Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor lenge sukkervann er holdbart i kjøleskapet???

Har hørt at en liten sprut med sukkervann skal hjelpe mot kolikk, å har prøvd ut dette... Det fungerer virkelig. Har en liten som skriker veldig på kveldstid og gav ham litt i en sprøyte, Han fikk ca 1/2 ml og slokkna tvert... Så derfor lurer jeg på hvor lenge dette er holdbart i kjøleskapet...

Noen som vet???

Noen som vet om det er farlig å gi for mye?

Han fikk jo dette allerede på barsel,så regner ikke med at det er farlig å gi.

Skrevet

Du kan gi 1-2 ml i gangen, mange ganger gjennom døgnet. Ved behov, var det vi fikk beskjed om på sykehuset.

Sukkervann lages ved å blande en strøken spiseskje rørsukker (IKKE melis, det har ikke samme effekten), med 1 dl kokt vann. Det skal ikke koke etter at du har hatt sukkeret i da det kan karamelliseres litt.

Bakterier elsker sukkervann og vokser godt der. Det bør derfor bare lages en oppløsning for et par dager om gangen. Dette kan oppbevares i kjøleskap, men porsjonen som gis barnet bør vel være tatt ut og varmet slik at det har romtemperatur.

Skrevet

Jeg lot sukkervannet stå i 48 timer.

Skrevet

Det bør ikke stå mer enn 24 t lærte jeg en gang... er ikke farlig å gi for mye annet enn at det kan føre til at du får en veldig våken unge,

Skrevet

De på sykehuset sa til meg etter 24 timer måtte jeg lage nytt.

Skrevet

Dette står skrevet om sukkervann på ammehjelpen sine nettsider:

• Sukkervann

Forskning har vist at sukkervann i 12% blanding kan roe kolikkbarn. Det er viktig å følge oppskriften nedenfor nøye, og ikke gi større mengde enn angitt. Blandingen gis når skrikingen starter, og ikke forbyggende. Bruk en engangssprøyte og drypp lunkent sukkervann i barnets munn over 1-2 minutter. Ikke sprøyt det inn.

Bruk følgende oppskrift på sukkervann:

12 g (1 spiseskje) sukker løses i 1 dl kokt vann, og avkjøles

2 ml i en engangssprøyte dryppes i munnen når barnet gråter

Holdbart i to døgn i kjøleskap

Skrevet

Vi fikk beskjed om å lage sukkervann på 1 dl vann og 1 ss sukker. Om det ikke ga noen god effekt, kunne man lage den med 2 ss sukker. Kunne oppbevares i kjøleskapet i 1 døgn, gi helst under 2 ml om gangen, og 1 gang i timen om nødvendig.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...