maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Har ei lita tuppe på 4 mnd som roter så fælt om natta. I natt f.eks, sovnet hun kl 21, våknet kl 00.30, fikk pupp,men ville ikke sove i egen seng igjen, så måtte ligge ved siden av meg. Sov da til 02.30, mer pupp, mest kos denne gang,sov til rundt 04. Var da våken en periode,lå bare å smilte og snakket med seg selv litt,før hun ville ha oppmerksomhet og kos igjen. Etter dette lå hun ved siden av meg med puppen, eneste som nytter. Sänn lå vi til rundt 07. Smokk vil hun ikke ha, byssing fra pappaen hjelper ikke,vil bare ha pupp... Men hun sover bra på dagtid da, er våken ca 2-2,5 timer før hun er trøtt, da sover hun 1-2 timer, lengre hvis vi triller tur. Har hørt dette at søvn avler søvn, men ser ikke ut til å stemme for snuppa mi..
abella Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Du skriver ikke hvor mange timer hun sover totalt i løpet av et døgn. Rundt 15 timer +/- er vel et utgangspunkt for de fleste. Så er jo det store spørsmålet hvilken ende man skal begynne i; dag- eller nattesøvn? Hvis hun sover mye på dagtid er det jo fordi hun er trøtt og trenger det. Det er ikke sikkert hun sover bedre på natta fordi om du kutter ned på dagsøvnen hennes. Nattesøvn er jo noe de må lære, og mange erfarer at når babyene har lært seg nattesøvn justerer de dagsøvnen selv. Jeg tror ikke hun vil lære seg nattesøvn ved å bli holdt våken på dagtid, dessverre. Lengde på dagsøvn henger sammen med lengde på nattesøvn. Men lengde på dagsøvn henger ikke sammen med om babyen sover bra om natta, hvis man tenker på antall oppvåkninger og i hvor stor grad babyen greier å sovne av seg selv igjen etter hver oppvåkning. Men det at hun ligger våken og pludrer på natta tyder jo på at hun har vennet seg til å sover lenger på dagen og mindre på natta, så der kan det kanskje være noe å hente med å ikke la henne sove for mye på dagtid. Men det forutsetter jo igjen at hun faktisk får til å sove om natta, ellers vil det bare resultere i en grinete, uopplagt unge som sover for lite gjennom hele døgnet.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 5. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. april 2010 I det siste har hun sovet rundt 10-11 timer i døgnet ca..litt vanskelig å si akkurat, siden hun våkner såpass mye på natta, klarer ikke å følge med klokka hele tiden..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 hmm..hvis hun bare sover 10-11 timer i døgnet ville jeg absolutt ikke kuttet ned på dagsøvnen ihvertfall! Når de er så små, er det faktisk sant at søvn avler søvn, så mye søvn på dagtid vil ofte gi god/lang søvn på natta også, bare pass på at siste lur ikke blir for tett opptil legging. Da jenta mi var på den alderen der, var hun sjelden våken mer enn 1,5- 2 timer før neste blund, altså ca 3 gode blunder iløpet av dagen. Det var først ved 6 mnd at jeg kuttet ned antall lurer til to stykker, men de var til gjengjeld lange (2-3 timer hver seg ca). Fant denne; Sjekk om barnet ditt sover nok. Søvnekspert Karin Naphaug tror foreldre kan bruke dette som veiledning når de lurer på hvor mye søvn barn trenger. 0-3 mnd: 1-3 timer mellom hvert måltid(inkl. natt) noen sover hele natten. 3-6 mnd: 3-4 ganger pr.dag, kan også være mye våken og sove hele natten. 6-12 mnd: 1-3 timer x 2 dgl., 10-12 timer om natten obs. sen ettermiddagslur! 1-2,5 år 1-3 timer i løpet av dagen, 11-12 timer om natten. http://www.klikk.no/foreldre/article418859.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå