til ham og vugger ham i stolen, det liker han veldig godt, smiler og ler da :)

Så bærer det ut på trilletur, da sover han gjerne litt lengre, opp til 2 timer. Inn igjen, litt samme aktiviteter, og trening på å ligge på magen etc. Så kanskje slappe av litt, bare ligge på mammas fang og kose seg med smokken :) Før han blir trøtt igjen og får seg en liten lur ca kl 16. Så kommer pappan hjem, og tar over leken og koser seg sammen med ham, samt tar kveldsstellet :) Så er det i seng kl 19, og på'n igjen neste dag!

Er da av og til på besøk hos andre venninner med barn, eller på kafe eller barseltreff :)

Skrevet

Nå er jenta snart 8 mnd, å dagene går sånn:

våkner mellom klokka 6-8, da får hun flaske i senga vår å liker gjerne å ligge å kose seg der en halvtimes tid før hun står opp:-)

Etterpå går vi på på badet å order henne, der vi ser oss litt i speiliet å ler litt før vi går inn å setter henne i vippestolen foran tvn (fy fy), mens jeg går å årdner meg selv før hun får grøt:-)

Hun liker å sitte å leke seg på lekestolen sin, eller ligge i gulvet å trene litt på å åle seg:-) Når hun har vært våken 3-4 timer så er hun trøtt å vil sove.. da triller vi en tur(ny bleie først).. Sover ca 1 times tid.

Når hun våkner så er det flaske tid igjen:-) etter det så er det stelletid.

Etter det så sit hun i fange mitt å vi leker å koser oss en go stund til hun blir lei å da legger jeg henne på gulvet en liten stund før mat.

etter 3-4 timer så vil hun sove igjen å da triller vi igjen. å gjør det samme om ovenfor nå også.

når klokken er 19 så spiser hun kveld og bader å koser seg før hun ammes og legges.

ganske så ensformig:)) hehe

men dette er dager jeg er hjemme. er jo også mye bort til venner, på dagsturer ute i marka å koser oss. barsel treff og lignende.

Skrevet

Jenta vår på 6 mnd våkner i 06 tiden, så da står vi opp. Skifter bleie og gir litt flaske med MME. Sitter oppe en bitteliten stund og legger oss igjen. Sover i ca. tre kvarter til klokke nærmer seg halvåtte.

Kl 08 er det grøt. Så leker hun litt på gulvet elle sitter i fanget mitt og "herjer". Skal rive meg i håret, klype meg i nesa og klore ut øynene mine :P

ca. 1 time etterpå er det klar for dagens første dupp. Hun sover alt fra 30 minutt til ca 1 time.

Resten av dagen går med at hun er litt våken, sover en dupp, spiser osv.

Som oftest når vi er hjemme går det i lek på gulvet, eller at hun sitter i fanget mitt. Hun ser litt på disney-chanel. Også prater og synger vi litt. Hun har også blitt veldig glad å bli litt skremt. Da flirer hun seg ihjel.

Er det vær for det, så går vi en trilletur på 45-60 minutt, eller drar på besøk til svigermor og drikker kaffe. (bor på en liten plass, så det er ingen andre her i mammapermisjon, da må jeg kjøre et stykke)

Enkelte torsdager drar vi på babytreff.

Vi reiser til min mor ca. hver 3 helg, og der har jeg flere venninner med babyer, så da er vi veldig sosiale.

Når pappan ikke er på jobb, så leker de to sammen også.

kl 18 får hun siste måltid med fast føde, kl 18:30 er det kveldsstell med tannpuss. Hun har jo fått 2 små søte tenner:)

Kl 19 tar vi kveld. Da må jeg sitte inne hos henne til hun sovner. det tar ca 30 minutt før hun sovner :)

Dagene hjemme er ganske like egentlig :) Og stort sett er hun i veldig godt humør :)

Skrevet

Slike er dagene som oftest

Kl 0600-0700 Står opp ammer og leker

Kl 0700-0830 Sover litt til

Kl 0900-1000 Jeg steller meg og spiser. Pia leker, ammer

Kl 1100-1300 Kjører til trening, barnepass på Elixia, ammer, kjører hjem

Kl 1300-1500 Sover hun kanskje

Kl 1500-1900 Leke og amme

Kl 2000 Bade-sove

Etter dette våkner hun hver 3. time for amming.

Dagene våre er best når vi er ute på tur, enten lang gåtur eller på Elixia. Hvis jeg skal ha en "rolig" dag, blir det bare skriking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...