pus&pus Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 Etter at jeg ble gravid, og er kommet godt over de første 12 farlige månedene, har jeg hatt rom til å fundere litt.....hva skjedde egentlig?? Vi prøvde i 1,5 år på å bli gravide. Pga at vi ikke ville at folk skulle vite at vi prøvde ble det litt drikkepress. Jeg ga etter men drakk ganske minimalt, men allikevel hver syklus. Pga hjernerystelse kunne verken jeg eller kjæresten drikke alkohol på kanskje 6 uker (jeg har jo fortsatt min avholdenhet). Den syklusen fikk jeg en del graviditetssymptomer en stund etter EL (småkvalme, litt ømme bryst). Dette har skjedd en del ganger i løpet av de 1,5 årene vi har prøvd, men tok sjelden test da det ble tøft psykisk og jeg ofte uansett begynte å blø etter noen dager. Til slutt tok jeg testen en gang i femte uke, altså 3 uker etter unnfangelsen (sto gravid 3 pluss). Vi fikk bekreftet unnfangelsesdatoen på UL i uke 13 og den stemmer med mensen. Dvs at jeg ble gravid to uker etter mens. Jeg trodde lenge jeg fikk EL ca. tre uker ut i syklusen da jeg jo ofte fikk "mensen" etter 5-6 uker, men under denne graviditeten ble jo barnet unnfanget to uker ut i syklusen.............. Poenget mitt er at jeg tror jeg har vært tidlig gravid en del ganger, men at spira ikke satt de gangene fordi: 1)Alkohol er en av de tingene som forårsaker mest misdannelser. 2)Aborter skjer ofte pga misdannelser 3)Faren for misdannelser er størst i de første tolv ukene da fosterets vitale organer blir dannet........... Det virker jo logisks at en del spirer stryker med helt i starten grunnet slike faktorer. Spesielt med tanke på at spiren min satt den ene gangen jeg var totalavholds............ Jeg blir fort full og tåler lite alkohol. Min kropp bryter m.a.o. ned alkoholen sakte og dårlig. Da blir det jo sikkert verre for en eventuell spire. Babyen påvirkes jo av alkohol like lenge som mor er påvirket. Alkoholen passerer gjennom morkaka og embryoet klarer ikke bryte det ned.Dermed er embryoet, påvirket så lenge mor er det, samtidig som det er mer påvirket enn mor da det jo er ufattelig lite? Kanskje for nettopp meg, og kanskje enkelte andre (?), er avholdenhet noe som gjør odsene desto bedre??? Kanskje for meg så forårsaket alkoholen at jeg mistet en del spirer, mens det for noen andre hadde gått helt bra, og atter andre fikk barn med konsentrasjonsplager?
pus&pus Skrevet 2. april 2010 Forfatter #2 Skrevet 2. april 2010 hehe, jeg mente selvfølgelig de tolv første ukene!!!!! Ville forresten bare inn hit og se hvordan dere har det. Jeg var her og titta og snoka når vi prøvde. Syntes selv det var godt å høre fra de som faktisk var blitt gravide også. Tenkte jeg skulle dele noen tanker jeg har gjort meg, så skrev det litt lange ressonementet. Jeg synes virkelig det er noe å tenke på det her med alkohol. Neste gang vi prøver skal jeg være avholds, jeg gjør det jo for babyen min nå Er ikke så ille i det hele tatt, bare koser meg over å kjenne liv, deilgste følelsen som er! Klem til alle sammen og lykke lykke til!!!!!!!!!!
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 hmm...dette er jo ett diskutert tema fra før...de aller fleste har inntatt alkohol før de vet de er gravide da...er det ikke det disse legene trøster oss med når vi kommer som nr 1 million og lurer på om festen forrige helg kan ha ødelagt noe??..så tror ikke det er grunnen til at dine andre egg ikke har blitt noe av for å si det sånn....du seir du tror du har vært "gravid" flere ganger før.... vi deler ikke blodbane med det lille frøet før uke seks og barnet får ikke næring fra morkaken før i uke 8 eller 9 står det i boken...før det er det plommesekken som har den jobben.... men alkohol er selvfølgelig ikke bra uansett hvordan man vrir og vender på det....nikotin er mye verre eks....men vi har vel alle våre egne teorier på livets små undringer her i verden og det må man respektere:) lykke til videre ihvertfall:)) nyyt tiden med livet i magen!!
missme Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Det er mange barn som blir unnfanget uten at mor er klar over det, da de ikke prøver å bli gravide, derfor er det også mange barn som utsettes for både litt og mye alkohol fram til graviditeten oppdages, og de jeg vet om har klart seg veldig bra, så tror sjansene er ytterst små for at det er skadelig. Samtidig så velger jeg å holde meg unna alkohol mellom EL og TR selv fordi jeg ønsker ikke ta noen sjanser. Mellom TR og EL hender det at jeg havner på en fest, dog skjer det kanskje hver 2 eller 3 måned så det er ikke noe hyppighet for min del.
nicki82 Skrevet 4. april 2010 #5 Skrevet 4. april 2010 Tror at det er teorier for og imot alkohol mellom el og tr og. Det er noen som påstår at litt rødvin kan være blodfortynnende og være mer til hjelp for en eventuell spire å feste seg. Siden jg nå titter inn hit fra 2.tri, så har jg mine teorier rundt unnfangelse jg og Det har nok klaffet for oss etter knapp 1/2 års prøvetid, men det var lenge nok for en utålmodig sjel som meg som forventet at kroppen skulle fikse baby rett etter p-pille slutt Stress er faktoren som påvirker kroppen vår mest. Har lest en del på nett i løpet av prøvetiden, og jg husker ikke helt hvilken artikkel jg kom over akkurat nå, men der husker jg at det sto at stress har et prevantivt effekt på kroppene våre. At kroppen bruker så mange krefter for å få oss gjennom stress, at spirer blir rett og slett ikke prioritert. Matvanene hadde visst en sekundær påvirkning på fertiliteten, etter sen artikkelen der og. Det var noe om å spise seg frisk. Konklusjonen min er nok den at når jg skal prøve meg på mitt andre barn, kommer jg ikke å være avholds. Det å være en prøver, får kroppen til å være anspent (tidligere erfaring), så jg kommer nok til å ta meg en dram i ny og ne (ikke mellom el og tr, dog) Det blir nok bare en dram som muskelavslappende...kjenner at jg kunne ha fått bruk for det innimellom nå og, men bruker no en varm dusj som erstatning Men det var et godt innlegg, og fine svar på tråden her
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 4. april 2010 #6 Skrevet 4. april 2010 signerer nicki82 her.... må også lege til at vi venter prøverørsbarn nå på 3 forsøk!! så er det noe som har prøvd det aller meste for å få det til å klaffe de siste årene så er dte oss.....og vi var hysterisk sunne på de 2 første forsøkene..det var glorie for å si det rett ut....men halp det??phø... det avr anstrengende,trist,kjedelig og langt fra det live vi har pleid å leve med...en fest i ny og ne.en flak vin på en lørdagskveld,,sigaretter...tja...vi er "normale" mennesker hvis det er noe sm heter:) så på 3 forsøk tok jeg bare medisinene jeg skulle og ellers levde vi livet og hadde det kjekt hele perioden....fikk bare 1 egg som kunne brukes i forhold til 5 og 6 de to andre gangene... MEN det ene egget denne gangen var GULLEGGET!! og vi har gjort og levd akkurat som det passet oss....konklusjon: trivsel er utrolig viktig..ikke glem å lev selv om du prøver ¨å få barn...da kan prøve tiden bli grusomt lang og kjedelig...syns vi ihvertfall:)og vet faktik at enkelte har blitt anbefarlt ett glass rødvin dagen før innsett av egg....
Hanaomi Skrevet 4. april 2010 #7 Skrevet 4. april 2010 signerer denne :-)))) man må leve normalt!!! hysteri hjelper ingen
pus&pus Skrevet 7. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2010 Handler vel mer om at man ikke skal være hysterisk opptatt av å bli gravid Når det er sagt så synes jeg det var veldig interessant dette med effekten av stress. Jeg tror vel de fleste går gjennom en periode hvor det å skulle lage barn oppleves stressende, det er vel derfor man ikke skal prøve så hardt. Min måte å forsøke å ikke stresse med det sist gang var å slutte å sjekke EL og ikke ta graviditetstester i tide og utide. Med nestemann slipper vi å holde det hemmelig at vi prøver. Heldigvis er det ikke noe tap å avstå i lengre perioder fra alkohol for meg, kan gjerne gå i noen måneder, men er ikke totalavholds heller. Ikke røyker jeg og jeg slipper å gå ned vekt og spiser mye hjemmelaget mat, så jeg har heldigvis mange ting som jeg slipper å stresse over at jeg bør gjøre eller bør forandre på. Når jeg tenker meg om så var det faktisk stressende med alkoholpresset. Kanskje det var likså mye det som gjorde at jeg ble gravid (pluss andre faktorer selvfølgelig) Jeg mener, den syklusen jeg ble gravid hadde jeg hjernerystelse og jeg hadde endelig en gyldig grunn til ikke å drikke alkohol hos svigers eller andre steder og syntes det var fantastisk deilig! Tusen takk for det innlegget om stress, synes det var en kjemspennende vinkling!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå