Gå til innhold

Får man alltid tegn og "varsler" før fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er andregangs, men forrige gang ble jeg satt i gang 2 uker før, så jeg har ingen erfaring med å gå spontant i fødsel. Er straks 37 uker på vei og merker ikke noe enda. Er jo enda tidlig, men jeg lurer på om alle får disse vonde kynnerene, maseriene og ikke minst mister denne berømte slimproppen før det setter i gang for real...

Skrevet

Hos meg begynte det med rier sist. Var akkurat som kynnere bare at de kom hele tiden. Fra kl. 23 på fredagskvelden, gjennom hele natten (med alt fra 20 min til 2 min mellom). Vondt sånn at jeg ikke fikk sove, men ikke så vondt at jeg gråt.

Klokken 09 på morgenen dro vi til sykehuset, da var riene blitt mer regelmessige (7-8 min mellom) og mye kraftigere/vondere.

Jeg hadde ikke maserier, så ikke noe til slimproppen og vannet tok jordmoren rett før babyen kom ut.

Skrevet

Jeg venter nr 2 og synes dette falske maset i kroppen er veldig slitsomt. Det var IKKE slik sist. Slet ikke med kynnere på den måten. Og fødselen begynte med at slimproppen gikk så kom riene og økte i styrke etterhvert som tiden gikk, Vannet måtte de ta når jeg hadde pressrier. Så rart at det skal være så innmari annerledes!

Skrevet

jeg hadde INGEN tegn på fødsel sist :P plutselig fikk jeg en rie og var 5 min mellom dem ;*)

Skrevet

Jeg venter nr.3 nå, har termin om 14 dager. Har noen kynnere men ikke mye. Når det gjelder de to tidligere fødslene mine har jeg ikke fått noe forvarsel, bare gått rett på rier og reist på sykehuset med en gang. Fra jeg har kjent noe som helst til de har vært ute begge to har det gått 6-7 timer, intense timer. Hatt store barn, 4820 (1 dg over UL) og 4400 (16 dg før), men de sier denne her skal ligge rundt gjennomsnittet. (Håper på det!)

Lykke til alle sammen og PRØV å nyt påsken.

Skrevet

Jeg skjønte ikke at det var rier jeg hadde på lørdag ettermiddag og kveld. Ikke før tre-fire tida på natta, da jeg tok en dusj og slimproppen gikk. Det var en helvettes 10 min kjøretur til sykehuset, men vi rakk frem i tide med 7 cm åpning. Tre timer senere var lille ute i verden :)

Men jeg liksom ikke forventet fødselstegnene (riene) da de kom eller at de skulle kjennes slik ut som de gjorde, så jeg tok ikke hintet. Selv om det var dagen mellom mens og ul termin! Hadde jeg bare skjønt det ville vi hatt en mye bedre kjøretur hvertfall ;)

God Påske!!

Skrevet

Med 1.mann hadde jeg bare litt nedpress siste 2 ukene før termin, og merket ikke noe særlig utenom slimproppen 2 dager før lillegutt var ute. Våknet av svake rier på natta og skjønte at dette var det. 28 timer senere var han ute.

Nå har jeg hatt mensmurringer, sterkt nedpress og generell modning lenge. Jordmor sa at det var pga jeg hadde født før at jeg kjente modning sterkere og tidligere denne gang. Slitsomt er det men...

Skrevet

Hos meg gikk denne mye omtalte slimproppen som en sprut i nitida på kvelden, så begynte uregelmessige rier utover kvelden/natta. Var da noen dager over termindatoen.

Men hadde i dagene før fått nokså mye vann i kroppen (lubne øyenbryn osv, nice), samt at barnet festet seg nede i bekkenet slik at magen "sank". I tillegg hadde jeg de siste 2-3 dagene løs mage og var hyppig på do.

Men hadde ikke masrier, vondt og denslags. Hadde selvsagt kynnere (fra uke 20 ca), og på slutten orket kroppen mye mindre før kynnerne ble plagsome.

Nå er jeg i uke 39, barnet ligger enda høgt og jeg får lett kynnere. Men merker ikke noe vondt eller stikking, murring i underlivet. Men er veldig tom for energi, er ikke rare arbeidsstykket jeg kan gjøre lenger.

Alt i alt tror jeg det er mulig for de heldige av oss å gå i fødsel uten å ha slitt med all verdens vonde modninger i ukene før, uansett god påske og lykke til for alle oss her i innspurten.

Skrevet

hei! forrige gang gikk vannet med et "smell" og riene startet etter det. hadde ikke kjent noen tegn, ikke noe slimpropp ikke noen maserier/kynnere... baby kom litt etter termin.

så jeg går og lurer på om det blir slik denne gangen også...? får se, har to-tre uker igjen til termin...

Skrevet

Hos meg gikk slimproppen, så gikk det 7 dager (veeeldig lange dager,hehe), da våknet jeg hver eneste time en natt på samme klokkeslett ( 00.35, 01.35,02.35 osv...) å jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk sove, jeg var jo så trøtt,hehe. Da jeg ga opp, å skulle stå opp kl 06.35, gikk på do, så sluttet det jo aldri å renne. Da gikk det opp et lys for meg ;) En liten time senere startet riene, og 25 timer etter det var lillemor ute.

Hadde ingen kynnere eller noe andre tegn på at det nærmet seg, utenom slimproppen.

Denne gangen (2 år senere) har jeg sinnsykt mye kynnere, og andre "vondter" de siste 2 ukene... Jeg er i slutten av uke 38 nå.

Jordmor sier andregangsfødene kjenner modningen mye bedre enn førstegangsfødende. Det stikker i underlivet, magen strammer seg, jeg våkner om natten av smerter i hele magen og korsyggen er enkelte dager like øm som en stor blåflekk.

*gleder meg til å være ferdig*

Skrevet

Forrige fødsel kom det ingen tegn. Aldri kjent noe til kynnere. Slimproppen så jeg ingenting til. Vannet gikk på sykehuset da jeg fikk epidural.

Var sikker på at jeg hadde maserier da jeg våknet opp på morgenkvisten. Hadde jo lest så mye om det her inne. Men det var rett på de ordentlige riene. Satser på noe av det samme denne gangen!

Skrevet

Kynnere kjente jeg ikke noe av forrige gang, og har heller ikke kjent det denne gangen. Sist gang gikk slimproppen litt over ett døgn før babyen var ute. Og begynte å lekke fostervann 10 timer etter at slimproppen gikk. Men jeg merket ikke noe til smerter før 12 timer før gutten var ute

Skrevet

Hos meg var det INGEN tegn første gangen. Kan ikke si at jeg vet hva en kynner er, selv etter snart fullgått svangerskap nr 2.... Fødselen forrige gang startet med at vannet gikk som en foss 4 dager over termin. Frem til da var alt normalt. Den berømte slimproppen så jeg aldri noe til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...