Gå til innhold

Fortell meg gjerne om mat-hverdagen til barna deres! 6-7 mnd :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille frosk er ikke av det matglade slaget, og vi har ikke kommet lengre enn til et (lite) måltid grøt/mos av ulikt slag på ettermiddagstid.

Hvordan har dere andre det? Hvilke typer mat gir dere, og når? Gode tips og triks?

Min føste var av det matglade slaget, og tilvenning til fast føde gikk nærmest av seg selv. Denne her snuppa deriomot..! Sukk. Og om en mnd skal jeg tilbake i 50% jobb :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 mnd.:

står opp kl 06- får pupp

08- pupp (han suger ikke lenge)

10- hjemmelaget frukt mos (mest banan) blandet i 50 ml mm. det tar han ca. 10-15 ts av.

10.30- tar et dupp med puppen

1300- most potet+ gulrot+ et eller annet grønsak+ kylling blandet i 50 ml mm. han tar ca.80 ml av det.

1400- sover med puppen

1600- 60-70 ml velling laget med mm

1800- noen te skjeer av småfolks pasta og ris gonattgrøt.

1900- pupp til han er i dyp søvn :)

han får vann med ts og tran. + noen ts ferskpresset saft av en fruk.. har brukt mango, granateple, melon og appelsin.

han er øverst i kurven for lengde og midterst for vekt. tror han er litt over 9 kg nå.

Skrevet

Her er det 4 måltider om dagen.

han blir nå 7 mnd til onsdagen.

0900ca : mme 150med vann + halv posjon grøt

1200ca : fullkorn blandet med frukt glass + vann

1500 ca: 1/2 middagsglass + 1beger frukt + vann eller babysaft

1800 ca: mme 150-180 med vann + en hel posjon grøt

senga kl 7 ca.

Her begynte vi med velling i alder 3 1/2 mnd. grøt 4 mnd og middagsglass 41/2mnd så her begynte vi tidlig...

Skrevet

Min er strakt 6 mnd.

07:30 Pupp

09:00 Halv porsjon med grøt - pupp

09:30 Trilletur med lur ca 1 time

11:30 Sviskepure + vann

12:00 Trilletur med lur, fra 1 til 2 timer

Når han våkner får han pupp, mellom 13:30 og 14:00 ca..

16:00 Middagsmat, har introdusert potet, gulerot, kålrot, brokkoli, så neste steg nå er fisk.

18:00 Kveldsstell og pupp

19:00 Drømmeland til vekking kl 07:30

Skal inn med grøt på kvelden etter fisken er i boks, så fortsette vi med introduksjon av flere fruketer. Pga atopsik eksem må vi ta en og en matvare om gangen, men ingen reaksjoner så langt på noe, unntatt nan da...

Anbefaler oppskriftene på barnemat.com. Lag opp og frys ned! :)

Skrevet

Heisann!

Idag er det endring i maten, plutselig vil hun ha mer. Hun har drevet og våknet om natten i det siste, og inatt merket vi at det er fordi hun var sulten. Så idag gir vi hel porsjon grøt istedet for halv som vi har gjort hittil. Og imorgen skal vi starte med 4 måltider fast føde istedet for 3. All mat er hjemmelaget.

Per idag ser det slik ut:

0700: 170-210ml mme (Hipp)

1100: avocado+banan eller grøt m fruktmos (varierer litt) + 170ml mme (inkludert det vi blander ut i maten hennes)

1500: Middag: Potet eller ris med grønnsaker og kylling (skal begynne med svin og fisk)

1900: Grøt m fruktmos + 170-210 ml mme (inkl det vi blander ut med grøten.

Idag hadde vi som sagt en hel porsjon grøt for første gang, da laget vi en 210ml flaske, blandet 170 i grøten (Holle sin hirsegrøt) og gav henne resten på flaske. Alt gikk ned så tydelig at hun har fått forlite mat og er derfor hun ikke har sovet godt om natten. Imorgen skal vi gi henne grøt kl 0700, avokado og banan eller annen frukt kl 11, og resten av dagen blir som før. Spennende å se om hun vil ha 4, eller om det holder med bare 3 men større porsjoner. Isåfall fortsetter vi med bare flaske til frokost.

Skrevet

Vår jente på 6 mnd er veldig glad i grøt, sånn passe glad i fruktmoster og ikke glad i middag. Nå har vi ikke prøvd noe annen middag enn "mormors lapskaus", men nå som hun har blitt 6 mnd er det mye annet å velge i.

Vi har kun hatt rutiner på grøten frem til nå. Da fikk hun morgen og kveld. Det er først de siste par dagene vi har begynt med faste måltider.

Kl 08: Full porsjon grøt

kl. 10/11: Fruktmost o.l. +MME (sjelden mer enn 90 ml)

kl. 13: Full porsjon grøt, kanskje litt fruktmost til dessert

kl15/16: Fruktmost o.l (halvt beger)

kl 18: Full porsjon grøt, kanskje noen skjeer frukt/bærmost

Leggetid kl 19: MME, hvis hun vil ha (ikke mer enn 60 ml)

Vi gir litt vann etter hvert måltid. Hun får vanligvis mat 1 gang iløpet av natta. Da drikker hun alt fra 100-140 ml.

Hun er ikke en særlig stor baby, men glad i mat :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Dere som skriver klokkeslett for de forskjellige måltidene: Er dere så "faste" på tidene, eller er det litt cirkacirka?

Gutten min er 6 mnd om 9 dager. I dag introduserte jeg måltid nummer 3. Så vi står opp klokka 9, og da får han pupp. Klokka 10 får han halv porsjon grøt. Det er dette måltidet som er "nytt". Så får han middag rundt 13-14 (alt ettersom når fikk pupp, det er nå mellom 11 og 12). Til kvelds får han full porsjon grøt, ca klokka 19. Han får pupp når han legger seg 19.30.

Jeg syns det er vanskelig å få tid til alle måltidene, hvis dere skjønner. Har får pupp to ganger utenom måltidene med fast føde - kanskje jeg skal kombinere dem? Hvordan gjør man egentlig dette?

Skrevet

6,5mnd

0700 pupp i senga i håp om å sove lenger (blir helst bare ett par sug, men sover aldri lenger)

0930 litt banan og pupp

1000 - 1200 soving

1330/1400 pupp og middag. lager middagen av 2poteter, 1gulrot og halv boks leverpostei. tenkte å begynne med kjøtt nå snart.

1500 - 1600 siste duppen (jeg vekker henne 1600)

1600/1630 pupp

1800 grøt (2porsjoner faktisk)

1900 lese bok og pupp før soving

ca2330 pupp

ca0230 pupp

ca0600 pupp

regner egentlig med at puppinga på natta mest er for kosen sin del. vi samsover så synes det går helt fint med nattkos :)

er egentlig ganske faste tider siden vi har kommet inn i en veldig fin rytme nå i påsken.

Skrevet

7 mnd:

våkner 07.00, 150 ml mme, sove til 08.00 ca

09.00,1,5 dl frokostgrøt + 90 mme

12.00, youghurt, ett glass + vann

15.00, middag, et glass/evnt hjemmelaget tilsvarende mengde + vann

18.00, 1,5-2 dl kveldsgrøt + 60-90 mme

legger seg ca 19.00.

Han er ganske stor, så prøver å begrense melkemengde og gir heller vann til et par måltider. Fungerer veldig bra:)

Skrevet

Det er ca for min del. Grøtmåltidene er ganske presise, så lenge vi er hjemme og ikke på farten. Men de andre måltidene er ikke like presise, men det er selvsagt lettere når man bare gir fast føde :) men selv da kan de små være sultne på ulike tidspunkt.

Skrevet

nei, hos oss følger vi ikke klokka slavisk. kan også hende at jeg tilbyr ham pupp før måltidet og hvis han suger lenge, dropper jeg det faste måltidet. også når vi skal på et eller annet kan vi ikke følge planen. som f.eks. imårn skal jeg til tannlegen og faren skal passe ham. da får babyen grøt før vi drar hjemmefra imorgen tidlig og velling hos pappa hvis han vil ha.

jeg ser det for det meste an på ham om hvordan han er akkurat da. skal jo ikke tvinge mat inni babyen. derfor vi har så mange små posjoner ila dagen. men etterhvert har jeg merket at dagene blir ganske like.

Skrevet

Oi, er det bare meg som gir så mye mme? Nå bruker jeg en grøt som jeg lager selv, og dermed tilsetter jeg det meste av mme dosen i grøten, og blander det inn i middagen og, men likevel... hun får vel i seg ca 6-700ml per dag... idag ble det litt mer. Hun spiser jo 2 fulle porsjoner grøt og en full porsjon middag, og var vann i tillegg...

Skrevet

Så deilig det må være å ha kommet inn i en god steam!

I dag var en typisk dag hos oss:

Ca 08.00 pupp

Ca 10.00-12.30 soving, forsøk på pupp før legging, men nei.

Ca 12.30 pupp

Ca 14.30 grøtforsøk. i underkant av 50 ml blir spist på nåde

Ca 17.00 pupp

Ca 18.00 middagsforsøk. hyl og vræl.

Ca 20.00 grøtforsøk nr 2. Grøt av 2 ss pulver + litt sviskemos. Pupp på sengekanten.

Ca 01.00 pupp

Ca 05.00 pupp

Og sånn går dagene.

Frøet er 6400 gram og 65 cm lang, så er liksom ikke allverdens å gå på fra før heller. Så. Takk for innspill og tips til mat!

Skrevet

Her er mini 6,5mnd

mellom 0400 - 0600: pupp og i seng igjen

0800: står opp, får 1,5dl grøt (halvannen porsjon) og vann

1000: pupp, så ut i vogna for å sove.

Så frukt og/eller fruktmos og pupp etter luren.

1500: Middagsglass og vann

litt pupp på ettermiddagen (ikke bestandig, alt etter nårtid han får middag)

1900 1,5dl grøt, så pupp og i seng :)

Det er da ca klokkeslett. Noen dager blir enkelte måltider (ikke grøt) byttet ut i en runde på puppen, alt etter hva vi gjør.

Men nå lurer jeg på at om han får for lite mat, for han er i det siste blitt veldig ivrig på puppen. Spiser i seg alt og må legges til andre siden midt i maten. Noe han aldri har gjort før....

Han er litt tynn i forhold til lengden (7800gr og 71cm på 6mnd kontroll), så gjør jo ingenting om han la litt på seg :)

Skal begynne med brødskive nå, må bare finne ut nårtid på dagen jeg skal gi han det. Er redd for at dagen kun skal bli mat mat mat... Tenker det blir litt brødskive på formiddagen istede for fruktmos. At han heller kan få fruktmos til dessert etter middag... :)

Skrevet

Ada er 6 1/2 mnd.

Hun får pupp til frokost, lunch, middag og kvelds. Klokkeslettet varierer veldig, faktisk. Om hun våkner grytidlig, som f.eks. kl 0600, så blir det gjerne ett puppemåltid ekstra. Hun får også en liten porson grøt hver hveld, men spiser aldri opp. Det har hun fått siden hun var 5 mnd, men ser ikke ut til at hun trenger noe mer mat enda. Vi prøvde også en periode å gi henne middag og fruktmos i tillegg, men det resulterte i at hun spiste enda mindre grøt, så det har vi nå gått bort ifra, enn så lenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...