endelig mamma:) Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Min lille legger seg veldig sent om dagene, får hun ikke i seng før nærmere halv ti. Har kuttet ned fra 3 til 2 blunder, og får ikke sove etter fem. Likevel blir vi sen i seng, og våkner flere ganger om natten, og roer seg ikke før hun får pupp. Hvordan er deres døgnrytme? Hvordan kan jeg få mini til å legge seg senere? Tips til når hun bør sove om dagen, når vi bør stå opp, og hvilke måltider vi bør ha og når hun bør spise?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Godt mulig du bør kutte ned til bare en dupp, er mange som må kutte ned til det rundt 9-11 mnds alder. Min minste på 7,5 mnd sover 2 dupper nå og får ikke sove etter klokken 15.30, normalt våkner hun av seg selv klokken 15 så da er jo ikke det noe problem. Når hun blir et par mnd eldre regner jeg med at vi må kutte ned til bare en lur. Nå sover hun fra 19-19.30 om kvelden til ca 6-6.30 dagen etter, så en dupp fra 8.45 til 10.30 og en dupp fra 13.30 til 15. Sånn ca dette over her da. Hun våkner for pupp i 1-tiden om natten og så igjen i 5-6 tiden., så er ikke så ille det. Har ikke kommet meg så langt at jeg har avvendt henne enda. Hun er dog urolig på kvelden og første delen av natten som regel (våkner og må få smokken en 3-10 ganger normalt sett), men sover ofte uten å våkne mellom 1 og 5-6. Når våkner din da? Om morgningen altså. Jeg ville i hvertfall begynt med å nekte henne å sove etter klokken 15, og tatt det der i fra. Regn med at det kan ta 1-2 uker å snu døgnrytmen hennes helt, men dere bør se endring etter 3-5 dager. Disse dagene kommer til å være veldig tøffe antagelig med mye sutring og trøtt unge, men om du/dere holder ut får dere jo igjen for det siden. Nattmaten må du antagelig bare bestemme deg for å kutte ut og så ikke gi henne pupp uansett hvor mye hun skriker. Heller trøste ved å stryke over henne, tilby bitte litt vann om hun blir svett og tørst. Beste er at en annen enn deg tar avvenningen. En ganske vanlig rytme for en på rundt året er å sove fra ca 19 om kvelden til ca 7 dagene etter (+/-) og så ha en dupp fra ca klokken 11.30-12 til 14-15 (igjen, +/-).
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 4. april 2010 #3 Skrevet 4. april 2010 hvis hun sover blund helt til klokken fem og er ni måneder er det altfor sent etter min erfaring. Jeg sitter faktisk å vurderer om jeg skal kutte til en lur nå. Mine er også 9 mndr, dvs de runder 10 mndr den 8. april. Her sover de fra 19 - 07 / 07.30. Stort sett uten oppvåkning. Nattmat har de ikke fått siden de var 4 mndr. Frokost mellom halv åtte og åtte. Lur mellom 10-11.30 Lunsj 11.30 Lur mellom 14 -15 Middag 15.30 kveldsmåltid 18.30 I seng 19.00 Men nå sover de stort sett bare en halvtime på den siste luren, og så sover de veldig godt ppå nettene, slik at morgenluren blir senere og senere. Så planen min er å prøve å få dem til å legge seg for kun en lur til dagen, etter lunsj. Forhåpentligvis sover de da i 2-3 timer. Time will show.... Men jeg tror det er iktig at dere står opp senest sju. og kommer i gang med dagen. Så har dere en lur ca 9.30-11 og neste ca en times tid mellom 13.30-15. Er helt enig med Alva om at barnet ikke bør sove etter 15, max 15.30. Lykke til, håper dere finner kveldsroen !!!
endelig mamma:) Skrevet 4. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. april 2010 Tusen takk for svar, skal prøve å komme oss opp litt tidligere. Hva spiser deres til hvert av måltidene da? Vil fortsette med pupp om morgen og kveld iallefall tenker jeg..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. april 2010 #5 Skrevet 4. april 2010 Hun her spiser skive til forkost, grøt til lunsj, middag (vil ikke ha glass, så blir gulrot og potet og litt av vår middag blandet i) og grøt til kvelds. Så får hun et puppemåltid midt på dagen, men tenker å bytte det ut med frukt og litt skive snart, og etterhvert youghurt med gryn i, men hun er jo for liten til youghurt enda.
endelig mamma:) Skrevet 4. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2010 Gir du pupp om kvelden etter grøten og? Og om morgenen? Mini får grøt til frokost, banan/fruktmos og litt skive til lunsj, middag(hjemmelaget) og grøt til kvelds, i tillegg til pupp til omtrent hvert måltid. Så får jo nok mat. Tenker å prøve skive til lunsj hver gang iallefall, og kun pupp før den lange blunden.. Bør jo egentlig få nok mat til å sove hele natten? I natt våknet hun halv to, og kl syv. La seg kl ti, men spiste sist kl ni.
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 4. april 2010 #7 Skrevet 4. april 2010 Hun skal ikke ha behov for nattmat. Det er nok bare blitt en vane som du må avvenne :-( Her spiser de grøt til frokost Lunsj er det enten grøt eller middagsglass Får også middagsglass elelr hjemmelaget middag lø 15.30 Grøt til kvelds. De får fremdeles melk til alle måltider
Hotti Skrevet 4. april 2010 #8 Skrevet 4. april 2010 Har en liten gutt som blir 9 mnd om en uke... fram til han var 8 mnd fikk han pupp en gang om natta...men så fant vi ut at nå var det nok,la han på eget soverom og etter en uke me litt styr så var det slutt på natt puppen og han sover nå stortsett hele natte,,kanskje inn for å putte i smokken.. vi er oppe mellom 07-08,får da pupp på senga kl 09 er det frokost som da er grøt og vann sover fra 10-12 lunsj ca kl 12,først pupp så er det litt brødskiv og vann og litt frukt. middag ca kl 15 nesten et middagsglass og vann evnt litt dessert.. sover litt fra 1530-1600 til kl 17.. pupp og grøt ca kl 19 og pupp like før leggetid som da er kl 2030.Noen ganger kan han få litt frukt kjeks i mellom måltidene og vann da.. Dette funker flotters for oss,men så klart kan variere litt. kommer ann på dagsformen om han har en dag han er mye våken eller en dag han vil sove mye,,,noen tidlige mårninger og noen sene kvelder.. noen ganger spiser han mer andre mindre..alle barn er forskjellige,gjelder å finne en rytme som passer dere akkurat på dette stadiet..forandre seg jo som regel etterhvert
Studine mevik Skrevet 4. april 2010 #9 Skrevet 4. april 2010 Vår lille prins er snart 10mnd og har lenge lagt seg senest kl 19. Han har ikke fått mat på natta siden han var 3-4mnd. Han våkner som regel en gang mellom 7-8. Han har 1 lur ila dagen som kommer etter lunsj kl 12. Da sover han alt fra 1-2,5timer avhengig av når han står opp. Blir som regel ca 14timer søvn totalt i døgnet. Jeg tror du bare må bestemme deg for at nå er det ikke mer nattmat og da vil tulla de fort skjønne at det hjelper ikke å mase om pupp på natta, men kanskje hun spiser litt mer på dagen isteden. Når det er gjort ville jeg begynt å legge henne tidligere og ikke ta henne opp selv om hun truer og gråter. Du hører nok på gråten hvis det er noe virkelig som plager henne eller om det bare er klaging. For de fleste tar det ca 3dager å innføre en ny rutine og så er det godtatt hos de små. Vi har 4måltider i løpet av dagen i tillegg til litt frukt og vann mellom måltider. Frokost med grøt og mme når vi står opp(han vil som regel ikke ha mat helt med en gang, så vi leker litt først), lunsj(brød og mme) kl 12, middag(middagsmat og mme) ca kl 15 og kveldsmatgrøt og mme) kl 18
Golfkone Skrevet 5. april 2010 #10 Skrevet 5. april 2010 Takk for en god tråd, "sliter" med det samme om dagen. Spesielt det med leggingen som ikke tidligere har vært noe problem. Vi har en 10 mnd gammel prins som har vært super å legge på kvelden tidligere, men de siste ukene har det vært et slit. Men etter å ha lest innleggene her ser det ut til at vi og bør kutte ned på lurene hans i løpet av dagen. Gutten vår sover igjen etter ca en time etter han stod opp (og den trenger han sårt), så rundt klokken 11 og igjen litt før middag. I dag tror jeg vi skal prøve å strekke den andre (og fra og med i dag) den siste luren til etter lunsj. Krysser fingrene på at dette gjør leggingen lettere og at gutten vår er litt mer opplagt i løpet av dagen.
endelig mamma:) Skrevet 14. april 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2010 Tusen takk for alle gode råd! Nå sover mini en, av og til to lurer om dagen, legger seg som oftest kl syv, spiser fire faste måltider om dagen, og står opp ca syv om morgenen. Har det mye bedre, minus ammingen om natten, ofte 2-3 ganger, hjelper ikke med vann eller smokk. Skal ha mammakosen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå