Gjest sug lut Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 Et par av tomatplantene har mista et blad hver, liker ikke. Trenger tomater gjødsel alt nå? Må sjekkes. Pyntekosmos gjør som pakka sa, tynne og krokete av innevekst, men det skal iflg pakka rette seg. Chili er liten og lubben og fornøyd Erteblomstene har nå nådd 20 cm (de lengste, noen er bare ) og utvikla blader i toppen, hurra! Og halve terrassen er snøfri. Det betyr selvsagt bare at snøen er flytta ut i hagen, men illusjoner er godt.
Gjest sug lut Skrevet 2. april 2010 #2 Skrevet 2. april 2010 *noen er bare tre* Har et tretall som må dundres på for å virke.
prekæs Skrevet 2. april 2010 #3 Skrevet 2. april 2010 Jeg har ikke plantet noen ting enda, men satser på å få noe i jorda i løpet av påsken. Har såvidt begynt på årets påskekrim, mao beskjæring av en fire meter høy New Dawn rose. Ett blodbad ut av en annen verden. Jeg tror forresten at om du mister ett blad eller to på tomatplanten ikke spiller noen rolle. Men vær forsiktig så den ikke har det altfor varmt og får slengete skudd. Gjelder for de andre plantene og. Her er snøen så godt som vekk, og jeg har brent meg på årets første brennesle. Har gravd i jorden og fant ikke noe tele, merklig nok. Jeg vil ha sol og tørke. Det har regnet mer eller mindre sammenhengende i tre dager, og er derfor i hagen på rent trass.
Gjest sug lut Skrevet 2. april 2010 #4 Skrevet 2. april 2010 Neida, de har det kjølig og lyst, så det er på stell. Heldige deg da, og new dawn er utrolig nydelige roser. Jeg har ikke noe godt sted å ha en sånn en, rose må stå på terrassen her, så jeg har en claire renaissance i megapotte som jeg gravde ned (forrige beboers) komposthaug i høst, håper den overlever. Husk bandasjer og gode hagehansker, da!
Anne-B. Skrevet 2. april 2010 #5 Skrevet 2. april 2010 De nye solsikkene er på vei opp, gjorde seg mye bedre å la dem gro i vinduskarmen i stua. Har enda kun en klematis som er kommet opp, og nå skal jeg omplante den i en litt større potte. Mamma hadde med seg ca 1000 slike svarte passelig store potter som de skal få stå i til det er på tide å settes ut i bed. Kosmosen har jeg planta om, nå står den i kjelleren der det er litt kjølig. De ble litt for tynne, høye og gule. Blomkarsen har ikke kommet opp enda. Har tatt en kaktus opp fra vinterdvalen i kjelleren, og det er ut som at det kommer blomster på den. Her er også halve terrassen snøfri, min far har måket vekk snø og skrapet av is. Og så har han måket snø ut av et av bedene. Veldig kjekt å få litt hjelp av pappa. Så fikk gubben rydde litt i kjelleren. Kjekt det og. Og jammen ble det ikke hagebok i fødselsdagspresang på ho mor sjøl i dag. Så jeg har nikost meg med hagelektyre og grillmiddag. Påske er herlig. Nå skal jeg spise litt sjokolade, igjen.
Ranveig R Skrevet 2. april 2010 #6 Skrevet 2. april 2010 Her spirar både brokkoli, grasløk og basilikum. Persillen lar vente på seg, agurk, squash og tomatfrø er sådd i dag, samt karse for ungane. Terrassen og resten av hagen (og egentlig heile øya viss ein skal vere nøye på det) er snøfri, krokusen står i full blomst, påskeliljene har knoppar og eg såg nokre tulipanblader rundt bærbuskane i går.
Ranveig R Skrevet 2. april 2010 #7 Skrevet 2. april 2010 Ja, har sådd solsikker i dag og. Og jordbærplantane har overlevd vinteren og har fått nye blad )
prekæs Skrevet 4. april 2010 #8 Skrevet 4. april 2010 Ok, jeg er i gang og ser at det hjelper. Over halveis med prosjektet som startet i fjor, nemlig steinlagt gårdsplass med skikkelige steiner i alle fasonger. Morsomt puslespill som blir nydelig samtidig som det kun koster muskelkraft siden vi henter stein selv. Betongstein er for pyser. Klatrerose er beskjært, mulig noe tidlig men den tror jeg overlever alt. Kjøttkake lignende høyrehånd som naturlig konsekvens. Flytting av stor buske, og mannen lever fremdeles. Fjerning av døde kvister og stauderester fra i fjor. Planting av chili, squash, kjempegresskar og vannmelon. 15 varme på det varmeste i dag, og det var i skyggen.
Gjest sug lut Skrevet 4. april 2010 #9 Skrevet 4. april 2010 Planta om 23 erteblomster fra jiffy til potter med jord. For de fleste blir det bare midlertidig til det er mulig å plante dem ut på friland. Men har satt 7 planter i en 25-liters diger krukke, og kjøpt pile-wigwam som de skal klatre på så jeg får et erteblomsttårn utpå sommeren en gang... Sådd 35 tagetes - blomsten som overlever ABSOLUTT alt. Jeg har drukna dem (dvs sommeren i fjor drukna dem da vi var på ferie), tørka dem ut til de hang ut av potta, uansett så kommer de seg igjen etter at man enten heller av vannet eller heller på vann. Mye større og kraftigere enn kjøpetagetes blir de også. Noen som vet om Ikea har sånt fantastisk lite plantebord i år? Det har kryssbein som kan slås sammen, og sinkbrett oppå som kan løftes av.
Gjest sug lut Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Dagens prokrastinasjonsprosjekt er avsluttet - 20 solsikker sådd.
Anne-B. Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Flinka. De jeg satte sist, har kommet opp med fin grønnfarge og sterke stengler. Og blomkarsen spirer som bare det.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Jeg har kjøpt frø, jord, kalk og gjødsel...... teller det?
Ugl@ Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 Setter mange frø, kaster vel ca 2/3 deler av plantene som spirer og beholder kun de beste og sterkeste. Fungerte i fjor og fungerer forhåpentligvis i år. Har flere typer tomater, ser helt klart at de vanlige tomatene vokser best og gir den bestge avkastningen, men det er spennende med gule pæretomater, cerrytomater og bifftomater. Det som virkelig vokser som ugress og gav den rikeste avlingen var squash, virkelig moro, høsta de første i starten på juni og de siste i oktober. Jeg gjødsler tomatplantene fra jeg potter dem om i hvertfall, se på fargen på bladene, er det friske og mørk grønne så har de næring, men blir de lysere grønne og mot gult så mangler de næring. Husk å knip av toppskudd når det har blitt omtrent 5 blomsterklaser, men vær varsom, tomatplanter liker ikke å få sår, så skarp kniv og ta nye skudd tidlig mens de er minst mulig.
Gjest sug lut Skrevet 6. april 2010 #15 Skrevet 6. april 2010 Så moro med squash! Hvor plasskrevende er squash, vokser de i krukke om nødvendig? Jeg har nemlig ikke mer bed-plass igjen, men mannen vil gjerne ha squash.
blomstre Skrevet 6. april 2010 #16 Skrevet 6. april 2010 Jeg har sådd, spiret, grodd og høstet karse i ferien!... Så gartner-selvtilitten er på topp i allefall :-)
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 10. april 2010 #17 Skrevet 10. april 2010 Nå kan jeg jammen skryte litt jeg også! Urtebeddet er rensket og klippet ned. 1 bedd er rensket og buskene klippet. 1 gedigen nyperose er klippet helt ned og det var en drittjobb som jeg fryktet. Kommer ikke til å klare å gre meg i morgen, men nå er den vekk!! Raket litt også og kjørt 6 lass med hageavfall bort. Håper jeg rekker resten av hagen i morgen:) Har kjøpt noen frø som ungene maser om å så. Skal bare fjerne all kattedritten fra i vinter først:( Jeg elsker denne tiden på året!!
Gjest sug lut Skrevet 10. april 2010 #18 Skrevet 10. april 2010 Kan jeg tippe på at du bor nedover i Prekæs-land, LOTP? Vi har nemlig visitert dernedover i dag og kjent på den faktisk religiøse følelsen av barmark, så det var helt sjokkerende å komme hjem igjen til snøhaugene. INGEN snø i Østfold! Bare snøbare hager og knauser og jorder overalt! Her er det ikke hagearbeidsmuligheter annet enn snøflytting fremdeles. Men det har dukka fram 10-12 spirer av noe som enten er krokus/snøklokker/scilla, eller så er det underjordiske vesener med spiss lysegrønn topp, i de flekkene av hagen som er snøfrie. (Jeg følte meg ekstrem da jeg vassa til låret i snø for å komme bort dit og inspisere...)
prekæs Skrevet 10. april 2010 #19 Skrevet 10. april 2010 Vi har plantet gulrøtter i melkekartonger. Var haugevis av forskjellige beskrivelser å velge mellom, og valgte følgende: Fjernet bunn på kartongen, fylte opp med jord og satt den, sammen med flere i en plastikkbakk. Sådde noen frø i hver og tynner ut til ca 6 planter i hver. Skal visst vannes fra bunnen etterhvert. Syns ikke gulrøtter er spesielt godt, men moro for mor og barn om vi fikk det til. Lurer på om jeg skal plante barrotsroser i morgen. Blir nok buskroser siden jeg ikke har verdens dypeste jord der jeg vil ha dem, men har ferdig og tint kompost til å mate røttene med.
Gjest sug lut Skrevet 10. april 2010 #20 Skrevet 10. april 2010 Tagetes spirer i mengder. Venter på solsikkene.
Gjest Toxic Skrevet 10. april 2010 #21 Skrevet 10. april 2010 Og jeg plantet sennepsfrø, opp kom en sopp. Jaja, jeg kan vel ikke forvente å være verdensmester på alle områder. Og her er hele terassen snøfri, selvtint i solsteiken vi hadde i påsken. Lekkert.
Ugl@ Skrevet 10. april 2010 #22 Skrevet 10. april 2010 Den kan man dyrke både friland og i bøtte. Jeg bruker store blandekar for sement til mine. De bør stå lunt. Står mye på nett ang dyrking/ stell og den vokser meget hurtig og gir rask avkastning i forhold til slektningen agurken. Fine blomster får de også, og det er lurt å ha et par planter for rikelig bestøvning, som man helst gjør selv en tidlig morgen med pensel, blomstene lukker seg utpå dagen.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 10. april 2010 #23 Skrevet 10. april 2010 hehehe hvor i verden bor du?? Jeg bor ikke i Prækes-land, men ikke så langt unna. Er vel ingen hemmelighet at jeg bor i deilige Son:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå