Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #1 Skrevet 1. april 2010 Hei. Min datter er 1 år og 2mnd, nå er hun forkjølet og tungpustet. Litt hvese/pipelyder, men trodde det var normalt med små som er trange i strupen. For en mnd siden var hun forkjølet og pipete/tungpustet da og, gikk til legen pga redd hun hadde hals og ørebetennelse - legen lyttet og mente det hørtes ut som astmalyder. Men det kan ikke bevises før de er 3 år sa hun. Da ble jeg kjempe redd og fikk en kaldt klump i brystet, gikk til legen med halsbetennelse og kom fra legen med astma følte jeg. Er det noen med erfaring? Da hun var 9mnd ca fikk hun falsk krupp. Vi har hund og katt, og fikk jo så dårlig samvittighet for om det var grunn til hun skulle få astma. Jeg spurte flere leger før vi fikk dyr om det ville gi astma, og de sa at nei- dyr sørger for bedre imunnitet. Med mindre man hadde allergien i seg. Det er visst ikke en fasit på hvordan man får asma- Hadde hvert greit å høre om andre, jeg er jo så redd for henne nå, jeg tror fremdeles hun bare er forkjølet og normal ellers frisk. Men vi er jo redd for de små engelene våre.
❤lille stjerne❤ Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Hei! Jeg skjønner godt at du er bekymret og lei deg nå. Det er ikke noe godt å få beskjed om at det feiler de små noe. Jenta mi har akkurat fått astma-diagnose. Hun er 2,5 år og både i fjor vinter og nå helt fra i høst har hun slitt masse med tung, slimete hoste. Hun hoster i ukesvis etter hver forkjølelse og det gjør at hun sover dårlig, spiser dårlig og har lite energi til å leke, løpe, klatre osv. Vi var hos legen gjentatte ganger og fikk hostesafter etc. Tilslutt ble hun satt på Flutide+Ventoline (astma medisiner) for å prøve ut om hun hadde effekt av disse. Det har vært mye frem og tilbake og hun ble henvist til barneklinikken. Har vært der 2 ganger nå, tatt undersøkelser og allergiprøver (som alle er negative). Siste beskjeden vi har fått er at dette er astma og at hun skal bruke astmamedisin daglig og følges opp videre. For datteren min har det vært gode og dårlige perioder. Om våren/sommeren har vi ikke merket noe som helst til dette og i de gode periodene er hun frisk som en fisk. Det er infeksjoner som utløser hostingen. Anstrengelse kan også utløse hosting, særlig når hun er forkjølet. Det er svært mange barn som har denne formen for astma. Det positive er at de aller fleste vokser det av seg innen skolealder.
Noah 08. Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Min gutt fikk astma diagnose i jula 09. var da 20 mnd. alltid piping å tett i brystet når han er forkjøla. Han er født i uke 30 å hadde mye lungeproblemer da så d kan være noe av årsaken her. Han har hatt flere episoder med falsk krupp mellom 9 mnd- 20 mnd. alder. Han er nå 23 mnd. å har gått fast på astma medisin i 3 mnd. Mye bedre nå. Fikk beskjed om at d trolig var vinter/forkjølelses astma og at han forhåpentligvis vokser d av seg. Han er ikke allergisk mot dyr,d fikk vi testa med en pirketest.
Jordbærpiken Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 min er snart 13 måneder og han er konstant surklete, tett og blir mye syk. han har også kronisk ørebetennelse, og vi er til utredning hos spesialist, han går på ventolin og flutide. Han er ekstremt ille når han er syk, men surkler og hveser mye til vanlig også. han min reagerer veldig på hund har jeg funnet ut, blir veldig tett og snørrin' når han er med hund. vi røyker heller ikke her, så det må isåfall komme av genene. det er bedre at de får det når de er små, enn når de blir eldre. større sjangse for at de vokser det av seg, barneastma ligger i familien her også. både jeg og mine søsken har hatt det, samme med min mor. men, det er helt normalt og ha astma, og så lenge man får riktig medisiner og sånn så kan man "holde det vedlike". )
Ranveig R Skrevet 2. april 2010 #5 Skrevet 2. april 2010 Ved 6 veker fekk jenta vår bronkiolitt og måtte innom barneklinikken ei natt for å få løyst opp litt/få litt pustehjelp. Etter dette hosta ho. Ofte og lenge. Fleire gongar mellom 6 veker og 10 mnd fekk ho resept på efedrin hostesaft, som hadde liten virkning. Kvar gong jenta blei forkjølt hosta ho i mange veker, mest om natta. Av og til tett, slimete hoste, av og til tørrhoste. Hosten varte på det verste i 2 mnd etter endt forkjølelse, og forstyrra nattesøvnen veldig + gjorde at jenta kasta opp. Ved 11 mnd fekk vi endeleg time hos lunge- og allergipoliklinikken på sjukehuset og astmalegen meinte det høyrdes veldig ut som infeksjonsutløyst astma (såkalla barneastma). Jenta begynte på medisiner (Ventoline og Flutide) neste gong ho blei forkjølt, ved drøyt 11 mnd. I følge legen ville ikkje medisinene virke dersom det IKKJE var astma, så då ho hadde god effekt var diagnosen klar. Frå å hoste i 1-2 mnd, gjekk ho over til å hoste i berre 1-2 veker etter kvar forkjølelse (som likevel var hyppig, ca 1 gong pr mnd). Ho begynte på medisiner i november 08, og vi skulle prøve å kutte ut i sommarhalvåret. To gongar sommaren 09 kutta vi ut medisinene, men jenta begynte å hoste voldsomt igjen etter under ei veke begge gongane. Men utover hausten var ho veldig bra/sjeldan forkjølt, så vi trappa ned og ned, og slutta til slutt heilt med medisinene i desember. Og det har gått kjempefint! Ingen ulyder på lungene, og ingen langvarig hoste. Så for oss har blei dette ei solskinnshistorie, 1 år med dagelege medisiner og vips frisk ) Og heilt ærlig talt, når ein først har blitt vant til medisineringa (både vi som foreldre og ungen), og ser at det fungerar/lettar pusten så er det verkeleg ingen "big deal" for oss. Og infeksjonsutløyst astma er noko dei fleste veks av seg før dei når skulealder ) Men det er klart at det nokon har tyngre/meir alvorleg astma og det er sjølvsagt ikkje til å kimse av, men dei fleste med lett astma blir veldig bra og lever heilt som vanleg med medisiner, sjølv i dårlege periodar. Lykke til med vidare utredning, og eventuelt medisiner. Du merkar fort om det hjelper, og når du ser at det hjelper så er det mykje bedre å bruke medisinene enn å ikkje bruke dei. Vi har forresten to kattar, og det har ikkje hindra jenta vår i å bli kvitt astmaen sin.
Ranveig R Skrevet 2. april 2010 #6 Skrevet 2. april 2010 Forresten. Eg trur (utan at ein kan få det påvist) at grunnen til astmaen hos jenta vår var bronkiolitten då ho var 6 veker gamal. Bronkiolitt er i dei aller fleste tilfeller forårsaka av rs-viruset, som er kjent for å gje lungeplager.
Noah 08. Skrevet 3. april 2010 #7 Skrevet 3. april 2010 Her hadde junior også bronkiolitt og rs virus da han var 9-10 mnd gammel. Måtte ligge 15 dager i respirator. Så d itillegg til dårlig lungekapasitet ved fødsel har nok utløst astma her og,vi har d iallefall ikke i familien.
moota m storebror&lillebror Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 Lillebror er født i august, og andre vinteren hans, når han var passert året, slet han med hoste, forkjølelse, falsk krupp, øreverk osv. Han var 16 mnd når fastlegen satt han på ventoline, det fungerte supert til en dag (har skrevet om det tidligere her inne). Han var litt slakk i begynnelsen av uka og det gikk bare en vei. Han våkna med temp på 35,4 en morgen. Var nede hos en annen lege 2 ganger og hun nektet for at han var så syk. Sa at jeg var hysterisk og sendte meg hjem. Han kollapset på kvelden når han våknet etter et par timers urolig søvn. Fastlegen på legevakt sendte oss rett inn på barneavdelingen. Ble en del venting, men ble skikkelig godt mottatt og følte oss veldig godt tatt vare på! Dyktige folk som hadde tid å høre på meg. Han var bedre allerede når vi kom inn, men det viste seg at han hadde kraftig infeksjon i de øvre luftveiene og problemer med å få nok oksygen i kroppen. Han fikk masse medisiner mens vi var der inne og vi fikk med oss behandlingsskjema, sterkere flutide og ventoline. Han er ofte syk, mest om vinteren, så fort det slår over til høst, så begynner det, nå går det mot bedre tider og vi merker lite til astmaen om sommeren. Når han er riktig medisinert om vinteren så merker vi ikke så masse annet heller enn øreverk minst 1 gang i mnd, hodeverk (antagelig, han er bare 2 1/2 nå), urolig søvn, veldig varierende matlyst, en del hosting osv. Vi har også fått høre at det er rart at han har astma, for vi bodde på gård mens jeg var gravid, jeg har aldri røykt, han kom etter termin, en stor og sterk baby, jeg fullammet til han var passert 7 mnd. Men noen ganger er det bare slik dessverre!! =/
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Vår sønn går til barnesenteret for astma/allergi (er snart 2år), med bakgrunn i at han har hatt astmaliknende trekk siden 8 mnd alder + at både jeg og pappaen har astma og allergi. Er visst 70 % sjans at junior får genetisk astma, så derfor tidlig oppfølging. Det begynte med bronkiolitt ved 8 mnd alder (slik som mange andre her), rask puls og pust (dobbelt så fort som normalt), oppkast, piping i bryst og en helt utslitt unge. Har vært 3-4 ganger på legevakta og fått adrenalin som hjelper 90 % av gangene. Har også vært en kombi med virus/øreverk hvor antibiotika må til. Heldigvis er det ca 2 mnd mellom hver gang (på vinteren), mens på sommeren er han helt frisk. Har fått ventoline & flutide (som er forebyggende) og det hjelper veldig. Vi har et allergivennlig hjem uten pelsdyr og røyk, og har fått anbelfalt fra legen å holde ham unna pelsdyr siden både jeg og pappaen ikke tåler det heller (er vel egentlig ikke noe tema å gå på sirkus eller fjøs for å se på dyr, hvor vi selv blir kjempesyke....) Det er fordi vi har astma-allergi, som gjør at astmaen løses ut pga allergisk reaksjon (mot f.eks. dyr). Dette er ikke det samme som barneastma. Dessverre har ikke vi vokst av oss astmaen/allergien i voksen alder, men føler oss trygge med sykdommen, så lenge man tar de forhåndsregler legene kommer med. Man kan fint leve et normalt liv med astma! Vi holder oss friste så lenge vi er unna dyr (og annet vi er allergiske mot). Når det gjelder beholde katt/hund etc. bør dere lytte til legen og ta allergitester. For har barnet allergi mot dyr, er det dessverre (for dere) det eneste valget å fjerne dyret fra barnet. Vi hadde selv katt da jeg ble født som jeg ikke tålte, som måtte gis bort for at jeg skulle bli frisk. Til anonym - jeg ville ikke bekymret meg unødig over dette. Det er en alminnelig sykdom som de aller fleste vokser fra seg, og som det finnes god behandling for.
Helann og lillebror Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Her har 2-åringen en lett form for astma. Hun har også eksem og matvareallergier, så det henger nok sammen. Regner med det er genetisk, siden hun har to fettere med det samme. Har aldri hatt noen skikkelige astmaanfall med tungpust, men hostet om nettene i månedsvis både når hun var frisk og enda verre når hun var forkjølet. Prøvde ut astmamedisin morgen og kveld og det funket veldig bra! Nå har hun bare behov for astmamedisin i de periodene hun er forkjølet. Regner med hun vokser det av seg. Så det trenger altså ikke å være så ille med en astmadiagnose...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå