Gå til innhold

Hva skjer på ordinær ultralyd-undersøkelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan ting skjer på ultralyd?

Jeg er førstegangsfødende, med skikkelig sykehus skrekk, og jeg er til og med nervøs for ultralyd. Det er i grunn nok bare å vite at man skal gå inn på et sykehus.

Men en ting jeg vet at hjelper er om jeg er forberedt på hva som skal skje, så nå håper jeg at en av dere (eller flere) tar dere tid til å svare meg på dette.

Jeg regner med at man kommer inn på et venterom, venter på sin tur, og går inn og håndhilser på en persn (jordmor?)

Pleier det å være flere tilstede under undersøkelsen?

Hva skjer så?

Må man kle av seg? eller er det vanlig å beholde buksa på?

Ligger man på en seng? eller sitter man i en stol?

Har man benene liggende "rett frem" eller har man dem i holdere over sengen?

Som der skjønner er jeg helt grønn, og jeg vil gjerne vite mest mulig. Håper noen av dere svarer meg.

Skrevet

Dette er ingenting å grue seg for :) (og det er jo lett å si for meg, ikke sant:) ) Først kommer du inn til jordmor, evt en student. Skjeldent det er flere. Så sitter du på en vanlig stol og svarer på noen spørsmål, som oftest er de samme infoene som står på helsekortet.

Deretter blir du bedt om å legge deg på en benk, bena samlet, det eneste du må kle av er magen, fra symfysen (skambeinet) til litt over navelen.

Så kommer en klæsj med gele på magen og jordmor legger sensoren på magen. Babyen din kommer opp på en skjerm. Oftest er det en skjerm i taket til deg og en foran den som utfører undersøkelsen.

Hun vil som oftest forklare deg hva som er opp og ned på ultralydbildet og forklare at "nå sjekker jeg hjertet" " nå måler jeg hodeomtrets" osv. Det hele er som oftest veldig koselig.

Etterpå får du antagelig noen bilder og ny termin:)

Lykke til:)

Skrevet

Jeg tok ordinær ul på sykehus. Meldte meg i resepsjonen da jeg kom og ventet i kanskje 10min. Da kom det en hyggelig dame og hentet meg. Hun var gynekolog og skulle utføre ultralyden. Det var bare oss til tilstede.

Jeg la meg ned på en benk og blottet magen, fra puppene og ned til trusekanten (har alle klær, og sko, på - jeg bare dro opp genser og litt ned med buksa), og så smurte hun på noe kald gelè-greier (vet ikke helt hva det heter) og begynte å søke etter fosteret. Det kom fort opp på den lille skjermen man har ned hodet og som gynekologen så på. I tillegg var det en stor flatskjerm på veggen som jeg kunne følge med på.

Hun var veldig flink og tok seg god tid. Forklarte hva som var hva, hva hun gjorde og hva hun målte. Fikk også vite kjønn (er ikke alltid de kan se det, men i mitt tilfelle så gjorde hun det).

Så beregnet hun termin.

Etterpå lurte hun på om jeg hadde noen spørsmål og så norterte hun ned sine "funn" på helsekortet. Så det er lurt å ha med helsekort.

Hele undersøkelsen tok ca.30min, men det varierer visst veldig.

Lykke til!

Skrevet

Åh!

Tusen takk for svar. Kjenner at jeg blir mye roligere allerede. :)

Trenger man å ha med noe mer enn helsekortet?

Urinprøve?

Skrevet

Nei, du trenger ikke urinprøve, kun helsekort, evt blodprøvesvar om du har testet og fått svar på blodtype og antistoffer ennå:)

Skrevet

Jeg hadde kun med helsekort og de spurte ikke etter noe annet. Ul er "kun" for å sjekke om fosteret er friskt og slik det skal være. Og for å få fastsatt termindato.

Synes det var en fin opplevelse å være på ul og har du noen spørsmål så er det greit å stille dem når du er der. Jeg spurte endel om hva vi nå så på skjermen, hva det var osv. Litt nysgjerrig har man lov til å være;)

En ting: Jeg måtte selv be om å få bilde. Vet ikke hvordan det er på andre sykehus, men det kan være lurt å si fra at du vil ha bilde®. Her var det gratis, men jeg har hørt om sykehus som tar seg betalt for bildene så det kan være lurt å ha med litt kontanter

22:58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...