Gå til innhold

Gullet vårt som kom 11 dager før termin! :)

Anbefalte innlegg

Vel, det hele begynte 1 januar!

Jeg fant ut at siden det bare var 12 dager til termin så skulle jeg få ned jula i en farlig fart, så både jeg og samboeren min pakket ned jula, skiftet gardiner og ordnet hjemme. I 11 tiden på kvelden gikk vi til søsteren min å spilte Alias, allerede der begynte jeg å kjenne kynnerne komme litt oftere.

Jeg fant ut at jeg ikke skulle si noe til samboeren min enda, siden hver kveld i 2 uker at jeg hadde hatt regelmessige kynnere.

Etter et par timer endte det hele med at samboeren min ble full av feber, og skulle hjem å legge seg for kvelden. Jeg fant da ut at jeg skulle gå en liten tur på besøk til søsteren min som bor i kjelleren hos oss. Dette var 1 på natten.

Etter jeg hadde vært der gikk jeg hjem å lagde meg en kopp gløgg, og satte meg ned med et blad å leste litt. Tilslutt begynte kynnerne å gjøre mer vondt, så jeg gikk å vekket samboeren min. Han sa at jeg skulle legge meg i sengen å slappe av for å se om de gikk over. Etter en time i senga med vonde kynnere som kom hvert 5 minutt bestemte vi oss for å ringe jordmor. Hun ba oss komme inn med en gang.

Etter en kjøre tur på 45 minutter ( Må kjøre til nabokommunen for å få sjekk hos jordmor), kom vi fram. Der ble jeg sjekket for åpning, og hadde allerede 3 cm åpning. Siden jeg skulle føde på UNN begynte vi å lure på hvordan vi skulle komme oss dit. Siden alle fødslene i familien hadde vært relativt raske, så måtte jeg dit kjapt. Og en ambulansetur på litt over 3 timer var uaktuelt fra min side, så det ble ambulansehelikopter! Klokken var nå 04.45 når ambulansehelikopteret startet fra Tromsø. 5 over 5 landet det på Sonjatun, og halv 6 var vi på tur til Tromsø.

Vi var i Tromsø på UNN 05.50, og ble kjørt rett inn på en fødestue.

Etter en sjekk hadde jeg 4 cm åpning. Jeg kjente at riene ble vondere å vondere, og tilslutt fant jeg ut at jeg skulle prøve badekar.

Jeg satt i badekar i nesten 1 time, og det var herlig!

En stund etter jeg var kommet opp begynte riene å bli vonde igjen, og da fant jeg ut at lystgass var neste ting på listen.

For meg var det en nedtur! Lystgassen funket ikke litt en gang! :/

Klokken 11 hadde jeg vært våken i 25 timer, og da med fortsatt bare 4 cm åpning bestilte jeg epidural!

Klokken 12 kom anestesilegen og åpningen var nesten 5 nå, men vannet var enda ikke gått.

20 minutt etter epiduralen var satt sovnet jeg. Våknet til når jordmor kom inn for å se til oss, og da var vannet gått og jeg hadde 6 cm åpning. klokken var nå 15.30. Jeg vet ikke om jordmoren var gått ut av rommet en gang før jeg på nytt var sovnet. Og neste gang hun kom inn å sjekket til meg var klokken 17.30 og jeg hadde full åpning, og måtte bare begynne å presse.

Siden jeg hadde epidural hadde jeg lang pressetid, og klokken 19.44 var lille gullet ute, UTEN smerter. Jeg kjente aboslutt ingenting! Jordmødrene sa at det ikke var vanlig å ikke kjenne noe som helst, men slik var det for meg.

Når gullet kom ut pakket de babyen inn så fort så vi fikk ikke se hvilket kjønn det var. De la henne straks på magen min, og da fikk vi selv pakke opp for å se hvilket kjønn det var.

Vi hadde fått en NYDELIG liten prinsesse :)

Helt siden jeg ble gravid hadde jeg hatt fødselsangst, men jeg hadde verdens fineste fødselsopplevelse, og epiduralen virket nesten bedre enn det den skulle ;)

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...