Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg mest vel når jeg passer på :) da er jeg mest avslappet!

Vi er forskjellige...jeg hadde blitt veldig stresset om jeg ikke fikk gjøre alt i min makt for å passe på den lille i magen!

Jeg kooser meg med allt det jeg kan spise, for det er såå masse!!! Jeg trenger ikke spekemat desse mnd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hysteri å følge matportalen? Jeg syntes egentlig også det, spiste både mozarella og spekeskinke (dog varmebehandlet) fårepølse og salmi.

For 2 uker siden var jeg innlagt på obs.posten pga nyrebekkenbetennelse og la da merke til at fårepølse og salami ikke ble servert der. Har ikke spist det siden.

I sommer malte jeg masse hjemme da vi drev å pusset opp, både med oljemaling, murmaling, vannbasert osv. Midt oppi dette mistet jeg. Mest sannsynlig ikke pga malingen, men man kan ikke unngå å lure på om det har spilt inn.

Så informasjon og opplysning syns jeg ikke man skal fnyse av. Da jeg ble født i 1985 brukte ikke mine foreldre barnesete. Dette er 25 år siden liksom, ikke før krigen vi snakker om her.

Vanskelig å finne statistikk på SA da mange av disse ikke blir registrert, men har lest at 7-8 per 1000 barn dør i mors liv etter uke 23. Dette er en av de laveste prosentene i verden. Samtidig var spedbarnsdødeligheten 4 per 1000 i år 2000, mens den var 98,6 per 1000 i 1985. Igjen, dette er bare 25 år siden.

Så selv om du og de fleste du kjenner har gjort/spist ditt og datt og fått friske barn, så sier tallene at opplysningene og informasjonen som finnes, og gravide som følger dem, gjør at tallene går riktig vei.

Mest sannsynlig er ikke godt nok for meg eller barnet mitt. Da vil jeg heller vite at jeg har gjort hva jeg kan.

Skrevet

til UndrendeUllteppe:

Jeg skrev at jeg kjenner HVERTFALL tre som har spist muggost. Det er greit å lese hva jeg faktisk skriver før du er belærende.

Hun som mistet barnet sitt gjorde det fordi hun fikk listeriose, noe legene og hun selv antok kom av at hun hadde spist muggost. Så nei jeg er ikke "så freidig at du forteller denne venninnen din hva du mener" som du skriver - det er legen hennes og hun selv som har kommet til denne slutningen.

Jeg har da aldri påstått at "Alle som opplever SA og spiste spekemat på julebordet får skylde seg selv!" det er din påstand. Igjen kan det lønne seg å lese hva jeg faktisk skriver, nemlig at det KAN gå galt og derfor er lurt å følge ekspertenes råd for å være på den sikre siden.

Du skriver: "Dere skal ikke være så høye i hatten, ulykken kan ramme den sunneste". Ingen er høye i hatten her. Hvordan får du høy i hatten utfra at man vil følge ekspertråd for å være på den sikre siden? Prøver du å si at de som ikke vil spise spekeskinke tror de er bedre enn de som gjør det? Isåfall ser du kanskje at du kan oppfattes som ganske nedlatende når du kaller folk hysteriske og påstår at de mener noe så forferdelig som at alle som mister barnet sitt kan skylde seg selv. Du burde tenke deg litt om før du grunnløst beskylder folk for noe slikt!

Du har rett i at "ulykken kan ramme den sunneste", men dette er da ingen grunn til å ikke gjøre alt man kan for å minske risikoen? Jeg bruker sikkerhetsbelte selv om jeg kan bli ranet og drept i det sekundet jeg går ut av bilen, så den logikken skjønner jeg ikke helt.

Du får gjøre akkurat som du vil, men la meg gjøre som jeg vil uten å hetse meg for at jeg deler min mening på et forum, takk! Jeg valgte å dele mitt syn fordi jeg synes det er skummelt hvis folk slutter å høre på ekspertråd og utsetter barnet sitt for unødvendig risiko. Håper du er høfligere når du ikke er så hormonell.

Ha en fortreffelig dag:)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, jeg klarer bare ikke å la dette ligge!! Jeg ser at det er minst to her som sitter med den innstillingen at noen har mistet barnet sitt (attpåtil sent i svangerskapet) fordi de var "for lite hysteriske". Kan dere være så vennlig å komme med eksempler på dette? Jeg synes det er ganske skremmende å tenke på at det er mennesker der ute som faktisk tenker slik! Mener dere at alle barn som er født med misdannelser eller hjerneskader har sine mødre å takke? At det er på grunn av maten de har spist?

Jeg håper virkelig dere ikke mener det, og i så fall ber jeg dere om å tenke dere lenge og vel om før dere noen sinne sier noe slikt igjen. Tenk på alle som spontanaborterer, noe som er ganske vanlig! Ønsker dere virkelig å sitte her og rette pekefingeren mot dem? Og hva med dere selv, om dere skulle oppleve dette noen gang (gud forby!!)? Ville dere gått under av dårlig samvittighet? For hva om dere fikk i dere noe "skummelt" uten at dere visste det!? Tenk på hva dere sier!!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hehe jeg har nettopp fyrt av et innlegg samtidig som deg, så det havnet over deg...

Har ikke annet å si akkurat nå enn at nei, jeg sitter ikke og propper i meg all nei-maten på lista (jeg er enig i at man skal gjøre det man kan, men enkelte tar jo helt av!), og ja, jeg er både høfligere og snillere når jeg ikke er så j¤%&/ hormonell.

Skrevet

Bare så det er oppklart: jeg dømmer ingen som har opplevd å miste barnet sitt og som kanskje har fått i seg spekeskinke el!!!! Det eneste jeg vil er å oppfordre folk til å følge de rådene vi får av ekspertene. Jeg synes det er best å være på den sikre siden, særlig når det ikke er vanskeligere enn å holde seg unna et par matvarer.

Som du ser har jeg allerede gitt et eksempel på "noen har mistet barnet sitt (attpåtil sent i svangerskapet) fordi de var "for lite hysteriske"." Og nei jeg dømmer ikke denne personen, men jeg vet hun ikke hadde det særlig godt med seg selv da dette skjedde og dette unner jeg ingen andre - derfor følger jeg ekspertrådene og vil heller være hysterisk hvis det minsker sjansen for å oppleve det hun gjorde. Jeg tenker på hva jeg sier, det er nettopp derfor jeg sier det. Og ja, jeg ville nok slitt ganske mye med dårlig samvittighet og usikkerhet om jeg ikke hadde mistet barnet mitt og visste at jeg med full visshet hadde spist noe jeg har blitt frarådet å spise, men det er ikke det samme som å "få i seg noe skummelt uten å vite det".

Jeg tror (og håper) virkelig ikke at det er noen her som tror "at alle barn som er født med misdannelser eller hjerneskader har sine mødre å takke". Det eneste som er sagt her er vel at å spise enkelte ting KAN føre til ting man ikke ønsker og at det derfor er best å være på den sikre siden.

Jeg har hvertfall sagt mitt og håper flest mulig velger å være på den sikre siden ved å høre på rådene vi får fra eksperter og ikke er altfor redde for å være hysteriske:)

Skrevet

Jeg er enig med Hi og UndrendeUllteppe.

Jeg har 4 friske barn som jeg har bært frem til denne verden, mer eller mindre uvitende om alle "farene" som fantes i maten. Eldste min er 13 og det var ingen sider da som fortalte oss om hva vi kunne spise , å ikke spise! Hadde en jordmor som sa at så lenge alt var gjennomstekt, var det bra!! :)

Men nå er det sånn at jeg er nærmest redd alt jeg putter i munnen. Har med å gjøre at jeg har hatt et vanskelig svangerskap, men alikavel. Det ER mye hysteri. Jeg har en vennine som fortalte meg om en annen vennine som gjorde alt rett i forhold til svangerskapet. Spiste riktig, trent og var sunn - Men hun mistet, tett oppunder fødsel.:((((( Også var det ei "ikke oppdaget" at hun var gravid,å festet og røykte helt til hun var SYV MND og fødte et velskapt barn, en liten stund etter!!

Så jeg sier ikke at man ikke skal ta forbehold, men jeg sier at noen ganger er livet utrolig urettferdig, selv om man gjør alt riktig.

Og jeg personlig tror at det var som en annen nevnte her ( Husker ikke hvem, men..) at det er babyen eller noe i dens miljø som dessverre svikter, når det unevnelige skjer.

Men vi gjør alle de beste vi kan for hybelboeren i magen vår, og klart noen velger sånn og noen velger sånn- men husk jenter: Vi elsker alle det vi bærer under hjertene våres, selv om vi gjerne tar forskjellige valg, men vi gjør det i beste mening :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Takk, du får frem det jeg mener å si, jeg ble bare så opprørt. Jeg følger selvfølgelig ekspertenes råd, jeg har da full tiltro til dem. Men det vi opprinnelig snakket om her, er de stakkars folka som ikke klarer å tenke fornuftig oppi alt dette. Som hun som ble redd for at ungen skulle få astma fordi hun hadde gått forbi et bråtebål!

Og *Bolla*: Jeg bøyer meg, for jeg ser at du hadde belegg for å si det du sa, men det visste jeg jo ikke da. Så vi er egentlig enige, men det finnes fremdeles andre der ute som stiller seg over Kari Nordmann, og det liker jeg ikke!

Skrevet

Altså, det som Hi skriver og startet debatt på var at hun spiser akkurat det hun vil! Både spekemat og andre ting, og driter i Matportalen.

Var dette jeg reagerte på. Det er vel ikke å sette seg verken høyere eller tro at man er bedre enn noen andre, og være den som følger ekspertrådene?

I så tilfelle er det jo HI som setter seg høyere og kaller oss andre dumme fordi vi velger å følge rådene.

At det i de fleste tilfeller av spontanaborter er kromosomfeil og lignende stemmer, men å si at alle spontanaborter skyldes dette er feil.

Noen av oss, og jeg er enig med Bolla her, tar forehåndsregler og ligger unna det vi blir frarådet. Kun for sikkerhetsskyld, fordi vi syntes det er verdt det. Syns ikke det rettferdiggjør å kalle oss hysteriske av den grunn. Igjen, nå refererer jeg til HI viss innlegg handler om mat.

Å være redd for at ungen skal få astma fordi hun går forbi et bål er ikke overhysteri, men mangel på intelligens. I min mening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...