Gå til innhold

Hjeelp - 3 eller 4 hjul??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med fordeler/ulemper med 3 eller 4 hjul?? Klarer ikke å bestemme meg....her er mine krav:

- god å trille lange turer på både snø, grus og skogsstier

- lett å manøvrere (bor i by)

- den kommende paps har lyst til å småjogge med vognen etterhvert som barnet blir litt større

- vognen må være nett og liten sammenslått,

- lett å ta opp og ned noen trappetrinn

Har aller mest lyst på 3 hjul, men har hørt at disse er mindre stødige/stabile. Er dette et stort problem for dere som har 3-hjulinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. for et halvt år siden var jeg stooor tilhenger av 4-hjulinger, og sterk motstander av 3-hjulinger (nemlig pga veltefare og ustabilitet)...Nå har jeg brukt 5 måneder på å trille Simo og synes fortsatt at den er god og stabil osv, MEN jeg trilller jo hver eneste dag, overalt (både i skogen og butikken osv.), og blir så stiv i skuldrene og får mer og mer vondt i ryggen...Så jeg kjøpte urban jungle...litt pga frustrasjon, litt pga tilbud- men mest pga svingbar forhjul som betyr at jeg slipper å trykke på håndtaket hver gang jeg skal snu hjulene...Den virker like stabil som 4-hjuling, men det er nok sant at de aller fleste 3-hjulinger er mer ustabile enn 4-hjuling. men MB er et unntak :)

Skrevet

Kommer an på hvilken trehjuling du velger. Noen er mer ustabile enn andre. Særlig de med vendbar sittedel kan være ustabile. Min erfaring er at det finnes stabile og ustabile både tre og firhjulinger.

Vil anbefale deg å velge en klassisk firhjuling mens babyen er liten. For de trehjulingene vi har på markedet har visse begrensninger, de har gjerne små og ikke fullt så lune bager, og sportsdelene på de gode trehjulingener er ikke vendbare. Så babyen må sitte vendt fra deg tidlig. Det er et minus, du mister mye fin kontakt med barnet på trilletur. Gode trehjulinger er bla. Mountain buggy urban jungle (god å trille) og TFK joggster twist (romslig bag).

Vil anbefale Brio happy duo med luftdekk, Emmaljunga city cross, Bugaboo cameleon.

Lykke til med valg av vogn.

Skrevet

Hei! Jeg har en TFK joggster twist. Den er super i byen, og super på tur i skogen. Man kan feste store joggehjul på den enkelt, og generellt er jeg kjempefornøyd med vogna. Håndbremsen er super hvis du er mye på tur i skog og mark! Den blir liten sammenslått, og veier ikke så ille mye. Selv nå som høygravid klarer jeg å slå sammen og lempe inn i bilen uten for mye besvær. Vi har bodd i 2.etg i blokk og vogna er dratt opp og ned trappa noen ganger, det har gått fint det. Ang stabilitet har jeg ikke veldig mye å sammenlikne med siden jeg bare har hatt 3-hjuling. Har ikke opplevd den som spesielt ustabil, men passer litt ekstra på særlig i skogsterreng med mye røtter og steiner. Hittil uten ulykker med barn i vogna :-) Kan i allefall varmt anbefale TFK. Lykke til med valget.

Skrevet

har hatt teutonia spirit og syns den var super på alt salgs føre og i byen! er en veldig lett og god trehjuling. har aldri hatt noe problem med at den vil hvelte eller har vert ustødig. Har ikke prøvd å jogge med den, men har hørt at tkf skal være fin til det formålet.

lykke til med valget :)

Skrevet

Takk for mange gode tips!

Spørs om det ikke blir en trehjuling, enten tfk eller easywalker. Og så kanskje supplere med en billlig brukt bagvogn med fire hjul for vinterføre/barnehage :-)

Skrevet

tror du må se på hvilke av kriteriene som er viktigest..

- god å trille lange turer på både snø, grus og skogsstier

*Her er 4 hjuinger uten tvil best, med mindre du velger en vogn med 3 faste hjul. Det vil alltid være litt "slingring" i fremhjulet selv om du låser det, på en vogn med svingbart fremhjul. så til lange turer ville jeg absolutt hatt en 4 hjuling, eller en såkalt joggevogn

- lett å manøvrere (bor i by)

*3 hjuling, helt klart! Og da en MB

- den kommende paps har lyst til å småjogge med vognen etterhvert som barnet blir litt større

*3 hjuling med fast fremhjul. det går IKKE an å jobbe med en vogn med svingbart fremhjul

- vognen må være nett og liten sammenslått,

*Vanskelig å si, da deter stor forskjell fra vogn til vogn, men tror jeg her hadde gått for en 3 hjuling.

- lett å ta opp og ned noen trappetrinn

*ikke noe forskjell på 3 og 4 hjul her, da de har to bahjul bege to, og det er de man som regel humper på om man er alene.

sååå, spørs om ikke dere må til med en joggevogn (brukt?)(TFK har en slik en vet jeg) og en Mountain Buggy.

Skrevet

Jeg har en Simo, en Easywalker og sist nå gikk jeg til anskaffelse av en maxi cosi mura 4. Var egentlig litt skeptisk til denne vognen men gikk for den likevel. Er veldig positivt overasket. 4 robuste hjul, med svingbare forhjul er et veldig pluss. Eneste lille minuset er at bagen ikke virker like lun som simoen.

Skrevet

Jeg var i din situasjon for noen mnd siden. Ville egentlig ha tre hjul, og ville ikke måtte vippe på vognen for å snu den. Men for meg var det også viktig at sittestillingen kunne være begge veier. (passet en unge en gang og det var skikkelig dritt å ikke kunne se hun fordi hun satt vendt bort fra meg når vi trillet. Måtte stoppe opp og gå rundt vogna hver gang hun lagde en lyd for å se om det var noe galt eller om hun bare sutret...)

Jeg endte opp med Brio Sing som har 4 hjul, men de to forann er vendbare og store (mange av denne typen som ikke er det, og som ikke egner seg på snø eller ulendt terreng). De egner seg derfor i både by og natur. Du kan sette fast hjulene om det trengs også. Vognen er liten og lett og kjempelett å bruke og bære.

Dessuten får du både bilsete, bag og sittedel, noe som gjør den ennå mer praktisk. God plass inni er det også, og avtagbart trekk sopm kan vaskes i maskin. er i det hele tatt veldig fornøyd. Jeg kjøpte min på finn for 1500kr (da var ikke sittedelen brukt en gang...)

Lykke til! (jeg burde få betalt av brio syntes jeg...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...