Gå til innhold

Noen som vet om regler ved egenmelding på helligdager?

Anbefalte innlegg

Jobber fast turnus og i dag skulle jeg med rett på senvakt med 100% helligdagstillegg, men er nå blitt syk og må bruke egenmelding.

Noen som vet om jeg får 100% helligdagstillegg likevel?

Jeg jobber i hotell og restaurant bransjen med fast turnus og vi går under riksavtalen. Vet at f.eks. i helsevesenet får man helligdagstillegg selvom man må bruke egenmld/sykmld.

Takk for svar.

Fortsetter under...

se her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-29

"Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med. "

Jeg jobber i helsevesenet og jeg mener å huske at for å få betalt fullt ut må man ha sykemelding og ikke egenmelding på røde dager. Tror faktisk ikke det engang er lov å benytte egenmeldingsdager på røde dager.

Annonse

Jeg har også hørt om de som ikke får bruke egenmeldig på røde dager, selvfølgelig fordi noen "dårlige" ansatte har ødelagt for alle ved å skulke.

Når en arbeidsgiver har opplevd flere ganger at en ansatt prøver bytte bort en vakt men ikke får det til, og så ringer samme dager og desverrre har fått omgangsyka må det drastiske midler til. Dette skjer ganske ofte i helligdagene, som jul og påske.

Men vet ikke om det egentlig er lov da og lage slike regler da.

Arbeidsgiver kan ikke nekte retten til egenmelding på røde dager,men han kan frata deg retten til egenmelding.Det gjelder ved mistanke om juks,og skal informeres om skriftlig.

Man har rett på egenmelding på røde dager,men ikke dagen etter ferie.

Gjest Edemuli

Er du satt opp på vakta og blir syk, skal du ha tillegget også (i helsevesenet), spiller ingen rolle om det er egenmelding eller sykemelding. Er du langtidssykemeldt får du helligdagstillegget på vakter du er satt opp på til du har vært sykemeldt i tre mnd.

I helsevesenet (kommune) er helligdagstillegget 133% av grunnlønn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...