Gå til innhold

Kjip situasjon, når fortelle nav at jeg er gravid på nytt? hjelp meg:(

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har OS for mitt barn nå fordi jeg er alenemor. Hadde et tilbakefall ved nyttår, en eneste gang og ble gravid. Bestilte time for abort, men klarte ikke å gjennomføre. Har ikke fått jobbet meg opp til permpenger da jeg går på skole.

Jeg har derfor rett på engangsstønaden.

Vil jeg miste OS når jeg søker om engangsstønaden? tenkte og søke om OS samtidig for den nye babyen. Men vil jeg kunne risikere å ikke få OS for det nye barnet?

Jeg er ikke sammen med bfaren, og skal absolutt ikke bli det heller. Men hater og måtte forklare meg, føler jeg har gjort noe veldig galt.

Noen erfaringer rundt dette?

Fortsetter under...

Du vil ikke miste OS om du søker om engangstønad :) Har du ikke jobbet deg opp til en viss inntekt så har du krav på den. Det gjelder ikke bare alenemødre men også mødre i forhold som ikke har en inntekt. OS derimot er kun for alenemødre uten under en viss inntekt, og siden du skriver at du er det og at du ikke har jobbet deg opp til perm siden du studerer så mister du ikke OS :) Men du får ikke dobbel OS selv om du har 2 barn. Du får barnetrygd for 1 ekstra barn enn det du har, så du som snart har 2 barn vil få barnetrygd for 3 barn.

Du får prøve å bare legge vekk tankene på hva nav vil si. Det er nok en god del der ute i samme eller tilsvarende situasjon. Jeg selv er en av dem. Jeg har startet mitt eget foretak underveis da, men det er ikke inntektsgivende ennå. Jeg og gruet meg veldig til å fortelle nav,men de leer ikke på et øyelokk så jeg tror de er vandt med at flere havner i en sånn situasjon.

Og det er riktig alt slik anonym over her sier. Du vil få begge deler, både engangsstønad og OS for det neste barnet og. Det er ikke grenser for hvor mange barn man kan få OS for. Det får man uansett om man har krav på når man er alene :) Men om eldste er under 3 år når neste blir født, så vil du da få OS for yngste til denne blir 3, i stedet for å fortsatt følge eldste såklart.

Takk for svar :)

Min eldste er snart 4 da. Når vil os bli overført fra den eldste til babyen, er det før eller når babyen har blitt født?

Hvordan skal jeg gå fram? Virker det dumt å sende søknad på OS på vegne av babyen i magen, når jeg allerede mottar OS for den jeg har? Det er vel litt behandlingstid, så tenkte kanskje å søke samtidig med engangsstønaden ca 3 mnd før termin. Eller bør jeg be om en samtale med de med en gang? regner med at de inkaller til samtale når jeg leverer søknaden uansett.

hilsen HI

• 2 uker senere...

Du burde ikke bekymre deg for hva Nav vil si. Nav er et offentlig kontor og du har retten på in side. Skulle du mot formodning møte en moralist så reis opp ryggen din for du har rett og hun eller han har feil. Barn er en kjemp økonomisk gave til samfunnet dvs de blir en økonomisk gave til samfunnet som velfungerende voksene. Det blir født alt for få barn i dette landet. Lykke til. Flott at barnet ditt får søsken.

• 2 uker senere...

Annonse

Ta med deg en venn eller venninne som du stoler på når du skal møte NAV. Jeg gikk fra å være velfungerende leder i full jobb til heltidsgråtende sykemeldt i løpet av få uker. Tror det ville vært bedre hvis en venninne hadde vært med.

Det blir nok å trekke det for langt hvis jeg påstår at den usympatiske dama på NAV var skyld i det alene, men jeg hadde første sammenbrudd på vei hjem fra NAV-møtet og har tapt tusenvis av kroner fordi jeg ikke klarer å manne meg opp til å gå ned der igjen og be om det jeg etter reglene har krav på.

Spesielt ikke etter at avisene har startet store oppslag om alenemødre som er kjærester med x-en og utnytter systemet. Ja, jeg lot meg overtale til sex, nei, vi er ikke sammen og har ikke bodd sammen på et år, ja, jeg var en idiot som ikke brukte prevensjon - hvor stor del av privatlivet skal jeg presses til å avsløre for en nysgjerrig NAV-ansatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...