Mom2Two Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Ja, det er litt komisk:) Jeg kaller alle festdrakter, strikkedrakter osv. til barn for barnebunad. Skjønner ikke at det er så big deal. Who the fuck cares;o)
Mrs. Bouquet Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Jeg er ikke så veldig opphengt i det. Men jeg syns det ikke hører hjemme å kalle en festdrakt for bunad. Det er ikke en bunad. Det blir litt det samme som å kalle svømmeføtter for cabincruiser.
Mom2Two Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Det er jeg faktisk uenig i. Det er kutyme for å kalle festdrakter ol. for bunad, og synes i grunnen ikke det spiller noen rolle. Har bunad selv, men bryr meg ikke døyten om folk som har festdrakt også kaller drakten for bunad. Og spesielt når det gjelder til barn, er det da helt vanlig å kalle det barnebunad sånn åkke som.
Gjest Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 Jeg har en nydelig, blå Vestfoldbunad, og ikke svarte om noen får kalle det en FESTDRAKT. Festdrakt for meg er sånne forholdsvis billige, ferdigsydde - ja, festdrakter - man får kjøpt på barnetøyforretninger osv. Men Husflidens o.l. kaller jeg bunader.
Gjest Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 Dette har rett og slett med kulturhistorie å gjøre. Det ligger mye mer enn bare selve plagget i bunader, og å kalle drakter uten historisk forankring (annet enn som inspirasjon) er i mine øyne litt respektløst. Ja, det finnes fine festdrakter også (synes f.eks kystdrakten er fin) men de er ikke bunader. Hvorfor er det så ille å si at det er en festdrakt du vil ha da? Det er jo de færreste som kjøper bunad til ungene annethvert år ... det er jo lovlig drøyt, for ikke å snakke om dyrt.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 1. april 2010 #7 Skrevet 1. april 2010 Det er ER jo stor forskjell på bunader og festdrakter. Både i kvalitet og pris. Hvorfor slik trang til å kalle en festdrakt bunad egentlig??
Gjest Skrevet 1. april 2010 #8 Skrevet 1. april 2010 Hva er galt med å omtale ting ved dets rette navn?
Gjest Skrevet 1. april 2010 #9 Skrevet 1. april 2010 Det er jo greit å sjekke hva folk faktisk er ute etter da. En bunad og en festdrakt er forskjellige ting som man får tak i på forskjellige steder.
LilleTrilleMille Skrevet 1. april 2010 #10 Skrevet 1. april 2010 Dette skjønner ikke jeg heller. Jeg har selv FESTDRAKT med sølv til over 30 000 som er håndsydd og som ser ut som en "ekte bunad". Det hadde ikke falt meg inn å kalle den noe annet enn bunad fordi denne (som veldig mange andre "håndsydde bunader") ikke er godkjent som bunad. Det skal helt spesielle krav til for at en bunad blir godkjent som bunad og veldig mange vet ikke at veldig mange såkalte dyre håndsydde "bunader" faktisk IKKE er bunader, de er KUN festdrakt uansett pris og kvalitet. Har det blitt gjort en liten forandring på drakten i forhold til originalen (som veldig ofte skjer) så er det heller ikke en godkjent bunad i den forstand. Hilsen stol eier av Jærbunaden :-)
Bunnies by night Skrevet 1. april 2010 #11 Skrevet 1. april 2010 For meg er det helt naturlig å skille, da jeg har flere "bunadpersoner" i familien, det vil si damer som syr bunader. Jeg har fått det inn med teskje. Det er harde kriterier for hva som kan kalles for bunad. Festdrakter kan være fine plagg det - men har ingenting med bunad å gjøre. Så for meg så er det to helt forskjellige plagg.
Gjest Skrevet 2. april 2010 #12 Skrevet 2. april 2010 Men nå ER det jo faktisk forskjell på de to da:) Ikke søren og noen skal kalle den nydelige bunaden moren min har brukt timesvis på å sy til meg for festdrakt..... Ikke for å være snobbete, festdrakter er koselige de også, men det er ikke bunad!
Odine! Skrevet 2. april 2010 #13 Skrevet 2. april 2010 Jeg synes det er forskjell på om plagget er for voksne eller barn. Jeg kaller alt som er "bunadsaktig" for bunad når det er for barn. For voksne så er det annerledes. Det ligger mye jobb bak bunadene med gamle plagg som er funnet på låver og loft, og der mønstrene er blitt "berget" og kommet til heder og verdighet igjen. Det er dette som er "bunad". Selv om festdraktene er dyre og det ligger mange timer med håndarbeid bak dem, så er de ikke bunad.
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 2. april 2010 #14 Skrevet 2. april 2010 En "bunad" får tittelen bunad etter et visst antall år. Min heter drakt nå men det er ikke mange år til den får tittelen bunad. Så jeg kaller min drakt for bunad. Den er overhode ikke billig og den har tilhørighet til et sted.
Gjest Skrevet 2. april 2010 #15 Skrevet 2. april 2010 Jeg syns det er greit å kalle det bunad når det er til små barn, mens jeg skiller når det gjelder ungdom/ voksne. Men mener ikke spesielt mye om emnet
Tjorven:-) Skrevet 2. april 2010 #16 Skrevet 2. april 2010 Ja det er forskjell i pris, og kanskje kvalitet, mellom en drakt fra sparkjøp og en fra husfliden. Men er du klar over at husfliden selger mange festdrakter? -i tykt ullstoff og om du skal sy den selv, må du handle på husfliden og kanskje tilogmed gå kurs på husfliden, selv om du er veldig flink til å sy? Jeg har en festdrakt, en flott en også. Fikk den til komfirmasjonen for 21 år siden. Den er i svart ull, med broderier og ullforkle. -den ble "komponert" tidlig på -30tallet, og er bassert på funn av klær i distriktet, slik de aller fleste stedbundene bunader og drakter er. For meg er det viktigere at du brukes det tilbehøret du skal bruke, enn at du kalder den ved riktig navn! Har bunaden/drakta di hodeplagg, ja da skal du bruke det! Sønnene mine har bunad de også, de har fantasibunader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå