Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp her.

Har ei lita datter på snart 10 måneder(2 mnd prematur)

Hun er, og har vært en ekstrem kolikkunge. Enda skriker hun i mange mange timer i døgnet, og holder det gående hver natt til mellom 12 og 3 en gang.

Foreldrepengeperioden min er snart over, og jeg er mere sliten, psykisk og fysisk enn noen gang. Far er pga jobb mye borte så omtrent alt ansvaret faller på meg.

Å skulle begynne på jobb igjen nå er helt uaktuelt, både pga min helsemessige tilstand etter disse månedene, samtidig som det er umulig å skulle gå på jobb etter kun 4 timers søvn på natta. I tilegg er hun også så plaget på dagtid, at barnehage hadde vært umulig.

Hvilke rettigheter har jeg etter foreldrepengeperioden er over? Sykemeldig av meg? Noe slags rettigheter når barnet er så sykt?

Skrevet

Hvis du har et sykt barn så har du krav på å ta sykedager(egenmelding) når det er snakk om få dager. Jeg vet ikke om du kan få sykemelding av legen, men ville jo tro at det er en løsning. Hvis du har en forståelsesfull sjef så ville jeg kanskje ringt og pratet med han/henne. Sjefen din kan fort finne ut hva du har krav på. Hvis du er fagorganisert kan du også ringe til fagforeningen og de finner fram alt du trenger av informasjon

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du er så dårlig at du ikke kan gå på jobb så må jo legen din vurdere en sykemelding.

Dersom du ikke har rett på dette er det ikke så mye som kan dekke ditt inntektstap om du ikke klarer å jobbe. Pleiepenger gjelder kun ved alvorlig syke barn i kritiske perioder eller kortvarig pleiebehov i forbindelse med sykehusinnleggelse eller poliklinisk behandling.

Så slik du forklarer din situasjon så er ikke pleiepenger rett ytelse her.

Du bør ta kontakt med kommunen din å sjekke rettigheter i forhold til avlastning og omsorgslønn.

I tillegg kan det være lurt å søke om øket antall stønadsdager med omsorgspenger. Da har du flere dager å være hjemme med sykt barn på når du starter i jobb igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...