Studine mevik Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Jeg må le litt av rare lille Norge som "ødelegger" deler av barseltiden både for kvinner og menn med ammepes og andre anbefalinger som nærmest blir regnet som loven om å fostre babyer og småbarn. Det er klart at babyer har det godt med morsmelk så den debatten trenger vi ikke ta, men det er mest alle disse andre anbefalingene og relgene på hva de små kan spise og når de kan begynne med det som er så vanvittig forskjellig etter hvilket land man bor i. Nå vet ikke jeg hva de sier i alle andre land, men vet at Norge har muligens de strengeste anbefalingene og pes fra helsestasjon om hva de små kan spise til hvilken tid. Jeg har en svigerinne som bor i Danmark og der har de det så enkelt at de kan servere alt fra 6mnd med unntak av honning også skal man selvfølgelig gå forsiktig fram med alt som er nytt, spesielt hvis det er fare for allergi. Hva tenker dere andre om dette og kanskje dere kjenner anbefalinger fra noen andre land
Lemonia Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Jeg kjenner til noen anbefalinger fra enkelte andre land og tenkte faktisk en del på det da jeg gikk gravid. Jeg er f.eks. fransk selv og vet at i Frankrike er det ingen anbefalinger om å holde seg unna myke eller upasteuriserte oster mens man er gravid og etter å ha søkt litt ser jeg at antall tilfeller av listeria er ikke høyere der enn i Norge, hvor de anbefaler å holde seg unna slike oster. Selv spiste jeg myke, men ikke upasteuriserte oster, under svangerskapet. Med babyen var vi heller ikke så forsiktige, annet enn med melkeprodukter. Utover det fikk ha omtrent alt fra 6 mnds alder. Jeg tror ikke norske eksperter besitter en spesiell kompetanse eller kunnskap som andre lands eksperter ikke har. Hvem som har rett kan man jo ikke umiddelbart vite, men jeg tror nok det er naivt å tro at norske anbefalinger er de eneste riktige. Et eksempel på det kan jo være f.eks. bilsikkerhet, hvor det i Sverige er påbudt å ha barna bakovervendt betydelig lenger enn det er i Norge. Og det bør jo være helt logisk for enhver person at det er tryggere å sitte bakovervendt. Nå tror jeg det bare er et spørsmål om tid før dette påbudet kommer i Norge også da, heldigvis.
Studine mevik Skrevet 4. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2010 Ja bilsikkerhet er jo også noe som varierer fra land til land. I Norge er det anbefalt å la barna sitte bakovervendt til rundt 2-2,5års-alder, men ikke påbudt selv om påbudet sikkert er rett rundt hjørnet. Min svigerinne lurte veldig på om gutten vår gadd å sitte den veien nå når han er så stor, men han vet jo ikke om noe annet. De har snudd setet forover når de byttet til sete nr 2. Jeg ser jo at det er praktisk i forhold til plass om vi hadde satt bilsetet forover, men så ønsker vi heller å ha best mulig sikring enn å få bedre plass i bilen og lettere tilgang til gutten når han sitter i setet. Jeg tror det er viktig å bruke en god porsjon sunn fornuft blant alle disse forskjellige anbefalinger
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Det vises jo godt i butikkhyllene i Norge kontra Sverige når man ser på utvalget av feks 4 mnds mat. I Sverige er det jo MYE mer utvalg. I Finland er det masse utvalg i fruktpureer til 4 mnd. Hadde vært interessant å vite om disse forskjellige anbefalingene har noe å si i forhold til allergier feks. Syns jo annethvert barn i Norge er allergisk mot et eller annet.....
Studine mevik Skrevet 5. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2010 Det hadde vært interessant å finne en oversikt over alleriger i diverse land sammenlignet med hva som anbefales av mat og annet Jeg tror helt klart at det har en sammenheng mellom hva barn blir utsatt for og hva slags allergier de utvikler, samtidig som det helt klart har en sammenheng med arv
Vannmann35 Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Vel, i Danmark f.eks. så skal ikke barnet ha melekprodukter i det hele tatt, heller ikke gluten I Norge derimot, skal dette introduseres gradvis. Her er altså Danmark "strengere" enn Norge. I Egypt fikk man kjøpt både barnemat på glass og babygrøt som inneholdt honning.
Studine mevik Skrevet 6. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2010 Det er da ikke strengere i Danmark enn det er i Norge. De sier jo at alt kan introduseres fra 6mnd. De gir vanlig melk fra 6mnd, bare at de begynner med helmelk og ikke lettmelk som de sier i Norge
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 syns det er et interessant tema dette med anbefalinger. ta feks dette med melk. man skal ikke så mange årene tilbake i tid hvor de anbefalte her i norge å begynne med helmelk fra 6mnds alder. min mor ble anbefalt dette både når hun hadde meg som baby jeg er 25 og til min bror som er 13. nå virker det som at det er rene giften å gi barna helmelk før fylte året.
MathildeC Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 I England virker det som de er mindre strenge med at babyer skal ligge flatt i vognen til helst de er aaret.. Der ser du oftest spedbarn i bilseter paa shopping, eller i triller. Ser nesten aldri en dypvogn. I England er de strengere paa et par ting enn vi er, blant annet skal man IKKE bruke dyne til babyer, men heller tepper. Bruker man en sovepose skal man ikke bruke dyne oppaa heller. Slike sprinkelsengbeskyttere skal heller ikke gaa rundt hele sengen, fordi luften blir for innestengt. Kjoper du en sprinkelsengbeskytter der, saa gaar den bare rundt hodeenden.
Akasha79r Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Alt med mat er annerledes. Snakket med kusina mi som bor i Frankrike. Ungen hennes er nettopp blitt et år gammel. Der har hun fått beskjed av å koke alt frukt før hun gir det til ungen sin. Jeg tvertimot, bor i Norge og gir min baby på snart 6 mnd. moset fersk frukt. Uten å koke det først. Jeg er fra Spania, og jeg vet at det ambefales andre type mat til baby. Kan ikke komme på noe akkurat no, men jeg har en oversikt noen sted om noen er virkelig interessert i det. Jeg vet ikke om jeg skal følge norske eller spanske ambefalinger.... jeg bor i norge men er jo spansk
Lemonia Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 England er litt spesielle der. Jeg har bodd i England noen år og husker jeg også ble litt forundret over at 3-4 åringer fremdeles ble trillet i vogn. Litt på siden, men jeg tenkte på det når det ble nevnt at de er mindre strenge på at babyer skal ligge flatt. Var ute og handlet i går og så et asiatisk par med en liten baby, kunne ikke være mer enn en måned gammel, som de trillet rundt på sittende i paraplytrille (den har jo bare sittestilling)!
Vannmann35 Skrevet 7. april 2010 #12 Skrevet 7. april 2010 Lillmevik: Når det gjelder melk så har du rett, men: Norge: Anbefalinger fra helsemyndighetene er at små barn introduseres for litt gluten fra man begynner med fast føde, og at man øker mengden sakte og gradvis. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece Danmark: Grød af hvede, rug, havre og byg frarådes, indtil barnet er 6 måneder, pga. disse kornsorters indhold af gluten. Gluten i grød øger risikoen for glutenintolerence, og ved at vælge melsorter helt uden gluten, er I på den sikre side. http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/babyen-0-12-maaneder/babymad-og-boernemad/barnets-mad-6-9-maa%3bneder-/
NostraStoria Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 1 mnd gammel og i sittstilling? Grøss og gru! Så små skal ikke sitte! Kan umulig være bra for rygg osv. Men å ligge flatt til rundt året syns jeg hørtes litt lenge ut igjen!
Studine mevik Skrevet 8. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 8. april 2010 Det med gluten visste jeg ikke om. Har en svigerinne som bor i Danmark og de fikk en sønn rett etter oss og han spiser akkurat de samme grøttypene som vår lille pode. De har kanskje ikke begynt med 8mnds-grøt ennå, men det er nok rett rundt hjørnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå