Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sønnen min skal på 2 årskontroll i morgen og det skal visst være en språktest? Dere som har vært med på dette, kan dere si litt om hva de spør om? På 15 mndskontrollen (var litt forsinket, så han hadde den ved 17 mnd)antydet nemlig helsesøster at han allerede da tilfredsstilte de fleste kravene til språktesten ved 2 år, uten å si noe mer om det, så skulle gjerne likt å vite hva den går ut på.

Skrevet

Hm, første gang jeg hører om at det er språktest da?? Når vi var på 18 mnd kontroll fikk vi med et ark om hva vi kunne forvente til 2 år, og da var det dette med at de hadde 2-3 ordsetninger etc, men sto ingenting om at det var språktest?? Tror den minste språktesten går fra 4 år, og det er slett ikke vanlig å språkteste 2åringer..

Skrevet

Det er ikke en språktest akkurat, men de samtaler med barnet mens de "leker" og stiller spørsmål og utifra dette får de en forståelse av omtrent hvor mye barnet forstår og kan si. På 2 års ktr vår lekte snuppa og helsesøster sammen med en liten bondegård og noen dyr. Helsesøster spurte om hva sier grisen og kan damen få sitte på i vogna bak hesten. Kan du legge mannen oppi her osv.

Skrevet

Nei, det er ingen *test* på 2-årskontrollen.

Helsesøster kjem til å leike litt med guten, snakke til han og sjå kva han forstår og korleis han eventuelt svarar.

Ein forventar at ein 2-åring forstår slikt som ein snakkar om i løpet av ein normal dag (f.eks. går mot bordet når ein seier at det er tid for mat, henter ballen om ein spør om det, peiker på kroppsdelar når ein spør, osv). Og så er det forventa at 2-åringar skal ha begynt å lage små setningar, type "kom mamma", "kjøre bil", "finne ball", osv.

Skrevet

Vi fikk et skjema på forhånd med mange ord. Før kontrollen skulle vi krysse av de ordene 2-åringen forstod og brukte selv.

Skrevet

jeg er nesten litt nervøs for 2årskontrollen, fordi jeg føler det ligger et stort press på meg for å få Matilde til å prate. Hun prater som en foss hjemme, men er ganske sjenert, og det tar derfor ganske god tid før hun begynner å prate når det er fremmede til stede. Lurer på hvor lang tid de setter av til kontrollen? Hva skjer ellers der?

Skrevet

Storebror her i huset ville heller ikkje nødvendigvis prate med kven som helst på den alderen. Han sat på golvet på kontoret til helsesøster og leikte for seg sjølv, stille som ei mus nesten heile halvtimen vi var der.

Helsesøster var veldig bevisst på at mange ungar er flaue/sjenerte i den alderen og ikkje vil snakke med framande. Om helsesøstera di er nokon lunde oppegåande bryr ho seg ikkje om liten respons, om du forteller kva som er grunnen. Hos oss spurte ho om guten snakka, og eg forklarte korleis språket hans var (litt om ordforråd, setningslengde osv). Det godtok ho heilt fint, og noterte det eg fortalde.

Og heilt på tampen av timen, då vi omtrent var på veg ut døra var guten så grei at serverte ei lang og fin setning, berre for å vise seg fram ;p

Utover språk så er det (som alltid) sjekk av vekt og lengde, litt snakk om mat, søvn, barnehage og andre daglegdagse ting, og hs ser på/spør om motorikken til barnet. Det er også legeundersøking, og legen ser på motorikk, lytter, sjekker øyrer, hals, kjenner på magen, lyser i augene og prøver å snakke litt med/til barnet for å sjekke respons. Og så svarar sjølvsagt både lege og hs på dei spørsmål du måtte ha.

Meiner vi var inne ein halvtimes tid hos helsesøster og kanskje 20 min hos lege. Legebiten er nok vanlegvis kortare, eg hadde mange ting eg ville ta opp.

Skrevet

Tusen takk for svar! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...