Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skummer så vidt igjennom innleggene med kan jeg spise ditt, kan jeg spise datt..

Her spises alt med god samvittighet, ikke er jeg innom matportalen å sjekker heller.

Det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av-er mitt motto i denne sammenheng!

Har forøvrig tre friske barn som både har spist laks, salami, fårepølse,reker i mammas mage:)

Snart kommer en ny frisk baby, så slutt å vær fanatisk redde for hva dere spiser damer!

Kos dere og gled dere over det lille mirakelet dere bærer på, hysteri kan jo være farlig det også;)

Hilsen hun som i tillegg til å spise spekemat og diplomis også bruker deodorant med salvie...grøss og gru..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :)

Deilig å høre fra noen som er avslappet i forhold til alle disse tingene..

Samtidig må jeg bare si at noen ganger kan det du kaller overhysteri kanskje være det som får noen av oss til å slappe litt mer av.. Jeg ser ikke på meg selv som hysterisk, men når man har opplevd å miste (mange har opplevd å miste mange ganger) og da gjør man gjerne alt man kan (enten det finnes belegg for at det funker eller ikke) for at det skal gå bra nettopp denne gangen..

Men som sagt - deilig å høre fra noen som slapper av i forhold til alt dette. For det blir veldig mye ikke spis ditt og ikke gjør datt..

Hilsen ei som spiser spekemat, holder seg unna kaffe (men mest fordi det plutselig smaker dritt), aldri har hørt at diplomis og deodorant med salvie er fy fy :) :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hehe! Enig, enig! Orker ikke forholde meg til alt dette, men jeg klarer likevel ikke spise blåmuggelost (som jeg har så lyst på)...Jeg tenker at hvis man skulle holdt seg unna alt som i teorien muligens kanskje kan skade 0,01% av alle barn (eh...har ingen statistikk på det men, ja dere skjønner), så kunne vi jo ikke gjort noen ting, spist eller drukket noenting, ikke hatt klær på oss, ikke vasket oss med såpe eller smurt oss med krem...og helst ikke pustet heller, det er jo masse forurensning ute og går...og å være superhysterisk for parabener og listeria, men bo i storby og drikke kaffe og farge håret, det blir litt for hyklerisk for meg...eksempelvis da.

Og ja, jeg skjønner godt at man vil holde seg unna det man kan, men herreminhatt, skal man leve på havregrøt kokt på flaskevann (fra glassflaske vel og merke)? :-p

Hadde det vært noen som helst virkelig risiko med alt dette, ville jo 70% av generasjonen over oss hatt hjerneskader eller manglet føtter og hender...og hvordan i all verden kom vi oss til verden da?

La oss heller nyte dagene og spise normalt! Man trenger jo selvfølgelig ikke være uforsiktig, men man kan jo ikke være overhysterisk heller. Søsteren min som har hatt problematiske svangerskap formante meg kun å løfte ting som veide like mye som en melkpakke i gangen, men sorry mac, da hadde jeg måttet sykemelde meg fra jobben..hihi...så vi må se det litt an. Er man plaget med noe, eller har mistet ofte, så kan man jo prøve å være mer forsiktig. Men spør nå heller gamle, erfarne jordmødre eller gynekologer; Sitter det, så sitter det!

Ønsker alle lykke til og håper vi får så fine og problemfrie svangerskap som mulig. Og friske flotte nye verdensborgere!!

Skrevet

Hmm..det finnes et par ømfintlige emner i gravides hverdag som vi aldri blir lei av å snakke om og som vi aldri blir heeelt enig om.

Jeg har en gammel venninne av meg som tok frem røyken sin (innendørs, noe hun gjør ofte siden hun er en storrøyker) sist jeg var på besøk hos henne. Da jeg sa fra til henne at jeg foretrakk at hun kunne vente til etter at jeg har gått, har hun bare fnyst av det og sagt noe slikt som

"Gravide nå til dags er superhysteriske for alt og ingenting. Da jeg gikk gravid med mine barn (3 unger, 2 av de tvillinger), så drakk jeg og røkte. Da fantes ikke disse dumme restriksjoner, og mine unger ble nå friske og fine alle tre!!!"

All respekt for folk i gamle dager, og jeg er selv takknemlig for at jg ikke ble født med tre bein siden jg har blitt unnfanget og vokst opp i en bygning der det var en måler for radioaktiv stråling, men jeg kan virkelig ikke lukke igjen ører for noe jeg faktisk kan påvirke.

Vi er da ikke treåringer heller som trenger å ha i oss alt det som er frarådet. Vi dør vel ikke av å la være å spise det matportalen fraråder i ni måneder??

Hysteri? Jeg kaller det sunt bondevett. Restriksjoner kommer med informasjonstilgangen. Hvis vi ikke hadde den, ville vi nok fremdeles ha røykt og drukket alt det hjertene våre har begjært.

Det er iallefall den regelen jeg lever etter :)

Jeg skal nok ikke utelukke at jg synes at det er flott at andre har mer avslappet forhold til matrestriksjoner. Skulle ønske jg kunne tenke litt mer på at alt går fint fremfor å tenke på alt som kan gå gærli.

Skrevet

Nei, huff..synes innlegget ble litt krasst nå...har vel den røykeepisoden litt vel friskt i minnet..hehehe

Skrevet

Synes nå det er enormt stor forskjell på overhysteri og å følge noen av rådene til matportalen ;-)

Ikke er den så lang eller vanskelig å følge heller.

Er veldig avslappet og spiser mye godt både hjemme og på restaurant (når matlysten er tilstede), men har ikke problemer med å droppe bløtoster og rå skinke i skarve 9 mnd av livet mitt :-)

PS: Reker har da aldri vært skadelig??

Skrevet

Hei igjen damer!

Fornuftige svar fra dere alle her.

Innlegget var ikke ment som kritikk til noen av dere, som det forøvrig ser ut til at dere forsto:)

Jeg har selv mistet i 11.uke og er som alle gravide redd for at det skal skje igjen..så de værste ukene for min del er fram til jeg hopper over i 2.trimester,da slapper jeg mer av å kan nyte at jeg er gravid:)

Men med min første som nå er 11 år (født frisk og fin) fantes ikke alle de her nettsidene med formaninger om ditt og datt så da spiste jeg det meste med god samvittighet.

Med min andre som i dag er 3år( frisk og fin) var jeg ofte inne på barnimagen og leste alt jeg kom over av innlegg. Snakk om å bli nærvøs!! Det var da det for alvor gikk opp for meg hvor lite vi egentlig kunne nyte av god mat...

Ikke spis ditt ,ikke spis datt.

Jeg måtte faktisk ta en pause i PC verdenen,for jeg klarte ikke å tenke på alt jeg hadde spist før jeg i det hele tatt viste at det var fyfy.

Med min tredje som i dag er 2 år (frisk og fin) var jeg føre var- jeg droppa internett de tre første mnd, på denne måten klarte jeg å fortrenge alle de triste skjebnene som ofte skrev en tråd : da forlater jeg dere for denne gang.., spira vår klarte seg ikke.. etc

Jeg synes det er megatrist at folk må oppleve dette, og skjønner at de gjerne vil dele det med andre som er-har vært i samme situasjon.

Derfor valgte jeg å la være å lese om det, slik at jeg selv ikke ble overhysterisk for at neste gang kunne det være meg.

På samme måte har jeg valgt å gjøre det, når det kommer til hva vi kan og ikke kan gjøre-portalen..

For jeg tror at i mange tilfeller så kan det bli unødvendig skremsel her inne, når ei har lest noe å viderefører det, sitter ti andre og biter negler for at de faktisk spiste akkurat den tingen i går-UTEN å vite at det faktisk var fyfy!

Hadde de ikke lest det hun skrev, hadde de jo vært uvitende om det å sluppet engstelsen.

Så det jeg prøver å formidle er: spis med måte og god samvittighet,kos dere i den grad det er mulig for hver enkelt-hopp over å google alt dere skal putte i munnen og spar dere selv for engstelsen:)

Skrevet

Jeg synes ikke det blir helt riktig å proklamere at gravide ikke skal være redd for hva de spiser, selv om du har fått friske babyer. Når myndighetene kommer med advarsler om noen få matvarer, er det jo fordi det innebærer en risiko for barnet å spise det. Jeg velger ihvertfall å være på den sikre siden :)

Skrevet

Jeg er enig med Pixi Power! Forholder meg til det matportalen skriver, og syntes heller ikke listen er lang eller problematisk å følge i 9 måneder. Men det har skjedd, særlig i begynnelsen, at jeg spiste noe jeg egentlig ikke skulle spise, og ble overhodet ikke hysterisk av den grunn. Det skal jo mye til for at maten er dårlig, enten vi snakker rødt kjøtt eller blåmuggost,. MEN, jeg ser ingen grunn til å ta noen sjanser. Hva hvis det hadde skjedd noe...

Og selvom våre mødre spiste det meste og endte opp med friske barn, har vi heller ingen tall på hvor ofte det gikk galt. Og i dag er det jo faktisk de som røyker og/eller drikker alkohol under svangerskapet, men får et friskt barn. Men betyr det at man vil ta den sjansen?

Jeg er IKKE hysterisk, men velger allikevel å følge matportalens anbefalinger. Og skulle det skje at jeg spiser noe jeg egentlig ikke burde ha spist, blir jeg heller ikke hysterisk av det.

Skrevet

Jeg må nok støtte deg litt, JGG&J. Tror nok innlegget retter seg mer mot de som tar det neste steget enn å følge matportalens sine råd, og de som i all uvitenhet trøsket i seg et eller annet som var fyfy.

Jeg kjenner til at jg blir ofte stemplet litt som hysterisk, når jg lar vær å drikke melk som kommer rett fra fjøset, så tror at det var bare en uheldig terminologi som traff de fleste.

Selv synes jg også at det er mange matvarer som er litt i gråsonen.

Det som hjelper meg, er å snakke med jordmor. Da er det enklere å sile ut unødvendige og selvlagde restriksjoner :) Det ville nok ha vært enklere for meg å leve kun på vann og brød hvis jg ble etterlatt kun til matportalens sine sider og min fargerike fantasi :P

Skrevet

Må si meg enig.. Jeg spiser som jeg alltid har. Jeg har to flotte gutter som har overlevd, så ser ikke meningen med hysteriet. Her er biffen medium stekt og alle lyster blir befalt!!! Laks på høykant!

Skrevet

Støtter Mandalay helt. =O)

Synes hver enkelt får ta det valget de selv mener er best. Og som mange påpeker så er jo ikke risikoen ekstremt stor for at noe skal skje. Det er jo tross alt befolkningsvekst i verden. ;-) Men å si at det ikke er farlig for fosteret (!) fordi man selv ikke har opplevd noe mener jeg er litt lite nyansert. Selv tenker jeg som Mandalay; at det ikke koster meg mye å følge retningslinjene til Mattilsynet (selv om jeg også selvsagt har glemt meg innimellom og spist noe som kanskje ikke var bra). Mattilsynet sitter med eksperter på området (med lang utdannelse bak seg) og det er derfor dumt å avfeie de med at de ikke vet hva de driver med, men om man ikke vil ha hensyn til (den lille) risikoen så er det selvsagt en annen sak.

Enig i at vi ikke må ha skremselspropaganda, men hvis man er usikker på noe så må man jo kunne spørre? Det som ikke er bra, er de som kommer med sterke utsagn om hva man ikke kan gjøre - som faktisk er feilinforasjon. Da blir det mye usikkerhet hos usikre mødre...noe som kan skape litt hysteri med at alt av mat er feil. Men igjen Mattilsynet er jo veldig klar og for meg enkel da. Så får hver enkelt selvsagt bestemme seg for om man vil ta hensyn til det eller ikke. =O)

Skrevet

hehehe:) fantastisk sagt:) kunne ikke vært mer enig med deg, JGG&J.

Skrevet

i det første innlegget om overhysteri... alt med måtehold er jeg fullt ut enig i, det er forskjell på å ta seg en roastbiff skive en gang hver 3.mnd enn flere ganger om dagen.. jeg liker hverken blåmuggost, røkt laks eller fårepølse så det er ikke stort problem å holde seg unna..

jeg tror ikke noen mente å fraråde å følge listen som myndigheten har lagt ut, men ta det litt med ro.De legger jo dette ut også for å sikre seg i verste tilfelle.

Selv om vi lever i en verden med god tilgang på informasjon er det fortsatt mye misforståelser og vrangforestillinger ute og går, hvis jeg leser innlegg her inne riktig. Den evige diskusjonen om det er greit med et glass vin eller ikke, alkohol skader fosteret verre enn narkotika, inntatt i store, store mengder, altså av alkoholikere. det kan i verste fall føre til FAS. (føydalt alkoholsyndrom). Men dette gjelder misbruk av alkohol, så ja, det er greit med et glass vin i ny og ne, men kjære vene, alkoholfri vin smaker like godt! :). Det var også en her, eller på babyverden, som lurte på om hun fikk et astmaplaget barn, fordi hun hadde gått forbi noen som brente bråtabål.... joda så... eksosen fra alle bilene er nok 100 ganger mer skadelig enn et lite bål?

noen er faktisk overhysteriske, og det må være fryktelig vondt å gå rundt med den engstelsen om alt som kan gå galt hele tiden. kunnskap gir trygghet sier jeg bare... :)

alt dette ble nok litt klønete skrevet, men håper dere skjønte hva jeg mente for det:)

Skrevet

Jeg er enig med Manadalay, og ser ikke noe poeng i å ta sjansen på å spise noe som matportalen fraråder. Det er vel ikke så vanskelig å holde seg unna de få tingene i 9 mnd..? Det samme med alkohol- klarer meg fint uten i denne tiden. Alkoholen går tross alt rett inn i fosterets blod, og da hjelper det ikke å si "jeg tok bare et halvt glass."

MEN, cakes, alkoholdfri vin smaker overhodet ikke like godt! Da har du drukket lite vin i livet ditt! Gleder meg til den dagen jeg kan ta et glass god hvitvin igjen:-)

Skrevet

Ja, mange er virkelig overhysteriske.

Jeg spiser og gjør det meste som normalt, men har kuttet ut røyk og alkohol selvfølgelig.

Skrevet

Jeg spiser det jeg har lyst på, jeg spiste det jeg hadde lyst på med de andre 2 også, å de er friske å raske...

Å nå får jeg ei frisk jente, aktiv er hun også!

Noen sier til meg: ikke spis kanel, ikke stryk deg på magen, du kan havne i fødsel, ikke spis ditt og spis datt... Om jeg skulle gått rundt å tenkt på hva jeg skal spise og ikke spise hadde jeg blitt gal!

Det var en gyn som fortalte meg, om du mister barnet ditt i SA, er det ikke pga noe du har gjort eller spist (har mistet 2 ganger)... Det er som regel noe som var galt med barnet..

:o)

Røyk og alkohol er værre for barnet mener nå jeg!

(å jeg røkte i mine 2 andre svangerskap, å angrer på at jeg utsatte de for det)

Skrevet

Etter all matskandalene siste årene, er vel ingen ting å ta sjansen på!

Skrevet

jo, jeg har drukket mye vin i mitt liv, bare hvit riktignok, og inglenook st. regis (alkoholfri vin) er fantastisk god. men, vi har alle forskjellig smak.

Skrevet

Føydalt alkoholsyndrom? Det skulle tatt seg ut. Fnis. Prøv med føtalt (medfødt) neste gang.

Skrevet

Personlig hører jeg på de rådene matportalen gir. Salami er ikke så viktig for meg at jeg tar noen som helst sjanse der.

Det er få ting jeg synes er mindre intelligent enn folk som sier at; "da jeg var gravid spiste jeg både ditt og datt og jeg har helt friske barn" og dermed slutter at det er hysterisk og følge råd som er gitt av eksperter. Jeg vet om folk som har røykt, drukket, og til og med gått på ganske harde stoffer og likevel fått friske barn, men det betyr ikke at ingen fostre har dødd eller tatt skade av dette. Jeg kjenner for eks hvertfall tre gravide som har spist muggost. To gikk det helt fint med. En mistet barnet sitt.

Jeg skjønner at det er folk her som ikke tror på de rådene ekspertene gir oss, og heller står bastant ved sin egen ufaglærte mening, men jeg synes det er ganske svakt å ikke kunne holde seg unna salamien i 9 små måneder, om så bare for å være på den sikre siden.

Skrevet

Må si meg enig med *Bolla* her.

Det er flere som har mistet barnet sitt, sent i svangerskapet og, fordi de ikke_var_hysteriske..... For meg blir det litt som et hån mot disse å si at det er bare til å spise hva man måtte lyste uten tanke på den kunnskapen en har om diverse mat idag.

Fordi om en har spist og drukket hva hun vil i et sv,sk og fikk et velskapt barn, så betyr ikke det at det samme vil skje om naboen gjør det samme.

Hvorfor utsette en annens liv (fosteret)for en kjent risiko?

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å si at "jeg spiste det jeg hadde lyst på da jeg var gravid og barne mine er friske og fine...". Ja, i de fleste tilfellene så blir barna friske og fine! Men det er en grunn til at gravide ikke skal spise enkelte matvarer! Listeria er jo ikke akkurat utbredt i Norge, men her bør vi kanskje leve etter føre-var-prinsippet og ikke utsette oss selv eller fosteret for unødvendig smitte. Man greier 9 mnd. uten muggost og spekemat, eller?

Svigermor røkte under svangerkapet med det som nå er min (friske og fine!) mann, og hun mener at det derfor ikke er farlig å røyke når man er gravid. Jeg jobber selv på Nyfødt Intensiv, og har sett små dysmature barn på 1800 gram (terminfødte...) som ikke akkurat har fått optimale forhold pga. mors røying under svangerskapet.

Så, ja- i de flerste tilfeller går det helt fint. Og andre ganger gjør det ikke det.

Vi bør ikke oppfordre til hysteri, men vi greier vel strengt tatt å holde oss unna enkelte matvarer den tiden et svangerskap varer?

Man bruker vel bilbelte på barna i bilen selv om man ikke regner med å krasje på vei til butikken, eller hva?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg kjenner ærlig talt at jeg blir litt sint på enkelte av dere nå!

Du som kjenner tre (det antallet er nok høyere min venn) som har spist muggost...to gikk det greit med og en mistet? Fikk hun beskjed om dette på sykehuset? "Det var nok den skiven blå castello som satte deg i denne situasjonen!" Er du så freidig at du forteller denne venninnen din hva du mener? At det sannsynligvis var osten som var årsaken?? Hvis man skal følge denne retorikken er jo saken klar:

Alle som opplever SA og bor i storby får herved skylde seg selv!

Alle som opplever SA og spiste spekemat på julebordet får skylde seg selv!

Og så videre!

Dere skal ikke være så høye i hatten, ulykken kan ramme den sunneste. Det er som regel barnet eller boligen dens det er noe galt med, ikke hva moren pustet eller åt eller drakk eller gud vet hva!

Og denne diskusjonen handler vel ikke om hva som kan fremkalle SA, men hva som _kanskje_ kan gi skader (enkelte av disse skadene er aldri konkretisert engang) hvis og om og muligens dama spiste en halv skive salami en onsdag når månen sto i ne! Og jo, DET kaller jeg hysteri!

Selvfølgelig vil vi ikke utsette oss for ting vi vet ER skadelige, vi er da oppegående mennesker. Men det er jo ikke som at vi plutselig ble det bare fordi vi ble gravide. Det er vel de færreste av oss som frivillig utsetter seg selv for sykdom!

Nei, jeg prøver å unngå det som står på den lista, men i helga spiste jeg spekeskinke, og det smakte fortreffelig! Det var virkelig GODT! Og med Gilde som produsent og Norge som opphavsland tviler jeg på at barnet mitt kommer til å dø på grunn av dette! Jeg tror den rocka vilt inni der og digget at mamma spiste noe hun syntes var godt!

(hormonelle)

Skrevet

Signerer denne jeg, undrendeUllteppe!

Skulle til å skrive ett innlegg, men du hadde akkurat fått med deg det jeg skulle til å si:)

Tror at noen ikke helt har fått med seg at innlegget fra begynnelsen av ikke handlet om kritikk til de som faktisk velger å følge boka, men mer en beroliggelse til de som kansje er førstegangs og-eller de som faktisk spiser/har spist noe av fyfy lista..

Men å bli kalt mindre intelligent for at jeg faktisk lever etter min overbevisning ang "hysteriet", kan vel heller diskuteres!

Noen her inne ser vel for seg at jeg sitter med røyken i den ene hånda, en martini i den andre etter å spist meg god å mett på ett stort spekefat og ikke for å glemme alle de gode havdelikatessene som også gikk ned på høykant!!

Mens jeg gapskratter med en sinnsyk latter.

Men det er så langt fra virkeligheten som overhodet mulig, alt med måte mener jeg! Som gravid er det jo ingen som ønsker at noe skal gå galt med skatten i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...