CMH Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Min blir 15 mnd slutten av April og kan; - Gå.. Gjett om hun er blitt flink å gå etter vi kom til svigers her i påska - Si"mamma" "Mamma sin", "Se" og "se der"( spesielt når vi ser i bøker), ja og nei ( især når hun river ned i bokhykka/kjøleskapet), pusi, "pappap "( Pappa) "Nea" ( Linnea, søskenbarnet), "Dada" ( Tante), hei/heia, vinker når vi sier hadet - Vinke, klappe og vise hvor stor hun er. - Gi kos til bamsen. og til mamma og pappa - Drikke litt av glass - Bla i bøker selv - Kaste ball. - Og rote, såklart. Hehe Hva kan deres små? Synes det er en artig alder min er inni Storkoser meg som mamma )
Gjest yrild Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Stumpelump er 15 1/2 måned :-) Nå er det språkutviklingen som kommer for fullt. Han gjentar mange ord som vi sier og har nå 15 ord han bruker konsekvent: bil, ba(ll), Mamma, Pappa, se, der, Lilly, Lana (en hund vi kjenner), mer, nei, no (spansk), agua (spansk), ciao (spansk) måne, bibi (hinkel pinkel), Auto (tysk), boke(n) og mitt navn :-) og endel andre ord som kun kommer iblandt. Det er bok, bil og ball som er morsomst å leke med inne (de tre B ene) og sandkasse og sklie er stor stas ute! Og eldre barn som kan litt mere er super spennende! Vnke, klappe og vise hvor stor han er er også gøy. Er en deilig tid nå :-) Han er så fornøyd med å kunne uttrykke seg og får til det meste av det han vil! Storkoser meg også veldig for tiden og vil aldri gå på jobb....
Gjest yrild Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 glemte at han teller en to t®e :-) og sier nese!
Lemonia Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Gutten vår er 16 mnd (i dag) og kan: - gå (har gått siden han var 10 mnd) og springe litt - 25 ord samt noen toordssetninger (og en treordssetning) - spise selv med skje og gaffel - skjønner hvordan enkelte ting fungerer, f.eks. han snakker i telefonen, holder fjernkontroller mot TV'en og trykker på knappene, finner fram klut og vasker bordet eller grer seg selv i håret med børster - klatrer overalt - åpner alle dører - elsker å bla i bøker og bli lest for, og husker også fortsettelsen av enkelte bøkerhandlingen i enkelte bøker hvis vi spør (som f.eks. hva den lille kaninen i favorittboken hans alltid sier) - vinker, klapper, kan bevegelser til Lille Petter Edderkopp, viser hvor stor han er, danser til musikk og kan vise hvor nesa, øyne, munn, tunge og ører er - susser oss på kinnet - veldig opptatt av det som skjer på kjøkkenet og kommer raskt med krakken for å være med på matlaging
husmus &2 Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 OI, det er mye synes jeg egentlig... Han er 16 mnd nå... Han kan lese A, B, C. Lese navnet på fettern sin, eller kjenner det igjen er vel riktigere å si. Skru av og på TV´n og surroundsoundsystemet med fjernkontrollen. Hente ting til oss, f.eks bleier, flaske, sko osv. Legge bleien sin i søppelbøtta. Liker å lese. Kysser, eller dvs, legger pannen mot oss hvis vi sier kiss kiss eller I love you. Snakker vel fifty fifty engelsk og norsk og har vel kanskje noe begrenset ordforråd men forstår ekstremt mye. Sier f.eks, all done, there it is, bleie, hadet, hei, kitty, cookie (som betyr mat generelt), good, lukke, slukke osv. Gå opp og ned trapper. Snakker i telefonen. Skrur av og på lys og veldig bestemt på at alt skal skrus av når en går ut av et rom, være seg TV eller lys. Spiser selv men det har han "alltid" gjort har jeg følelsen av. Drikke av kopp. Sikkert mer også, men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå