ano`num *17.03.10* Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Har lest at det er 14 dager fra fødsel eller hjemreise etter fritt valg? Vil det si at påskedagene regnes inn i de 14 dagene for oss som fødte rett inn i påsken? Eller er det egentlig snakk om 10 virkedager som blir omtalt som 2uker alias 14 dager? Så er det dette med sykedager. Sykt barn vell å merke! Med 2uker fra fødsel skal han tilbake til jobb en torsdag. Mandagen etter må han følge Pia til sykehuset og blir borte hele dagen. Altså, bruke en sykt barn dag. Er det regler ifh hvor lenge han må være i jobb igjen da? Han er jo ute i ulønnet permisjon!
___ Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Så vidt jeg vet er det 14 dager permisjon som gjelder. Om det er noen helligdager i perioden har ikke betydning. Når det gjelder syktbarndager mener jeg det er slik at han kan bruke dem med en gang når han ikke har vært i permisjon mer enn 14 dager. Hvis han kommer direkte fra permisjon må han imidlertid ha lgeatest på at barnet er sykt, men jeg tror det holder at han har vært tilbake på jobb to dager for å kunne bruke egenmelding. Hvis han er omfattet av en tariffavtale bør han sjekke den. Noen steder tror jeg de har rett på 10 arbeidsdager med lønn etter fødsel, men det er ikke det som er vanlig.
De to sjarmtrolla og guttspira Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Hei, hvorfor bruker ikke pappaen velferdspermisjon med lønn når han skal følge datteren sin til sykehuset. Dette vet han jo om, så er jo bare å søke på det. Om jeg må på legetime, helsestasjon ol med mine barn under jobbtiden, søker vi om velferdspermisjon
Kamomille Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 et er 10 arbeidsdager, men om arbeidsdagen faller på en helligdag, så bruker han fortsatt av permisjonen sin:) Uansett må dagene brukes mens mor er på sykehuset eller direkte etter hjemkomst. Han kan ikke utsette de pga påskeferie. Han har rett til å ta ut syk-barn dag for å følge til sykehuset. Som en annen her nevner, kan han søke velferdspermisjon. Men det er opp til arbeidsgiver om det innvilges. han kan jo da riskirere at det innvilges velferdspermisjon uten lønn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå