Gå til innhold

Porsgrunn og lap. Håper noen kan svare :-)

Anbefalte innlegg

Jeg har, etter endel grubling bestemt meg for at jeg ønsker å ta en lap, før jeg setter igang 3. forsøk. Dette er det eneste jeg ikke har vært igjennom av undersøkelser.

Vet at det er skummelt å kjenne etter på ting, og vet at noen symptomer ikke trenger å bety at man har endo. Man kan også ha endo uten å ha noen symptomer. Jeg har noen symptomer som kan tyde på endo. Spes kvalme, som jeg kjenner med jevne mellomrom.

Men det jeg lurer på: er de veldig strikse på dette med lap i Porsgrunn, eller vil jeg kunne få det hvis jeg sier jeg vil??

Ønsker dere alle en flott og fruktbar påske ;-)

Fortsetter under...

Kjenner ikke til Porsgrunn men på riksen anbefalte de meg å ta lap selv om jeg ikke har typiske symptomer på endo og selv om årsaken lå hos min mann. Var veldig usikker på om jeg ville men tenkte at det kan være lurt en gang for alle å utrede alt i tilfelle. jeg trodde det ikke var noe galt med meg, men hadde litt endo, men alt annet var bra og det er godt å vite. Syns du må få utført dette i og med at du har hatt mislykkede forsøk. Virket nesten som dette var rutine på riksen. Lykke til!!!

Ja, det er endel forskjellig praksis ute og går blant klinikkene. Porsgrunn presser ihvertfall ikke på at man skal ta lap, dersom det ikke er noen indikasjon på dette. Spent på hva de sier;-)

Hei!

Jeg hører også til Porsgrunn. Men ble henvist av min gynekolog til lap før vi ble sendt videre for ivf. Hos oss ligger "problemet" hos mannen pga dårlige svømmere. De fant ikke noe spes hos meg. Noe antydning til gamle endo forandringer som var mange år gamle, men ingenting som skulle påvirke mulighetene.

Lykke til:) Synes det er rart at Porsgrunn ikke har oppfordret til lap, da det er godt for alt som er utelukket i forhold til å optimalisere din behandling.

Du kan så si;-) Legen i på Porsgrunn oppfordret meg heller til å ikke ta lap, siden jeg ikke har noen spesielle indikasjoner på endo. Dette pga den risken det kan være å gjennomgøre et inngrep, noe det jo alltid er.

Er det lang ventetid på lap, og hva blir gjort hvis de finner noe? Gjør de alltid noe med det, og tar de det evt der og da?

Annonse

Jeg ble henvist til lap i mai 08. Fikk egentlig time helt i begynnelsen av juli, men pga bryllup valgte jeg å utsette til august. Så tror ikke ventetiden er så veldig lang. Her kom jo sommeren litt i veien oxo.

Tror det er veldig individuelt fra sykehus til sykehus hva de gjør dersom de finner noe. Hos meg valgte de ikke å gjøre noe, da dette ikke skulle ha noen innvirkning. Noen fjerner de hos der og da.

Går jo an å høre med din gynekolog om evt henvisning. Vet ikke hvor du bor. Bor selv i Vestfold. Gynekolog vet kanskje evt ventetider osv...

Skjønner at dette er noe du tenker mye på. Kanskje godt å få det gjort, slik at du slipper å gå å bekymre deg. Det bør de i Porsgrunn forstå. Vi bekymrer oss nok for ting som det er, om ikke vi skal gå å tenke på om det er andre ting en kunne gjort noe med.

Lykke til;)

Klem

Tusen takk for svar ;-)

Lurer på om man kommer litt lenger fram i køen hvis man benytter seg av det sykehuset man allerede er tilknyttet i forbindelse med prøverør. Det gjaldt ihvertfall meg da jeg skulle inn til hysteroskopi. Bor i Østfold, og skulle jeg gjort det her, måtte jeg ha ventet i minimum 3 mnd. Gjorde det derfor i Porsgunn, hvor det ikke var noen ventetid. Tror ikke det kan være SÅ stor forskjell på ventetidene mellom ulike sykehus ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...