Gå til innhold

Møkka fagforeningen FO- hva syns dere andre som jobber på Nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet sosionom og jobber på Nav. Jeg har så godt som ingenting til felles med en barnevernkurator i barnevernstjenesten, eller en vernepleier i pu-omsorgen. Det burde vært en egen fagforening for Nav-ansatte,som hadde fokus på våre utfordringer!

Slik det er nå lurer jeg på å melde meg ut, men så finnes det ikke noen alternativ.Jeg kan ikke f.eks melde meg inn i NTL, for det er bare for tilsatte i staten (jeg er kommunalt ansatt)

Skrevet

Det er jo "undergrupper" i FO. Jeg fant det tilfeldigvis ut på facebook.. Jeg er utdannet vernepleier og arbeider i skolen, og FO har ikke stor fokus på det. Kanskje de har det for sosionomer i nav også?

Har ikke kommunen en egen fagforening som du kan melde deg inn i?

Skrevet

Jo, jeg kan jo melde meg inn i Fagforbundet, men føler enda mindre tilhørighet der.

De har undergrupper i FO ja, men de har ikke noe fokus på Nav. Jeg har flere ganger kontaktet dem for å få hjelp/informasjon, men de har ikke noe kunnskap om utfordringene på Nav.

Skrevet

Jeg er sosionom, jobber ikke i NAV men i offentlig sektor i staten. Jeg synes FO er en elendig fagforening og har meldt meg ut. Desverre har jeg ikke funnet en fagforening som er god nok ift den sektoren jeg jobber innenfor. dette er ganske fortvilende. Det verste er at FO, som burde vært min organisasjon, bryr seg så lite om medlemsflukten.

Kanskje blir det en endring når Randi Reese erstattes med ny leder....

Skrevet

jeg e osionom på nav, er med i avyo som jobber for nav-ansatte

veldig fornøyd

Skrevet

Ja,men det er velbare f or statlig ansatte?

Skrevet

Satt tidligere som deltillitsvalgt i FO. Opplever ikke at FO er en møkkafagforening, men opplever til dels passive medlemmer som ikke engasjerer seg med mindre man skal mele sin egen kake.

FO har den siste tiden satt søkelys på utfordringene i barneverntjenesten, og har kommet langt med dette i fht. bemanningsproblematikken og utfordringene der. Det var da jeg jobba i barneverntjenesten at jeg var engasjert i FO. Nå etter at jeg begynte i NAV, har jeg ikke lenger noe verv.

Man må selv som ansatt engasjere seg i fagforeningen og bruke de kanaler man har til rådighet for å få frem sine interesser. FO har jo et lokallag i hvert fylke. Opplever i allefall at de som sitter i mitt fylkes lokallag er interessert i å ivareta alle faggruppenes interesser, og at de har mye fouks på utfordringene i NAV. Om det er behov for bistand, så får vi det med en gang.

At FO ikke har kunnskap om utfordringene på NAV er en utsagn som ikke har rot i virkeligheten.

Dette ser vi også dersom vi gidder bla i medlemsbladet Fontene.

Jeg må si at jobben FO har gjort i fht barneverntjenesten var nødvendig, og det har vært nødvendig å prioritere styrkingen av barnevernet. Det er barn det er snakk om. I NAV der det faktisk hovedsaklig voksne som får lide om tjenesten ikke er god nok.. Det er en vesentlig forskjell.

Som i andre foreninger må man prioritere. Nå ser det ut som FO har begynt å oppnå noe i ft. sitt engasjement med bvtj, så da kan kanskje situasjonen i NAV komme på dagsordenen.

Men for at man skal kunne ha utbytte av en fagforening, må man støtte seg til den både i medgang så vel som i motgang i arbeidslivet. Hovedsaklig vil jeg si at uengasjerte medlemmer er et stort problem i FO.

Fagforeningsmøtene er fullstappa med folk så sant det er snakk om lønnsforhandlinger, og i mellomtiden er det noen få som deltar. For å kunne nyttigggjøre seg en fagforening må man selv engasjere seg i den, og selv være et talerør opp mot foreningen. Man opplever ofte at ingen vil være tillitsvalgte eller sitte i verv, da ingen har tid og så videre. Dette er noe man har ansvar for å ta seg tid til, og man må av og til være villige til å ofre av egen fritid.

Synes man bør ta ansvar for å gå litt inn i dere selv og tenke over hva man selv har bidratt med opp mot fagforeningen. Fagforeningen er avhengige av engasjerte medlemmer. Dette må gå begge veier.

Selv om jeg ikke har noe verv da jeg har skiftet jobb, og faktisk jobber i NAV, vet jeg at min fagforening og plasstillitsvalgte vil arbeide for mine rettigheter. Jeg vet at lokallaget og FO sentralt er klar over situasjonen i NAV, og da særlig i forhold til de kommunalt ansatte. (Engasjerte dere FO i sammenslåingsprosessen??) Selv er jeg statlig ansatt, og vet det er ulike regelverk på kommune og stat. Dette kunne vært forhandlet om ved sammenslåingen, med FO som støtte. FO sentralt arbeider med disse utfordringene pr i dag, og er fullstendig klar over situasjonen i NAV, men de har vært nødt til å prioritere.

Men for at dere selv skal få, må dere selv være villige til å engasjere dere i fagforeningen. Gå sammen alle som er medl i FO, ta opp utfordringene med Fylkeslaget, og få dem til å komme til dere. Dere kan ikke sitte på gjerdet og vente.

Skrevet

Bitthen;

Jeg er selv tillitsvalgt, så jeg anser meg ikke som en av de "passive" medlemmene. Men jeg opplever å få liten hjelp fra Fylkeslag og hovedtillitsvalgt i kommunen.

Skrevet

Da burde dere kanskje ta en opprydding på lokalt plan i foreningen. Virker som det er store forskjeller fra både kommune til kommune og fra fylke til fylke. Men ingen ting bedrer seg om man ikke sier fra, da både lokalt og evt gå til sentralt.

Fylkeslaget i mitt fylke er i allefall svært dyktige og engasjerte mennesker som trår til der det skulle være, og jeg kjenner absolutt ikke igjen beskrivelsen av FO eller av R. Reese som leder. Har truffet henne flere ganger, og opplever i høyeste grad at hun oss på alvor. Opplever henne som oppriktig engasjert i både foreningen, medlemmene og arbeidsvilkårene, men for å nå frem politisk er det ikke bare å knipse med fingrene. FO er faktisk å takke for mye av opprustningen som skjer i barnevernet nå.

Man må gjerne engasjere seg i andre fagforeninger, men tror nok ikke gresset er så mye grønnere på andre siden, langt i fra.

Skrevet

Dytt

Vil gjerne ha svar på om Avyo bare er for ansatte i staten (som jeg tror)

Hi

Skrevet

Det er bare for ansatte i staten, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...