Gå til innhold

Hva slags bilsete nr 2 anbefaler dere? Vanskelig å velge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett på tester, men forskjellige vinnere på alle. Det blir man jo ikke klok av. Vil helst ha ett sete som er i toppen. :)

Skrevet

Vi valgte Britax MultiTech. For oss var det viktigst med sikkerhet, og dette setet gjør det veldig bra på tester og er en favoritt i Sverige (og de er vel ekspertene på barnesikring i bil). Det kan også brukes forovervendt, men det bør man ikke gjøre i det hele tatt. Veldig fornøyd med setet. God sidebeskyttelse, og et pluss for oss at det har lang rygg siden vi har en lang gutt som vi ønsker at skal sitte bakovervendt lenge.

Skrevet

Ja må sette sikkerhet først! Og vil ha bakovervendt jeg også. Så lenge så mulig!! Takk for svar. :)

Skrevet

sniker meg inn her og svarer jeg :D vil virkelig anbefale acta Graco duologic 2. Jeg satt for ikke mange månedene siden og ble helt svimmel av hva som ble anbefalt i det ene øyeblikket for så og bli bare møkka i det andre. Etter mye studering på nett gikk jeg for et av setene som trygg trafikk anbefaler istede for å lese meg grønn på alle testene :)

Trygg trafikk selger jo heller ikke seter selv ergo så har de ikke noen finasiell interesse i og anbefale det ene eller det andre :)

Acta Graco og BeSafe (husker ikke hva det setet heter nå , men det er i allefall neste str over nyfødt og som ble slaktet i høst når det ble montert forover) er de 2 eneste setene som beskytter nakken hvis uhellet er ute!

AG setet er kun bakovervent mens BeSafe kan brukes begge veier selv om det ikke er så sikkert forovervendt.

Skrevet

Når vi skulle velge sete nr 2 så måtte vi ta hensyn til plass i vår bil. Vi har liten bil så det er ikke alt som får plass. Vi valgte brio fra 9-25kg. Det kan settes både bakovervendt og forovervendt, men er ikke anbefalt forovervendt før barnet er så stort at det kan bruke vanlig bilbelte mens det sitter i bilsetet. For å få plass i bilen så måtte vi velge et slikt sete. Prøvde også flere setter fra både britax og BeSafe, men de eneste setene som fikk plass i vår bil var de ulike variantene som finnes i 9-25kgs-klassen.

Det stod derfor mellom britax multitech, acta graco eller brio. Setet til acta graco stod dårlig i bilen vår, så det var ikke noe bra for oss. Både britax og brio stod bra i bilen, de kommer ganske likt ut på tester, og er ganske like i pris. Etter å ha prøvd litt fram og tilbake så fant vi ut at det var setet til brio som stod best i bilen hvis vi i tillegg skulle ta hensyn til at den som sitter foran må ha litt plass den også.

Alle disse 9-25kg setene har egen 5-punktsele og kan også brukes med vanlig bilbelte når barnet blir større. I mange tester kommer disse stolene dårlig ut fordi de kun testes forovervendt med 5punktsele. Når de testes forovervendt med bilbelte eller bakovervendt med 5punktsele er resultatet noe helt annet. Det er også greit å huske på at mange av disse testene er kjøpt og betalt. Det er også forskjell på hvordan setene står i din bil og det er også med på å påvirke sikkerheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...