Gjest eelis+kian Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Gutten min på 5,5 mnd har i et par dager nå nektet å sove på dagtid. Han har tidligere sovet to lurer på 1-2 timer hver, men nå vil han sove maks én lur, i maks én time. Han har vært snørrete siden tirsdag, og har hostet til han har spydd to ganger (torsdag og i går). Og han er så SUTRETE!! Jeg blir gal, men jeg klarer ikke å skjønne hva problemet hans er. Uansett hva jeg gjør, så sovner han ikke, og han har tålmodighet på nivå med null, så det blir fort mye hyl og skrik, av absolutt alt. Han våkner også 346 ganger på natten, men sovner heldigvis fort igjen. Ellers spiser han som normalt, avføringen er grei, og formen er god sånn ellers. Ingen feber. Hva tror dere, kloke dib-damer?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Har det akkurat sånn her også nå. det va litt sånn når snuppa fikk tenner, men nå er hun forkjøla og det virker som det kniper litt i magen. Hun sover greit på dagen, selv om hun har vært litt mer urolig. Igår var hun helt umulig. Sutret og nektet å sove på kvelden (det som har gått som smurt ganske lenge nå). Hun var tett i nesen. Jeg gjorde noe man ikke skal gjøre; jeg bysset henne i søvn og la henne på magen. Strøk henne på ryggen til hun sovnet. Hun fikk sove der i noen timer (mens jeg holdt et øye med henne, er jo litt redd for at hun skal gnu ansiktet i madrassen og ikke få pust, men det gjorde hun ikke). Hun sov som en stein når hun fikk sove på magen en stund. Idag sov hun kjempelenge på dagtid (kanskje 3 timer, har ikke skjedd i manns minne). Så håper hun føler seg bedre. men jeg tror kanskje det er fordi de er forkjøla at de blir veldig urolig.... Ikke spes behagelig å ligge på rygg når man er forkjøla, det vet man jo selv Som med det de fleste ting, så er det sikkert forbigående. Forresten, så har hun klart seg med 1 flaskemåltid om natten i et par uker nå, men hun har aldri drukket det opp. Men igår da jeg tilslutt tenkte å gi henne flaske som kos (bare et par timer etter grøtmåltidet), så slukte hun den rått, skulle tro hun aldri hadde fått mat. Jeg er redd at hun kanskje gråt av sult...?? Håper det ordne seg!
Hellobaby Skrevet 4. april 2010 #3 Skrevet 4. april 2010 Uff, høres stress ut! Jeg holder på å bli gal selv i går og i dag, fordi hun sliter sånn med tennene som er på vei! Hun holder på å få sin 2. i dag. Hun sliter med å få til å sovne, så tenker kanskje at d er derfor Kian også sliter. Og hvis han er tett i nasen, så er det kanskje ubehagelig å ligge på ryggen...? Uff, føler med deg. Håper det går over snart. Nå har mi sovna endelig... :-)
Gjest eelis+kian Skrevet 4. april 2010 #4 Skrevet 4. april 2010 Han er heldigvis en drøm å legge for kvelden enda, selv om han er helt umulig på dagen og på natten. Jeg tror jeg hadde fått en mild hjerneskade hvis han hadde vært trøblete ved leggetid også, hehe... Han er ikke spesielt tett i nesa, tror jeg. Han ammer like godt som alltid (ser for meg at det er vanskelig med tett nese?), men han er litt snørrete. Ikke like ille som tidligere i uka, men da var han en engel å legge, og en solstråle mens han var våken, så det virker ikke som at det er det heller. Dessuten snur han seg alltid over på siden rett før han sovner, og da bør han jo få puste! Gud bedre, jeg håper det er tenner, for da vet jeg jo at det går over! Uansett skal jeg fyre på med fast føde på dagtid så vi kommer opp i fire måltider, og når han bikker 6 mnd, skal jeg være rask som lynet med å nattavvenne. Jeg er genuint uinteressert i å våkne syvhundre ganger per natt ;-) Lykke til dere andre også, jeg krysser fingrene for at det går fort over!
Tigerpote Skrevet 4. april 2010 #5 Skrevet 4. april 2010 Hei damer:) Jeg vil rett og slett tro at han er i litt dårlig form, litt uopplagt kanskje. Vesla var også sånn noen dager da hun var tett i nesen og snørrete. Jeg blir verre om jeg legger meg på magen med tett nese, for da kommer all snørra nedover, og jeg blir tettere. Her er det ryggleie for vår del:) Som de spiser deres små! Her går det bare i mm og tran fortsatt, jeg gruer meg til hun skal begynne å spise kjenner jeg, er så redd for at hun skal miste puppeinteressen sin! Det blir vemodig for a mor her i gården ja. Før gledet jeg meg til å bli litt "friere", men nå er det altså trist. Jaja. Men sånn er det jo:) Hva anbefaler dere å gi henne da? Alt jeg kikker på i butikken er fra trinn to, gjerne 8-12 mnd. Finner ikke trinn 1-grøt jeg. Hvor mye gav dere først da? Bare noen få t-skjeer? Blander man i mm eller mme? Vann? Tilskudd av jern? Hvorfor gir man malt? Jeg kan spørre hs eller google, men det er så mye mye morsommere å spørre dere:) hellobaby: du må slette mail altså. Enten er boxen din full, eller så har du fryst meg ut.!
Gjest eelis+kian Skrevet 4. april 2010 #6 Skrevet 4. april 2010 Det er litt trist når de blir så store at de trenger ordentlig mat ja :-) Skulle ønske jeg kunne fullammet litt lenger, men da hadde jeg nok ikke gjort noe særlig annet enn å amme, hehe. Men litt trist er det, nå er han ikke lenger en bitteliten baby som er avhengig av mammaen sin tjuefire timer i døgnet! Jeg begynte med å gi avokado og banan-mos blandet med mme (kan også bruke mm). Det funket fint, han syns det var kjempegodt! :-) Så blander jeg vitamin D-dråper i det, fordi han ikke vil ha tran. Så lenge snuppa di tar tran trenger hun ikke D-dråper. Malt er vel for treg mage (tror jeg, noe mage-greier er det i hvert fall...), men det har ikke bebbisen her hatt noe problem med, så han har ikke fått malt. De gangene jeg har mistenkt begynnende magetrøbbel, har han fått litt sviskemos, og da blir han en bæsjunge dagen etter ;-) Begynn med et par teskjeer, også øker du på etterhvert. På grøtpakken står det hva grøten skal blandes med. I begynnelsen kan det være greit å blande grøten helt tynn, da blir den lettere å svelge og lettere å fordøye. Også er det viktig å ikke gi opp. Her tok det vel to uker eller noe sånt før han skjønte hva jeg ville frem til når jeg kom med skjeen :-P Det er jo morsomt å gi fast føde da! Trynet han lagde første gangen han fikk smake var helt hysterisk morsomt :-D
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. april 2010 #7 Skrevet 4. april 2010 Heisann! ja, det er nok mer det at de bare føler seg i litt dårlig form. Når jeg la vesla på magen så rant alll snørra ut av nesen, hehe:) men nå har hun fått en stygg hoste, både hun og jeg. Svigermor har smitta oss, hehe:) Heldigvis er det 6 mnd kontroll på tirsdag med lege, så da får vi høre hva han har å si. Jeg finner masse til 4 mnd gammel baby i butikken, til og med på den bondeplassen vi bor på. Grøt, grønnsakspure, mormors lapskaus, fruktkompotter o.l. Det er gøy å gi fast føde ja. Jenta vår ELSKER grøt, hun sluker det rått og tar gjerne begge hende på grøtskåla og dupper hele ansiktet oppi så glupsk som hun er. Også smiler og hun ler når hun spiser grøt. Hun er også veldig glad i tran og sviskesaft, men tilbyr vi henne mat fra middagsglass, så kniper hun igjen munnen. Det vil hun ikke ha. Men vi skal begynne å lage selv nå da, når vi får en eller annen mikser i hus. Kjempegøy. Men ja, det er både godt og vemodig å ikke amme lenger. Natta!!!
Tigerpote Skrevet 4. april 2010 #8 Skrevet 4. april 2010 Ok, så da tar du og ordner og moser frukta selv, eller er det glass? Herlighet, jeg må begynne å gjøre leksa mi, det er jo litt flaut at jeg ikke vet hva ungen skal spise! Skal spørre og grave på 5 mnd-kontrolllen:) Hun synes pupp er litt barnslig for tiden også, skjønner du, hun tuller fælt, biter, ler, kaster hodet bakover, spesielt om tven eller radioen står på, eller noen snakker i rommet. Hun spiser bare relativt normalt når vi sitter i det kjølige tussmørket på soverommet... Jeg har sett trantrynet hennes da, det er brekninger, hark og host og æsj-grimaser hver dag det;) Sviskesaft fikk hun litt av da hun bæsjet en gang i mnd, hun var veldig forundret da ja hehe.. Blir litt morsomt også da sikkert. Ellers har hun vokst ut av stellebordet sitt, og jeg tør knapt ha henne i den høyden lengre heller, fordi hun er jo så vill! er hos foreldrene mine enda, her bruker vi et bord som vi har satt inn på badet. På bordet ligger jo klær, bleier, neglesaks, krem, olje, kam osv, når vi er ferdige der, har hun ofte revet ned det meste, spesielt bleiene sine, de kaster hun utover hele gulvet! jeg har jo bare to armer, den ene tviholder jeg foten hennes med, den andre vasker jeg henne med! Litt vemodig at hun ikke er bitteliten lenger, men det er jo så gøy å se hvordan de utvikler seg også ja!
Tigerpote Skrevet 4. april 2010 #9 Skrevet 4. april 2010 Jøss, kanskje jeg trenger briller:) Har ikke sett omhyggelig da, siden det er noen uker igjen enda til vi skal begynne. Hvis snørra er laus renner den nok ut ja! Jeg tenkte mer på om jeg bare var tett. dere må ha god bedring, vestlandsfanden! Må finne senga snart jeg også, hun vil jo helst opp klokken fem... Men det blir ikke noe av altså.
Studine mevik Skrevet 4. april 2010 #10 Skrevet 4. april 2010 Jeg tror du børe prøve å kutte ut en lur. Vi hadde også en periode hvor poden ikke ville sove til de faste tidene. Han kunne grine i 1time og mer før han gå seg og våknet 30min etterpå. Så prøvde jeg å drøye lenger før jeg la han på dagen og vips så sov han opptil 2timer og klarte seg fint med 1lur. Han var mye trøtt og grinete når kvelden nærmet seg den første tiden med bare 1lur, men det gikk seg til det også
Gjest eelis+kian Skrevet 4. april 2010 #11 Skrevet 4. april 2010 lillemevik: Jeg skal gi det i morgen og se hvordan det går da. Hvis han ikke vil sove i morgen heller, får jeg heller la han sove bare én lur, og that's it :-) Takk for svar.
Gjest eelis+kian Skrevet 5. april 2010 #12 Skrevet 5. april 2010 Nå har jeg kjørt løpet på hans måte i dag. Vi var oppe klokka 9, og han trengte ikke å sove før klokka 12. Før måtte han sove klokka 10. Så her er det skift i rutinene på gang, tror jeg. Får se hvordan det går videre i dag! Er det ikke typisk at med en gang man får jobbet inn skikkelige rutiner som fungerer godt, så må man endre dem? ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå