Gå til innhold

Trenger sårt litt råd :) Har ei livredd jente :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei alle erfarne kloke mødre :)

Håper noen her har noen GODE råd til førstegangsmamma !!

Vi har ei lita tulle på 1 år som er SÅÅÅ livredd alle andre mennesker enn mamma og pappaen sin. Dette er litt slitsomt... Feks, er vi på besøk skal hun kun sitte på fanget og helst bli "gynget" på da hun ikke har ro i rumpa ;) Må jeg feks på toalettet, vaske hender, hente en kopp (etc) så hyler barnet til de grader og da mener jeg ikke litt men EKSTREMT. Selvfølgelig kan jeg ta henne med, men av og til må jeg gå 1 m eller 2 uten å ta henne med. Hun var med besteforeldre på trilletur en gang i blant frem til hun va 8 mnd. Men så kom fremmedfrykten for fullt å dette gjør ting vanskelig :( Er vi i feks selskap å jeg går 1 sekund bort ber nesten folk oss komme en annen dag da hun reagerer med å hyle såååå myyyye :(

Hun er tilogmed redd å hyler sier noen hei til henne ute på tur i vogna :(

Starter i BHG til høsten, å det hjelper nok litt på sikt men trenger litt "frihet" nå å muligheten til å kunne få barnevakt en sjeeeelden gang :)

Trenger så sårt hjelp, håper på mange gode råd.

Takk på forhånd :)

Skrevet

Har ikke noe råd, men jenta mi er ganske lik. Hun er tøff på trygge steder, som i barnehagen og hos besteforeldre - men pinglete ellers.

Jeg har valgt å tenke at jeg må respektere henne med den personligheten hun har, det betyr at hun får være med meg på do, og at fremmede som buser på henne får beskjed om å ta det med ro. Hun blir mye fortere trygg på dem som respekterer at hun trenger tid, enn på dem som strener rett bort til henne. Kanskje er hun et engstelig barn, eller kanskje er det en fase der seperasjonsangsten preger henne. Jenta mi har blitt litt tøffere den siste tiden. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar anonym :)

Godt å høre at min lille tulle ikke er alene :) Men håper at dette er en fase som går over.

Du er heldig som har BHG og besteforeldrene. Men mi er livredd besteforeldrene også :( Derfor har vi aldri noen avlastning, noe som hadde vært godt å ha 1 time om man må på feks et møte eller noe der det ikke egner seg å ha med henne.

Hvordan gikk innkjøringen i BHG for din lille jente? Kjenner jeg gruer meg fælt til dette da hun er så redd :(

Skrevet

Hei.

Jeg har en jente på et og et halvt år som har hatt det på samme måte som jenta di.

Hun var hardt rammet av denne fremmedfrykten, og det gjalt alle inkludert besteforeldre. Når vi var på besøk måtte jeg enten ta henne med på toalettet eller høre at hun hylte mens jeg var borte. Ingen andre enn mamma og pappa kunne løfte henne opp, hun ville ikke sitte på fanget til noen andre og hun var veldig klengete på oss.

Men det har gått over nå. I påsken var hun på overnatting hos besteforeldre sammen med storebror to netter, og det gikk helt fint. Så det er håp!

Jeg vil ikke gi noen råd om hva du skal gjøre, for de er så forskjellige disse små. Men det som funket for oss var å holde ofte kontakt med besteforeldre, slik at de ikke er så fremmede hver gang hun ser dem. Vi tok hensyn til frykten hennes, men vi utfordret henne litt også ved at jeg f.eks gikk fra henne for å gå på toalettet selv om hun gråt for da ser hun også at jeg kommer tilbake til henne. Jeg vet ikke om noe av dette hjalp på at hun ble tryggere eller om det bare gikk seg til av seg selv, men uansett det er utrolig deilig. Og besteforeldrene er så fornøyde som kan få en klem med en gang hun kommer. Og hun vil sitte hos dem og hun "glemmer" at mamma og pappa er der.

Lykke til med jenta di!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...