Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Men jeg har bare litt under 200 g. Har hørt at man kan bruke det man har av sukker erstatte resten med melis. Noen som kan om dette og kan fortelle meg hvor mye melis jeg skal bruke?
Bidleba*4unger Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Melis er sukker som er finmalt. Du kan bruke den samme mengden gram melis som du skulle hatt i sukker.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Tusen takk for svar Og smaken blir den samme, eller blir den mye søtere?
Bidleba*4unger Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Bare hyggelig. Nei, det er det samme, bare malt forskjellig.
Mammaen til Isak Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Man kan fint kutte sukkermengden uten at den ødelegger smaken eller bakverket på noen annen måte også. Når det er så store mengder sukker pleier jeg og i allefall halvere. Prøv deg fram med melis om du er redd det ikke blir søtt nok. Jeg hadde smakt meg fram
Bidleba*4unger Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Jeg er enig i at man stort sett alltid kan redusere sukkermengden i de fleste oppskrifter, men spørsmålet var sukker kontra melis, og svaret må jo da bli at sukker og melis er det samme, men melis er finere malt enn sukker. Så er det deretter opp til den enkelte om sukkermengden (enten det er farin eller melis) kan reduseres. Svaret er uansett at for å følge den nevnte oppskriften til punkt og prikke, må du erstatte sukkeret med samme mengde melis.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 Sukkermengden kan du sikkert kutte ned med iallefall 2 dl... Tror at melis er tilsatt noe, men gidder ikke gå og sjekke...
Mammaen til Isak Skrevet 5. april 2010 #9 Skrevet 5. april 2010 Jeg baker mye og er ikke enig med deg,jeg syns melis gir en helt annen sødme enn farinen, og ville ikke brukt like mye melis som sukker i en oppskrift. Da jeg rett og slett syns det blir altfor søtt
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #10 Skrevet 5. april 2010 Du må følge det likt i antall gram, ikke i desiliter. 7,5 dl melis er mer gram og gir søtere kake enn 7,5 dl sukker. Melis er finere malt og gir en tyngre masse enn sukker.
Bidleba*4unger Skrevet 5. april 2010 #11 Skrevet 5. april 2010 Riktig, 16:43. Det er her misforståelsen om at melis er søtere enn sukker kommer inn! Det er derfor jeg poengterer at melis er finmalt sukker, og blir det samme i gram! Men ikke i desiliter.
Mammaen til Isak Skrevet 5. april 2010 #12 Skrevet 5. april 2010 1 dl melis veier 60 gram.. Denne siden er ganske kjekk:) http://www.matoppskrift.no/sider/maalvekt.asp#Måltilvekt/volum ved baking
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #13 Skrevet 5. april 2010 Hjelp, nå ble jeg plutselig forvirra igjen. Så jeg kan ikke bruke 7,5 dl melis? HI.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #15 Skrevet 5. april 2010 http://www.matoppskrift.no/sider/maalvekt.asp#Vekt 1 dl melis = 60 g 1 dl sukker = 85 g 7,5 dl sukker = 637,5 g (7,5*85) Hvis man da antar at det gram for gram er samme smaken, skal man da benytte: 637,5 : 60 = 10,625 dl melis Ut i fra dette ville jeg IKKE brukt samme mengde melis. Melis føles søtere enn sukker. Derfor vil over 10dl melis kontra 7,5 dl sukker bli ekstremt mye søtere. Ville nok i alle fall halvere mengden som noen har skrevet tidligere. Bedre med litt for lite søtt enn for mye.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #16 Skrevet 5. april 2010 Dette er feil å blande inn!!! Bidleba har rett, hvis man forholder seg bare til gram, og ikke blander inn dl, skal man erstatte gram mot gram, altså like mengder melis i gram som sukker. Melis er IKKE søtere enn sukker - det er det samme som sukker, men finere krystaller. Konditor
Bidleba*4unger Skrevet 5. april 2010 #17 Skrevet 5. april 2010 Jeg står ved det jeg har sagt, Hi. Har også søkt det opp, og får bekreftet det jeg sier. Forhold deg til det i vekt, så er det det samme.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #18 Skrevet 5. april 2010 Stoler på deg Bidleba Men jeg forstår ikke helt dette med at jeg kan erstatte det, men ikke med dl? Det står 7.5 dl sukker, og ikke noe gram. Er helt grønn jeg. HI.
Bidleba*4unger Skrevet 5. april 2010 #19 Skrevet 5. april 2010 7,5 dl sukker tilsvarer 635 gram. Så da tar du det du har av sukker, og fyller på med melis til du har 635 gram. Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå