Gå til innhold

Jeg har svangerskapsdiabetes..

Astra71 - tvillingmor

Anbefalte innlegg

På forrige konsultasjon fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta 'sukkertesten' på Haukeland, fordi gravide kvinner som har rundet 38 har større sjanse for å utvikle svangerskapsdiabetes enn de som er yngre. Jeg regnet med at dette bare skulle være en formalitet, og at jeg ville få negativt resultat. Sjokket var derfor stort da Haukeland ringte meg like etter testen og sa at jeg hadde for høye verdier, og at jeg dermed har denne typen diabetes(!)

Utrolig kjipt. Nå må jeg tilbake til Haukeland for oppfølging. Jeg må blant annet stikke meg i fingeren selv for å sjekke blodsukkeret med jevne mellomrom. Jeg som er så inderlig lei av stikking! Trodde jeg var ferdig med det en gang for alle...sukk.

Noen andre som har eller har hatt dette?

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Jeg hadde det sist svangerskap.

Man klarer stort sett å regulere dette med kosthold. Jeg var inne hver 14 dag på kontroll på sykehuset og stakk meg i fingeren annenhver dag før mat på morgenen og etter 2 timer fra hvert måltid. Man lærer seg fort hvor mye mat og usunt kroppen tåler før man får alt for høye verdier.

Det som er greit er jo da å få vekstestimering slik at du slipper å måtte ende med å føde en baby på 5 kilo :P

Dette går nok helt fint skal du se :)

Jeg har diabetes type 1, har hatt det i over 20 år. Blir mye å holde styr på under svangerskapet, særlig når jeg er kvalm og ikke klarer å holde på vann engang... Men jeg er jo vant til å ta hensyn til denne sykdommen med blodsukkermåling, sprøyter og tilpasning av mat og aktivitet, så blir jo noe helt annet enn det du opplever! Blir nok en omveltning i starten, men tror du fort vil venne deg til det. Vil anbefale deg å prøve å ikke spise så mye (raske)karbohydrater f.eks pasta, ris, potet, juice, brød, melkesjokolade o.l. Da er det mye lettere å holde blodsukkeret under kontroll og du slipper så mye svingninger. Det funker ihvertfall for meg:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...