Gå til innhold

Vanskelig for å sovne på dagtid. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 6 1/2 mnd har i det siste hatt litt vanskelig med å finne roen for å sovne på dagtid. Grunnen vet vi ikke, men lurer på om det kan ha noe med et sprang i utviklingen, men det er en annen sak.

Det jeg/vi er litt usikkre på, er om vi skal ta henne opp når hun ikke vil sove, selv om hun er trøtt (gnir seg i øynene, sutrer og gjesper), eller la henne ligge å sutre og gråte til hun sovner. Vi er selvfølgelig da innom henne med korte, gjevne mellomrom! Om vi tar henne opp, kan vi kose, pludre eller leke litt til i ca 15 min, før hun blir trøtt igjen, og vi kan på nytt prøve å legge henne. Slik har det hendt vi må gjøre 4 gang før hun sovner. Men blir det da slik at hun lærer seg til at om hun holder på lenge nok, får hun komme i stuen igjen? Eller kan hun merke forskjellen på dag og natt, slik at problemet ikke forplanter seg til natten? Når hun legger seg for kvelden er det ingen bønn, da er det natta, og hun får ikke komme opp! Men kan hun da bli forvirret?

Jeg synes dette er så vanskelig. Tidligere kunne vi bare legge henne når hun viste tegn på at hun begynte å bli trøtt, og hun sovnet med en gang. Det skulle vært en form for bruksanvisning på disse små i enkelte sammenhenger :)

Skrevet

Hvor mye sover hun på dagtid? Hvor ofte og hvor lenge? Og hvor mye sover hun på natta?

Skrevet

Nå sover hun 2-3 dupper på 40-60 min hver på dagtid (tidligere mye lengre soveperioder), legger seg mellom kl 1830-1915, sover til mellom kl 0630-0800, med 1-2 nattmåltider.

Skrevet

Jeg husker at du skrev et annet innlegg om dårlig nattesøvn for litt siden som jeg også svarte på. Jeg vet ikke om det stemmer, men kan det være at den dårlige nattesøvnen påvirker humøret til jenta di og gjør at hun blir mer grinete på dagtid?

Knerten hadde en periode med dårlig nattesøvn og da ble han merkbart mer grinete på dagtid. Men han fikk ikke til å sove mer på dagtid av den grunn, han greide altså ikke å 'ta igjen' for den tapte nattesøvnen på dagtid.

Siden hun er 6,5 måneder har hun nok forstått forskjell på dag og natt allerede. Dere velger selv om dere vil la henne ligge og sutre litt. Det spørs jo hvor lang tid det går før hun sovner, og om det er litt 'trøttesutring' eller om det er hylskrik fordi hun ikke klarer å finne roen. Noen babyer sutrer jo litt før de sovner som en del av innsovningsprosessen.

Men det kan hende dette blir bedre av seg selv hvis hun får bedre nattesøvn.

Skrevet

Ja, det kan godt hende uroen på natten forplanter seg til utpå dagene, når nattesøvnen blir oppstykket og av dårlig kvalitet. Men faktisk, de 2 siste netterne har hun sovet sammenhengende fra kl 1830-0730 (i går) og til kl 0630 i dag. Fantastisk delig:)! For henne i allefall. Men jeg derimot, sover egentlig ikke noe mer enn vanlig av den grunn, desverre.

Hun ligger og sover nå, og sovnet på første forsøk! Så jeg håper det ligger noe i det at god nattesøvn gjør det lettere for henne å finne roen til å sovne inn på dagtid. Krysser alt det jeg har for at dette vedvarer!

Jeg tror også at hun forstår forskjellen på natt og dag, men undrer litt på om vi gjør dumt i å ta henne opp, på dagtid, etter at hun har sutret/grått i over 15 min. Blir hun da vant med at når hun holder på lenge nok, får hun det som hun vil? Når det kommer til hvordan hun er når hun sutrer før jeg ev tar henne opp, så ser jeg godt om det er gode muligheter for at hun kan sovne, eller om hun har våknet til og sutringen/gråten fort kan gå over til hylskrik.

Tusen takk for svar forresten.

Skrevet

Har også dette problemet på dagtid dessverre...og snuppa mi sover kjempe godt om natten:)

Men for meg virker det som om hun er i overgangen der hun trenger mindre søvn på dagtid:) så jeg tror jeg ihvertfall bare får smøre meg med litt tålmodighet og la hun finne tilbake til gode men nye rutiner selv..:)

Og her har jeg også tatt henne opp hvis hun har sutret og ikke sovnet etter 15 min:P

Jeg har også tenkt litt på den tanken noen ganger om hun gråter fordi at hun vet at hun blir tatt om hvis hun holder det gående en stund..

Sover hun inne eller ute i vognen?

Her har det hjulpet noen ganger og legge henne ut i vognen(der finner hun lettere roen selv:))

Skrevet

Hei Sunshine_87.

Ja, det ligger sikkert noe i det der, med at de er i en overgang hvor de nå ikke trenger like mye søvn på dagtid. Slitsomt, men vi må nok bare smøre oss med litt tålmodighet. Prøve å finne på noe som er interessant nok på dagtid slik at de glemmer litt at de er grinete :P!

Nå har jeg bestemt meg for at om hun ikke vil, eller ikke får til å sove på dagtid, skal hun få komme opp. Jeg liker ikke å høre henne gråte, og det er forskjell på dag og natt. Så får jeg bare håpe at hun godt kan skjønne forskjellen :) Men nå skal det også sies at i dag har det vært relativt enkelt å få henne til å sove. Håper det vedvarer, og at hun blir slik hun var tidligere igjen!

Ada sover som regel inne i senga si på dagtid. Er vi borte, sover hun i vogna, enten ute eller inne. Litt avhengig av hvor vi er. Slik vi bor nå er det ikke noe særlig å sove ute i vogn, så derfor blir det inne. Men nå som våren er kommet til trøndelag, blir det mange flere trilleturer, hvor vi legger inn en dupp. Ellers skulle hun fått sovet ute hver dag, om det hadde latt seg gjøre :) Det blir når vi finner oss hus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...