Gå til innhold

Leiden Mutasjon(litt lang)

CMilla84

Anbefalte innlegg

Skreiv vel her for ei stund sida at jeg var gravid igjen, men gikk galt.. Ble gravid igjen nå nylig, men gikk også galt..

Så har til nå mista 7 ganger i SA/MA+ 2 kjemiske, men vet ikke om de telles.

Er under utredning og fikk noen prøvesvar forrige uke, Leiden Mutasjon, samt Protein C mangel.

Sekssjonsoverlegen på St. Olavs mente dette neppe hadde noe med abortene å gjøre, men da må jeg si at jeg fatter ikke hvorfor jeg skulle ta de prøvene for utredning av Habituell abort, om det ikke innvirker på problemet?

Noen andre som har det, og har mista mange ganger?

Har jo lest masse om det, før jeg fikk svarene også, siden noe måtte jo være problemet.

Men mister litt motet nå da, når de har funnet "feil" på meg, men mener det ikke er noe problem lixom?

Er også noe overvektig, så legen var sååå glad for at jeg hadde mista alle gangene, hvis ikke ville det vært livsfarlig for meg..Syns det var fryktelig sterke ord :S

Men han skulle henvise meg til en endokrinolog? Tror jeg det het?

Noen som veit hva en sånn gjør?

Var allfall noe med å gå ned i vekt, samt at han bestemte at han skulle sette i spiral den 14 april, for det var for farlig for meg å fortsette å bli gravid...

Er litt oppgitt nå, for skjønner ikke hvorfor han gjør gjør en sååå stor sak uttav noe han sier egentlig ikke er et problem?

Tar imot alle erfaringer med takk :)

Fortsetter under...

Hei

Jeg har Leiden Mutasjon Protein C, samt noen fler påvirkende saker i blodet som øker risken for blodpropp.

Da jeg var gravid med Ludde mente legene at det ikke var noe problem, og jeg gikk ingen medisin. Utredningslegen mente nå i ettertid at det var rart at jeg ikke fikk blodfortynnende etter fødselen da jeg var i risikosonen for propp.

Jeg har brukt Fragmin sprøyter og Trombyl ved 3 svangerskap, Alle har endt i MA/SA. Ingen leger har sagt til meg at jeg ikke skal bli gravid.

Syns det er drøyt av legen og si at det var bra du hadde mistet - uansett overvektighet.

Jeg har dette hetrozygot - altså enkelt genetisk - den milde versjonen. Hva har du? Har du det dobbeltgenestisk? I så fall tror jeg man skal gå på fortynnende hele tiden. Jeg har bare fått streng beskjed om å ikke bruke hormonpreparat (p-piller ect) og bla bruke støttestrømper når jeg flyr.

Om jeg blir gravid igjen skal jeg droppe fragminen med fortsatt ta Trombyl (ca samme som albyl-e) samt kortison - prednisolon.

Lykke til!

Hei,

en endokrinolog er ekspert på hormonsykdommer. Jeg går til en endokrinolog fordi jeg har lavt sotffskifte. Endokrinologen er da et bra substitutt til fastlegen, som ikke vet alt om stoffskiftesykdommer og fte er redd for å heve/senke dosen. Fikk du påvist noe om stoffskiftet ditt fra prøvene?

Jeg har da både hypotyreose (lavt stoffskifte) og Leiden Mutasjon.

Har lett for å bli gravid, men mister i 1.trimester. Neste graviditet skal jeg gå på fragmin. Egentlig skal vi prøve igjen nå, men har heller bestilt ferie til Miami i mai - og vil nyte den uten sprøyter og det hele. Har også hørt at de som har hatt flere spontanaborter skal unngå lange flyreiser. Noe som har hørt det samme?

Vet ikke hvordan type det er enda, var bare tilfeldig at jeg fikk vite akkurat de svarene den dagen, for var egentlig bare inn til UL fordi jeg var gravid.

Skal inn igjen den 14 nå, så er spent på om de vet noe mer konkret da. Fikk beskjed om å høre med familien hvor mange som har hatt blodpropp, så har funnet ut at begge siden har hatt, men blodpropp kan jo komme av andre ting også.

Er veldig enig i at det var drøyt av legen å si det sånn, var ikke så gjennomtenkt tror jeg, jeg har jo følelser selv om jeg er overvektig..

Men får bare vente å se hva som skjer, skal allfall sette i spiral, siden jeg ikke får noe hjelp om jeg blir gravid igjen, pga at jeg har for høy BMI. Er fryktelig trist å måtte slutte å prøve etter å ha venta så lenge nå, men uten hjelp har jeg ikke mye sjans uansett om jeg blir gravid en million ganger til.. såh..

Men takk for svar :)

Ok, blir spennende å se hva en endokrinolog kan gjør da. Fikk ikke høre noe om at blodprøvene viste noe form for hormonsykdom.. Men fikk jo ikke svar på alle prøvene den dagen, og tenker det må jo være en grunn til at jeg ble henvist dit? Får kanskje vite noe nærmere til uka.

Vet at for noen år siden ble det tatt stoffskifteprøver av meg, men fikk ikke noe reel utslag da.. Fastlegen min sa at det var økt noe i den forbindelse og at jeg fort kunne utvikle noe med stoffskifte(?), men husker ikke konkret hva han sa lixom... *hmmm*

Det høres veldig likt ut meg da, blir veldig lett gravid, men mister i 1 trimester.

Har ikke hørt noe om flyreiser desverre.

God tur til miami i mai da, og takk for svar :) Håper spira sitter ganske fort etter turen og at den blir der da :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...