Gå til innhold

Dere som bruker accent aigu og accent grave i navnet til barnet. Har dere oversikt over hva dere gjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jeg ser mange varianter der ute? Ikke alle er helt korrekt...

Skrevet

Så et søskenpar som stavet navnene sine: Andrè og Renè(jente). Ble litt feil dette ja.

Skrevet

Kan du forklare hva det betyr?

Skrevet

Min sønn heter Lucas José, altså skrevet korrekt - Joseeee. Men jeg vet om flere som skriver feil, f.eks. en som heter Linnèa. Litt kjipt at den korrekte talemåten da er Linnæææa.

Skrevet

Forskjellen er altså hvilken vei den streken peker?

Skrevet

Ja. Peker den nedover (accent grave) uttales det som "æ". Peker den oppover (accent aigu) uttales det "eee".

Skrevet

Hva med Helenè? Eller enda verre, Andre`? Hehehehe.... Herlig.

Skrevet

Mener du at Genève uttales Genæææve? Selv sier jeg SjenEv, ikke SjenÆÆv

Skrevet

Å si at det uttales som "æ" blir veldig forenklet. Egentlig er det en mellomting mellom "æ" og "e".

Skrevet

Jada selvsagt, men det er jo for å forklare forskjellen:-)

Hvis Genève skrives sånn og ikke Genéve, så blir det mer "Genæve" enn "Geneeev" ja.

Skrevet

Det er nok ikke riktig, det uttales ikke Genææve, men Geneve, med en kort e.

e = ɘ (som norsk e i trykksvak stavelse: gutter)

é = e (som norsk lang e: ser)

è = ɛ (som norsk kort e: herre)

Skrevet

"Herre" uttales jo med en tilnærmet æ-lyd, "hærre". Genève uttales nok med vanlig e på norsk av folk flest fordi de ikke aner at "retningen" på streken har noe å si... Forresten bruker man gjerne uttrykkene grav aksent og akutt aksent på norsk, istedenfor accent grave og accent aigu.

Enkel regel: I norsk uttale bruker vi bare akutt aksent, den lang e-lyden, altså når streken peker oppover. Så hvis i tvil, passer nok den best. Mest utenlandske stedsnavn og sånt som får grav aksent.

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Rettskriving_Ordboeker/Skriveregler_og_grammatikk/Aksentteikn/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...