Håpet ble virkelighet! Skrevet 26. april 2010 Forfatter #26 Skrevet 26. april 2010 Hmm, ble visst en lang tråd dette som jeg startet bare i nysgjerrighet. For meg er det ikke 1 rett eller 1 gal måte å gjøre dette på. Å ta mannens etternavn er ikke i mine øyne et tilbakeskritt for likestillingen, alle må da gjøre det de føler for selv. Mange er nok litt "jålete" på hva de bytter til og fra. Jeg har et vanlig - sen navn tilslutt og da jeg gifter meg med en engelskmann får jeg jo et "internasjonalt" et. Han hadde nok aldri tatt mitt navn, litt for tradisjonell til det. Men, han har overlatt til meg og ta mitt valg, ville aldri ha presset meg eller blitt sur over mitt valg gudskjelov! At det ligger økonomiske forpliktelser til dette har jeg ikke tenkt så mye på. Er det i forhold til fornyelse av kjørekort, pass og bankkort da heller? Ønsker alle lykke til med bryllup og avgjørelser rundt dette, have fun! )
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #27 Skrevet 26. april 2010 Jeg er tannlege og har tatt mannen sitt etternavn. Det har de fleste av våre venner og bekjente gjort, i kombinasjon med sine tidligere etternavn eller bare tatt mannens. Dette er alle mennesker med høyere utdannelse (leger, tannleger, ingeniører osv), så i mine øyne er du unntaket, 22:07 20.04.2010..
Fr Sjokolade Skrevet 29. april 2010 #28 Skrevet 29. april 2010 Jeg kommer ikke til å ta min kommende manns etternavn. For noen år siden byttet jeg fra å ha min fars etternavn til min mors. For hvorfor er det kun mannens slektsnavn som skal bæres fram gjennom generasjoner, mens kvinnens slektsnavn forsvinner? Farsnavnet ditt kan du sannsynligvis spore tilbake flere generasjoner uten problemer. Men mors navn tradisjonelt har blitt strøket for hver generasjon. Nå har jeg inntrykk av at det er ganske vanlig med mors slektsnavn som mellomnavn, men det er forskjell på mellomnavn og etternavn. Nå mener jeg at jeg har lest noe statistikk på at det faktisk er vanligere for høyt utdannede kvinner å beholde sitt eget navn, men er litt usikker på hvor jeg har det fra. (kilden.forskningsradet.no kanskje?) Når det gjelder det at jeg ikke kommer til å ta min manns etternavn, så er han ganske skuffet over dette. Men for meg handler det om å beholde min identitet. Så jeg har gitt han et valg: enten tar han mitt etternavn og hele vår fremtidige familie får samme navn, eller så beholder han sitt eget og vi får en familie med ulike etternavn. Tidligere påstod min forlovede at han ønsket at jeg skulle ta hans etternavn for at hele familien skulle hete det samme. Men han er i hvert fall ikke interessert i å skifte etternavn selv! Selv er jeg 22, så jeg vet ikke hvor mye alder har med saken å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #29 Skrevet 1. mai 2010 Her er linken til artikkelen på forskning.no http://www.forskning.no/artikler/2010/april/248635
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #30 Skrevet 1. mai 2010 Det er vel like vanlig blant stortingspolitikere som ellers i samfunnet å ta mannens etetrnavn. Fritt fra hukommelsen: Anne-Grete Strøm-Erichsen er gift med Arve Strøm-Erichsen. Liv Signe Navarsete har etternavnet til sin tidligere ektemann. Magnhild Meltveit Kleppa er gift med Arne Kleppa. Karita Bekkemellem het inntil for få år siden også Orheim. Gro Harlem Bruntland er gift med Arne Olav Bruntland.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #31 Skrevet 1. mai 2010 jeg å barna bytter navn å tar hannes etternavn. (syns det er litt av sjermen hvis man først skal gifte seg) å siden vi begge har av di utrolige vanlige "sen" navnene så tenker jeg at d sikkert ikke blir store overgangen for min del =P
MissMM Skrevet 4. mai 2010 #32 Skrevet 4. mai 2010 Vi gjør det helt motsatt vi. Han tar mitt da hans er et den navn. Noen andre som bruker kvinnens navn som etternavn?
EW Skrevet 6. mai 2010 #33 Skrevet 6. mai 2010 Jeg beholdt mitt eget. Det er et veldig sjeldent navn og hadde lyst å beholde det. Barna våre har mitt navn som mellomnavn og mannen sitt som etternavn.
Dragen... Skrevet 11. mai 2010 #34 Skrevet 11. mai 2010 Jeg synes det er både litt kult og likestillings-messig forsvarlig at begge får begges navn. Vi har begge litt uvanlige navn og de to yngste får begge navnene. Jeg har en fra før, og hvis han vil ha gubbens navn i tillegg til sitt eget er det greit. Så det blir nok løsningen for oss. Men det blir hans navn som blir etternavn, mitt blir mellomnavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå