Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 34 år og prøver å bli gravid for første gang. Etter å ha vært sykmeldt i snart 6 måneder på grunn av virus på balansenerven er kroppen nå i en hormonell ubalanse.

Akupunktøren min merket denne ubalansen da han kjente på pulsen min, og jeg gikk derfor til fastlegen min for å få sjekket dette.

I går fikk jeg brev fra legen om å komme inn til en ytterligere kontroll. Det viser seg at jeg har for høye verdier av LH (35) og S-FSH (54). Når jeg googler dette virker det som om jeg er i overgangsalderen, men jeg kan ikke skjønne dette. Jeg tok de samme blodprøvene da jeg ble syk for 6 måneder siden, men da var alle prøvene normale. Kan overgangsalderen komme så fort? Og er jeg ikke for ung til å komme i overgangsalderen?

Er det noen her som har vært i lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da, det hørtes ikke så greit ut.

Aner ikke noe som helst om det her, men håper du får svar her inn og ønsker deg uansett lykke til.

• 3 uker senere...
Skrevet

I dag var jeg hos legen min igjen etter å ha tatt nye blodprøver av hormonverdiene mine. Jeg var utrolig engstelig og sikker på at legen ville si til meg at jeg aldri kom til å bli gravid!

MEN!!! Alle prøvene var fine! Fra å ha FSH på 54 er den nå nede på 3,6! Alle verdiene har stabilisert seg. Legen mener at jeg har hatt høye verdier på grunn av stress. Jeg skjønner ingenting, men jeg er i hvert fall utrolig lykkelig nå.

Jeg har prøvd å leve sunt, så det kan jo ha hjulpet. Jeg har trent hver eneste dag og jeg har endret kostholdet mitt. Jeg spiser ikke kjøtt og holder meg unna sukker og mye salt. I tillegg har jeg drukket hvetegress som jeg fikk anbefalt.

Jeg tror også at min fantastiske akupunktør har hatt mye å si for at jeg ikke lenger er i hormonell ubalanse :-)

Lykke til til dere andre som har for høye hormonverdier! Det trenger ikke å være så ille som først antatt. Jeg googlet meg grønn og var sikker på at jeg var i overgangsalderen. Problemet med internett er at de fleste skriver innlegg når de har problemer - ikke når de blir løst.

Skrevet

Nææ, er det mulig å få så forskjellige verdier. Så flott det er blitt normalt. Skulle tro de hadde forvekslet prøvene med en annen. Til orientering bør verdiene ligge i dette referanseområdet: FSH er syklusavhengig og bør ligge under 12.

Skrevet

Glemte å kommentere S-LH som er syklusavhengig den bør ligge under 17. Masse lykkeønskninger videre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...