neelie Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Har gitt opp å prøve å skjønne NAV sine sider med info. Kansje finnes det noen her som kan forklare litt nærmere, siden NAV i denne byen gjør ALT for å unngå å hjelpe folk. Jeg er ikke i jobb og har ikke vært det siden i desember 2009. Jeg har motatt engangsstønad fra NAV. Min samboer er i fast jobb og har vært det de siste 3 årene. Jeg blir ikke å komme meg tilbake i jobb før til neste somme (håper vi) da vi skal flytte sørover da. Spm mitt er da: Har min samboer rett til foreldrepenger og permisjon FØR vi flytter eller må han vente tils vi har flyttet og jeg har begynt i jobb?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Ettersom du ikke har jobbet har ikke han krav på fedrekvoten. Om dere tenkte han skulle ta ut "vanlig" permisjon (altså permisjon utover fedrekvoten) er det et krav at du må ut i enten minst 75% jobb eller fulltidsstudier. Den tiden du er hjemme i permisjon "spiser opp" permisjonen slik at han kun vil kunne ta ut 37/47 uker permisjon minus den tiden du har vært hjemme etter fødsel...
neelie Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2010 Så om jeg da er hjemme værendes til neste sommer, vill det da si at han ikke får noe som helst permisjon?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Når far skal ha utsettelse [Endret 6/09] I den ordinære stønadsperioden er omfanget av fars foreldrepengeuttak avhengig av mors yrkesaktivitet. Forutsetningen for at far i denne perioden skal kunne utsette sitt ordinære foreldrepengeuttak er altså at mor samtidig er i arbeid eller under utdanning mv. i samsvar med vilkårene i § 14‑13. Det stilles krav om at mor er i aktivitet også i den perioden far arbeider heltid for å få utsettelse. I tillegg må mor være i aktivitet når far faktisk mottar foreldrepenger. Dersom far etter ordinær stønadsperiode (uke 43/53) etter fødselen ønsker å utsette sitt uttak av ordinære forelderpenger, stilles det ikke krav at mor er i aktivitet når far er i arbeid. Det er tilstrekkelig at mor er i aktivitet når far faktisk mottar foreldrepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå