Gå til innhold

Fine steder å bo i Asker eller Bærum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å flytte til de kanter, og lurer på om noen kan anbefale fine steder å bo med barn der omkring... Ikke "snobbested". Vil at barna skal gå på skole som til en viss grad gjenspeiler det flerkulturelle samfunnet. Ønsker også et sted med overvekt av ressurssterke familier. Ikke ressurssterke i forhold til penger, men i forhold til engasjement og interesse for å følge opp barna på skole og i fritid. Ikke for mye trafikk, nærhet til skog og mark og andre fritidstilbud/idrettstilbud er også viktig. Gjerne en skibakke i nærheten:-)

Noen som vet om et slikt sted? Er også interessert i å høre litt om barnehagene og skolene i området...

Fortsetter under...

Skrevet

Rykkinn <3 Ligger midt i mellom Kolsås og Kirkerud som begge er alpintanlegg. Gode forhold for langrenn, nær marka med fiskemuligheter, telting, osv. Bærum er en grønn bygd, fantastiske naturmuligheter.

Flere skoler og barnehager å velge mellom. Gangavstand til alt barna trenger av hobbyaktiviteter. Buss til Oslo hver 15.minutt på dagtid.

Skrevet

Takk for svar. Høres flott ut:-) Hvordan er ungdomsmiljøet? Stemmer det at det var tøft før, men har blitt bedre nå i senere tid?

Skrevet

Det har blitt bedre ja :) Ellers liker jeg selv Tanum godt (jeg bodde der noen år) men det er litt mer ute på landet og ikke så veldig flerkulturelt da.

Skrevet

Lommedalen, Tanum, Høn eller Jar:)

Skrevet

Det er fortsatt tøft og ikke et sted jeg ville latt mine unger vokse opp.

Annonse

Skrevet

Hvor ville du la dem vokse opp da? Er veldig interessert i alle synspunkter rundt dette:-)

Skrevet

Lommedalen!

Men pass på og flytt til solsiden, ikke skyggesiden.

Skrevet

Du vil ha et lite snobbete sted med flerkulturell innflytelse og et aktivt miljø. Bærums Verk er et alternativ. Veldig blomstrende friluftsliv og idrettstilbud med engasjerte voksne. Ikke fullt så på landet som Lommedalen men kort vei til natur. Har aldri bodd der selv men de jeg kjenner derfra er strålende fornøyd.

Skrevet

Ungdomsmiljøet var tøft på Rykkinn for noen år siden, men det meste av denne typen tull har flyttet seg til Lommedalen.

Det er sterkt fokus på samhold og miljø på Rykkinn nettopp pga tidliger problemer, derfor har det vært bra her i noen år.

Skrevet

Rykkinn er et fryktelig ukoselig sted. Det er nå min mening.

Dit hadde jeg ikke flyttet med barn.

Skrevet

Ligg unna Rykkin. Prøv Bekkestua eller Høvik, eventuelt Bærums Verk. Ligg også unna Snarøya og Nesøya... snobbete...

Skrevet

ikke flytt til nesøya.

der er det stort sett sure fruer med store bmwer med aupairer.

Annonse

Skrevet

Dit har nok ikke vi råd til å flytte uansett.. Hehe.. Noen som kjenner til steder i Asker da?

Skrevet

Så mye rart...

Rykkinn vil jeg helt klart anbefale! Det er koselig å bo her, det er kort vei til skog og natur, barnehager og skoler er flinke til å bruke naturen. Miljøet er langt bedre enn for 10 år siden, det er satt inn en betydelig innsats for å gjøre noe med miljøet her.

Har både tenåringer og små barn, flyttet tilbake til Rykkinn fordi vi ikke fant det samme gode miljøet andre steder i Bærum.

Ville styr unna leilighetene i Bjørnebærstien (bor selv i enebolig, men har også bodd i rekkehus), ellers er det mange koselige smågrender. Svært godt samhold mellom de som bor i rekkehusene, kaffekopp ved sandkassa, felles opplegg til jul, påske og 17.mai, grillfester for alle beboerne, osv.

Har bodd flere steder i Bærum, ingenting er som Rykkinn! Ikke hør på alle som uttaler seg uten å ha bodd her selv.

(Har jobbet i utekontakten i mange år, og er enig i at miljøet er bra på Rykkinn. Lommedalen har det tøffere for tiden)

Skrevet

Heggedal er flott. Om du ønsker litt lenger ut er Røyken også et godt alternativ. Ikke så flerkulturelt her akkurat da, som jeg har lagt merke til, men så har ikke jeg barn på skolen enda.

Dog om du MÅ bo i Asker ville jeg valgt Heggedal. For øvrig er det veldig fint på Vakås også.

Skrevet

HOSLE:) Nær skogen, sauer, hester og kuer. Ikke veldig langt til Oslo og til Sandvika. Bra barnehage, ikke bare folk i store villaer, men også rekkehus og leiligheter. Fokus på idrett og friluftsliv. Mindre trafikk enn en del andre steder.

Skrevet

Slependen nærmere bestemt Juterudåsen .Kjempe fint boligområdet . Er delvis vokst opp der .Gikk på Tanum skole .Ikke er det langt fra kirkerudbakken (skibakke)heller .

Skrevet

Takk for alle svar!

Anonym 21.24; jeg har en følelse av at vi legger det samme i "godt miljø"? I min verden er godt miljø ikke ensbetydende med homogent miljø blant barn og ungdom. Altså, jeg ønsker ikke at mine barn skal vokse opp med bare etnisk norske og velstående barn i klassen. Ønsker heller ikke at de skal vokse opp med mange rundt seg som mangler grenser, er frekke og småkriminelle og ikke har lært noe om respekt og toleranse hjemmefra. Satt på spissen... Slikt blir det utrygt miljø av. Det jeg ønsker er mangfold, men et inkluderende og ressursterkt sådan. Med voksne rundt som bryr seg om mer om barn, også hverandres barn, og mindre om penger og fine hus og biler...

Jeg synes Rykkinn høres bra ut jeg:-) Det med dårlig miljø i Lommedalen var interessant å høre, det hadde jeg ingen anelse om..

Skrevet

Bekkestua, Holse og Haslum er steder som er bra for barn. Mange muligheter til fritidsaktiviteter og bra skoler. Ikke for snobby. Greie avstander til buss og bane for å komme seg til byen eller til Sandvika.

Skrevet

Mannen jobbet som lærer i Lommedalen et år og fikk skrekken. Nå jobber han på Grorud i Oslo og synes ungdommen der er greiere å ha med å gjøre!

Skrevet

Sætre, er i Hurum, men ikke langt ifra asker (20 min med bil)

Ellers har jeg selv vokst opp i Frydendal, (par min fra Asker sentrum med bil.) veldig mange barn som bor der.. :-) Kort vei til sentrum og kort vei til turstier (semsvannet) +++

Skrevet

Noen som har noen stalltips om gode vs. ikke så gode skoler i Asker og Bærum da? Gjerne med noen ord om hva det er som gjør at skolen er god eller dårlig..

Skrevet

Jeg ville aldri latt barna mine gå på Rykkin skole. Til det kjenner jeg for mange av lærerne og elevene der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...