Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #1 Skrevet 1. april 2010 Hei. Min datter er 1 år og 2mnd, nå er hun forkjølet og tungpustet. Litt hvese/pipelyder, men trodde det var normalt med små som er trange i strupen. For en mnd siden var hun forkjølet og pipete/tungpustet da og, gikk til legen pga redd hun hadde hals og ørebetennelse - legen lyttet og mente det hørtes ut som astmalyder. Men det kan ikke bevises før de er 3 år sa hun. Da ble jeg kjempe redd og fikk en kaldt klump i brystet, gikk til legen med halsbetennelse og kom fra legen med astma følte jeg. Er det noen med erfaring? Da hun var 9mnd ca fikk hun falsk krupp. Vi har hund og katt, og fikk jo så dårlig samvittighet for om det var grunn til hun skulle få astma. Jeg spurte flere leger før vi fikk dyr om det ville gi astma, og de sa at nei- dyr sørger for bedre imunnitet. Med mindre man hadde allergien i seg. Det er visst ikke en fasit på hvordan man får asma- Hadde hvert greit å høre om andre, jeg er jo så redd for henne nå, jeg tror fremdeles hun bare er forkjølet og normal ellers frisk. Men vi er jo redd for de små engelene våre.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Tjukkebolla hadde en kraftig forkjølese for 3 uker siden. Han var svært tett i bringa og hadde slike "pipelyder". Gikk over i løpet av en ukes tid. Vi dro ikke til legen ettersom han var afebril og hadde god allmenntilstand.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Barn med asta kan lettere få syptomer ved en forkjølelse. Dette husker jeg selv fra da jeg var liten. Og har man pelsdyr kan det gjøre det værre om det ligger der fra før, men jeg tviler på at dyr gjør at man får astma. Men har man astma kan støv og gjøre det værre. Så tror ikke du skal klandre deg selv om at du kan ha gitt ditt barn astma, da ligger det nok i genene vil jeg tro.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Hei Datteren min på 20 mnd har hatt noen småforkjølelser siste halvåret, ikke så mye feber, men ofte med hoste og tett nese. De fleste gangene med pipelyder/hvesing etter noen dager. Jeg har innbilt meg selv at det må være astma, men legen beroliget meg hver gang. Har lurt litt på om vi foreldre har en annen oppfatning enn legene om hva piping/hvesing er....??? Tror nok du som mor er den som vet best her og nå. Vi tenker alltid det verste, men som regel er det "det beste" (ingenting) ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 Sønnen min fikk diagnosen ved 6-7 mnd alder. Han har infeksjonsutløst astma,altså han blir tett når han er forkjølet og slik. Med astma barn,så blir forkjølelsen værre,hoster mye mere,tett,surklete evt. piping vet utpust.,og forkjølelsen sitter i mye lengre enn ikke astma barn. Når han ikke er forkjølet,så hører vi ikke att han har astma,for å si det slik. Er mange grader og variasjoner av astma,men hun har da like symptomer som min sønn hadde. Han er 3 år nå,og han er ikke i nærheten av å være så tett nå,under en forkjølelse,spm da han var mindre. Har heller ingen allergier,så vi håper han vokser det av seg,men det vet vi jo ikke da.. Verden min raste sammen akkurat der og da,da fastlegen (barnelegen på hs) sa hun mistenkte astma..,men bare vi kom igang med medisinene,og kjente igjen symptomene på når vi skulle trappe opp med dobbel dose med forebyggende,(som han tar hver morgen og kveld),så er det ikke så ille likevel. Tenk,det finnes så mye andre sykdommer som er så mye værre,dog det finnes de som sliter med astma også,men er det tilfelle med jenta di,tror jeg hun bare har en lett grad,slik som min sønn
Castein81 Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Vår datter ble innlagt på sjukehus for bronkiolitt da hun var 9 måneder gammel (nå er hun 12 måneder), ble veldig tett i forbindelse med forkjølelse. Det samme skjedde måneden etter, men da slapp vi innleggelse. På en kontrolltime hos lungelege konkluderte hun med mild barneastma. Merker ikke noe til tettheten ellers, kun når ho er forkjøla. Må da trappa opp medisinene. Håper jo hun vokser av seg dette med tida. Mange merker visst forskjell når de begynner å gå også. Har lest at det er økte tilfeller med astma nå enn tidligere, men dette kan henge sammen med at leger oftere kaller tilfeller for astma når det egentlig er bronkiolitt/bronkitt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå