Gå til innhold

Blir man midlertidig immun mot omgangssyke etter at man har hatt det?

Anbefalte innlegg

Vi hadde en runde for 3-4 uker siden. Nå er vi hos svigermor og hun kaster opp. Det er mest sannsynlig omgangssyke, men det er ikke lett å si. Hun har hatt mye problemer med magen, så det kan være det også.

Nå er vi helt på tuppa her. Jeg er rett og slett livredd for å bli dårlig igjen (det verste er vel om ungene blir det også...). Så er det noen sannhet i det de sier om at man blir midlertidig immun?

Fortsetter under...

Gjest ronja røverdatter

Både ja og nei. Man kan bli immun mot omgangssyke, men man må ofte gjennom flere omganger før man bli immun. Det er derfor man har / bør ha 48 timersregel i barnehagene - for å prøve å unngå at barn smittes om igjen og om igjen. Jo yngre barnet er, jo større er sjansen for å bli smittet. Av flere grunner selvfølgelig, men også fordi jo eldre man er er, jo mer immunstoffer har man vanligvis.

Dessuten er det flere forskjellige virus som forårsaker omgangsyke - så dersom det skyldes et nytt virus er immuniteten svakere igjen.

Håper det går bra, dere får være supernøye med hygienen.

Vi hadde dessverre mange runder med omgangssyke i fjor.

Sønnen min var først 1 uke hjemme fra barnehagen, ble frisk på en torsdag, men var hjemme fredag + helgen, dvs 72 timer - 2 dager i barnehagen så var det på'n igjen.

Jeg fikk det også begge gangene, men det kan ha vært 2 forskjellige virus.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...