Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på straks 4 mnd, spiser ca hver 3-4 time på dagen og sover 2-3 økter hver dag på alt fra 30 min til 4 timer. Og når kvelden kommer legger vi han rundt 20.00-21.00, får mat da og ligger og synger for han til han sovner. Men så starter stresset, da går d en time så begynner han å suttre, prøver å gi smokken og roe han ned men d eneste som roer han er puppen..spiser da en stund og sovner igjen..også pån igjen etter en drøy time og sånn holder vi på til vi legger oss...da blir d litt bedre men fortsatt ofte spising på natten...kjenner jeg snart har behov for litt mere sammenhengende søvn! Han er en go og rund kar på ca 8 kilo og 63 cm, så helsesøster sa at vi ikke skulle introdusere no fast føde med d første! Så nå får han kun mm. Noen som har lignende historier og evt noen gode tips til meg? Noen gange rpå natten kjenner jeg at jeg nesten klikker på han...stakar, er jo så glad i denna gutten<3 Men trenger søøøøvn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vil jeg si at helsesøsteren ville ikke jeg hørt på. Nettopp fordi han er en stor gutt har han kanskje behov for mere mat! Min gutt er også stor 7,5 kg og 61 cm på 4 mndkontrollen.

Min sov godt om natta frem til 4 mnd, da ble det pluttselig amming både to og tre ganger natta. Begynte med mat og da var det tilbake til 12 timers søvn hver natt igjen! Så av og til skal man høre på sine små, ikke helsesøster!

Min ville ikke ha grøt da, så her ble det most middagsmat til kveldspuppen!

Skrevet

Takk for svar! Har prøvd med litt smaksprøver med grøt og han ser ut til å elske d, men har ikke turt å ta d noe videre pga d hs sa! Men hvor mye kan jeg gi? Og når skal jeg gi d, han legger seg som sagt ca 20.30 skal jeg da gi grøt ca 19.30? eller 20.00? :o)

Skrevet

Mine har også vært slik på den alderen, i hvertfall de tre minste. Innføring av grøt hjalp ikke det minste i starten heller. Her kom det seg rundt 6 mnds alder. Vesla her er nå 7,5 mnd og spiser som regel bare en gang om natten nå (dersom 5-6 regnes som morgning og ikke natt), og da spiser hun 5 måltider med fast føde om dagen. Var først når vi var oppe i 3 måltider hun roet ned antallet måltider på natten, og den oppvåkningen ca en time etter legging måtte jeg avvenne henne med når hun ble 6 mnd. Kan trøste deg med at det blir bedre etterhvert, i hvertfall etter min erfaring, men det kan enda ta litt tid. Skjønner godt at du er sliten, har vært der en del ganger selv nå, men det blir bedre! :-)

Jeg er enig med HS jeg, så lenge han vokser godt og er blid og fornøyd, er det ingen grunn til å begynne med grøt helt enda, da trenger han bare mm. Altfor mange begynner med fast føde lenge før de egentlig trenger fordi de tror det skal hjelpe på nattesøvnen, men de fleste blir nok sørgelig skuffet.

Skrevet

Huff - høres slitsomt ut. Hadde også en urolig periode rundt fire mnds alder og fikk høre at det er helt normalt. Grunnen er at det blir så som så med spising på dagtid fordi de er så nysgjerrige! Det er vanskelig å konsentrere seg om mat når det er så mye som skal oppdages. Da tar de det igjen ved å spise oftere om kvelden og natten. Et tips er derfor å prøve å roe ned under måltidene om dagen. Prøv å amme i et mørkt, stille rom, evt. når gutten nettopp har våknet eller rett før han sovner.

Er også enig i at fast føde er unødvendig hvis vektøkningen er god. Det er slett ikke sikkert det fører til mindre oppvåkninger. Det kan også gå motsatt vei. Men det er klart at babyer utvikler seg forskjellig, så det er vanskelig å si noe helt bastant om dette.

Skrevet

Takk for flere svar!

Man blir jo litt rådvill for man hører så mye forskjellig. Og jeg vet at alt kommer og går i perioder, ting kunne vær mye verre! Men hadde bare vært så deilig å fått sove litt mer..men alt til sin tid!

Skal på helsestasjonen til uka så får høre litt da!

Mange som anbefaler å gi litt mme på kvelden, men har ikke turt å begynne med d heller...hørt så mye for og imot!

:o)

Skrevet

Etter 4 mnd alder er det vel anbefalt å gi mat fremfor mme om de har behov for mere næring.

Ser jeg virka litt bastant i mitt svar. Det trenger selvfølgelig ikke være så enkelt at matinnføring løser saken, men om han ser ut til å elske grøt ser jeg ingen grunn til å la være. Og skulle du begynne begynne med det, gi på dagtid slik at du kan se evt reaksjoner.

Både hos leger, helsesøstre og medmødre får du mange ulike svar, men hør på de ulike erfaringene, også gjør du det som du selv føler er riktig for dere! Som andregangs kunne jeg øsnke jeg stolte litt mere på mine egne tanker da jeg fikk nr en! Mamman kjenner best sitt barn!

Skrevet

Så sant, så sant! Tusen takk for svar:)

Skrevet

Det er mange som opplever en periode med hyppig oppvåkning rundt denne alderen, men det har ikke nødvendigvis noe med mat å gjøre.

Min gutt får flaske, men hadde også dette problemet en periode ved 3,5 mnd. Han spiser ikke mer nå ved 4,5 mnd alder, men sover allikevel sammenhengende med kun én oppvåkning for mat.

Mitt beste råd er å gjøre det litt forutsigbart for sønnen din. Gi han mat hver tredje time på dagtid, det blir 5 måltider. Da har han fylt opp godt og trenger antagelig ikke mer enn ett måltid før du legger deg og kanskje ett på natta (tilsvarende hver fjerde time). Jeg ville også hatt fast leggetid. Pass på at han ikke sover for nær opptil leggetid om kvelden.

Oppvåkningene skyldes ofte en vane. Det går nok over etter en stund. Det går an å prøve å legge han på eget rom, vi hadde god effekt av det. I tillegg kuttet vi ut natteservicen, dvs smokk etc. Vi gjorde dette litt gradvis, men konsekvent, slik at han skjønte cluet. Vi måtte rett og slett gjøre det mindre 'attraktivt' å våkne på natta. Det funket for oss i hvertfall, men vi var også heldige fordi vi ikke behøvde å være så strenge, han skrek aldri. Ville kanskje også latt han få finne roen selv på kveldstid slik at han lærer det og kan gjøre det samme når han våkner på natta.

Husk at hvis du begynner med grøt nå vil det påvirke melkeproduksjonen din, du bør i så fall amme først og gi grøt etterpå.

Kan være litt forvirrende med mange forskjellige råd her inne ja :-) Du får bare bruke din sunne fornuft og prøve deg litt fram. Lykke til!

Skrevet

Jeg ville heller begynt med litt tynn grøt enn å begynne med mme så lenge du har nok melk og han er såpass stor. Vår gutt har fått mme siden han var bare noen uker og vi måtte begynne med grøt allerede når han var rett over 3mnd.

Hvis du begynner med grøt så kan du jo kjøpe inn sviskesaft, sviskepuré eller lage selv for å regulere magen så han ikke blir hard i magen. Siden han er en stor gutt så ville jeg tro at han har behov for en del mat og selv om mm er bra så er det ikke alltid nok for å holde de små mette over lengre perioder.

Gjør det som føles riktig og prøv deg heller litt fram for å se hva som fungerer.

Skrevet

Jeg har gitt min baby fast føde fra hun var nesten 4 mnd, og det har gått helt fint. Men jeg ammer ikke. Siden du ammer så tror jeg kanskje løsniungen kan være å prøve å spe på med litt mme? og om ikke det funker så kan du jo prøve litt mos av avokado og banan? det er fordi grøt er litt tungt for fordøyelsen. Vi innførte ikke grøt før hun var 6 mnd, hun fikk frukt og grønnsaksmos i 2 mnd :-) Avokado anbefales fordi det er veldig likt morsmelk, inneholder nesten alt et lite menneske trenger. I tillegg er det mildt for magen. I mange land i verden får de små avokado først siden det er så likt morsmelk. Vi begynte med denne mosen, og spedde ut med mme. Så du kan jo ha oppi litt mm og røre den inn om du vil :-)

Håper du finner ut av det :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...