Knøtte85 Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Tenker dere over hva dere putter i munnen i svangerskapet? Leste et innlegg om is under her, og kom til å tenke på at jeg faktisk ikke har satt meg så grådig inn i hva vi kan spise/trykke i oss og ikke. Ibux, zyrtec og spekemat.. Er vel det eneste jeg styrer unna helt bevisst! Noen andre enkle tips? Er vel ingen normal dagligdags mat vi ikke kan spise vel... ? Da jeg var 18år og gravid med min datter tenkte jeg ikke over hva jeg spiste i det hele tatt, og hun er i dag 6år og sprell levende! :-P Er andre litt hysteriske? Eller er det jeg som rett og slett er for uvitende? :-P
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Hei. Jeg spiser omtrent alt (her i Norge) Hadde jeg vært i utlandet hadde jeg styrt unna ting som is, salat, noen typer kjøtt o.l) Har 2 tenåringer fra før og da var det aldri noen snakk om hva en kunne og ikke kunne spise. I gravid bladet skriver jordmødrene at det aller meste her i norge er trygt, samme sier min fødselslege og jordmor. Spiser både is og salami (som er nyåpnet og har lang holdbarhetsdato) Men holder meg unna de ostene en ikke skal spise (men liker de ikke allikevel) og fårepølse. Sluttet å røyke med en gang jeg ble gravid og alkohol selvfølgelig. Ellers spiser jeg som normalt. Er ikke hysterisk i det hele tatt.
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Det eneste jeg holder meg unna er røyk, alkohol og medisiner/piller jeg ikke har snakket med legen om. Jeg har tatt et par paracet, men liker det egentlig ikke. Allergipiller MÅ jeg ta. Ellers spiser jeg spekemat med god samvittighet, så lenge den er norsk og har god holdbarhet.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 jeg tenker jo på det, og er litt bevisst, men ikke hysterisk. Styrer unna ibux(tar lite paracet,kun hvis ting blir for ille),zyrtec(bruker annen allergimedisin som er helt ok for gravide) og spekemat jeg også! Og passer på at alt kjøtt er ordentig stekt(ikke medium biff,selvom det er fryktelig godt), medisiner generelt.. Ellers prøver jeg å følge litt det som står på matportalen.no, kjekk side:-) :-)
nicki82 Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Er zyrtec farlig for gravide?? Oooops..har trøsket i søstersj (da hun var gravid) et par zyrtecer i all uvitenhet. Ungen hennes er no 3 år og virker ikke som det har skadet han Beklager så masse for innlegget om is..det er vel utenlandske produsenter som man må være forsiktig med. Jeg hadde bare litt for masse fritid til å erge meg over at norske isprodusenten ikke tok seg bryet å skrive på pasteurisert, særlig når Tine skriver det på sine produkter (og Tine er jo kjent for å pasteurisere alt de har). Jg spiser masse is!!! Men det er faktisk ikke verre enn å unngå rått, ubehandlet kjøtt/fisk og mykoster
Corneliuss Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Hei dere! Her kan dere lese om hva som er potensielt farlig for fosteret å spise mens man er gravide. Se link til MATPORTALEN. http://matportalen.no/Emner/Gravide Men husk at det er like viktig å tenke på hva man faktisk spiser som man ikke spiser =O) Sunt og variert kosthold er bra for både mor og barn =O) Dersom dere lurer på legemidler så slå det opp i FELLESKATALOGEN (MEDISINER). Det står alltid om legemidlet er farlig for gravide og ammende. Se link - skriv navnet på legemiddelet i søketeksten helt øverst. http://www.felleskatalogen.no/ Ps ang Zyrtec så står det at man skal unngå det ettersom det ikke er testet ut. Det betyr ikke at det ER farlig, men at man ikke vet nok om det til at det er helt ok. Norge er strenge og det kan være en liten sjekk noen ganger å se om det er godkjent i andre land. Men det finnes i alle fall annen allergimedisin som man har testet på gravide - og da kan man jo bare bytte til dette i stedenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå