Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Elisabeth?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske så inkonsekvent dette:

Henriette Marielle

Henriette uttales på norsk og Marielle har stum e. Maaange tilfeller som dette. Jobber som lærer og ser at foreldre har lite språkkunnskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ja, de er dumme de! Og jeg og du er så jævlig intelligente at det lyser av oss:-D

Skrevet

Vakkert navn som passer både liten og stor! :))

Skrevet

Så fint at du kan heve deg over de kunnskapsløse foreldrene, da:-) Du skal ikke se bort ifra at en og annen blandt foreldrene har kunnskaper som du ikke har:-)

Skrevet

Kjedelige navn:

Elisabeth, Margrethe, Cathrine, Cecilie, Lisbeth, Anette, Johanne,

Ser man på navnestatistikken er det sinnsykt mange som gasser seg i disse navnene,,

Skrevet

Ja det har de nok. Og jeg hører på folk som kan mer enn meg. Akkurat på dette området er jeg ganske så god. Det er navn og språk vi snakker om i denne tråden kanskje?

Skrevet

Så enig! Lite kreativt. Det mest kjedelige mellomnavnet ever. Jentenes svar på Andrè

Skrevet

Kanskje du skal starte en opplysningsgruppe på den lokale helsestasjonen, så kan du gå gjennom navnene til de nyfødte i ditt område og råde foreldrene til riktige skrivemåter:-)

Skrevet

Veldig fint, men enig i dem som mener det bør staves Elisabet

Skrevet

Synes det er kjempefint. Datteren min heter det!

Skrevet

På norsk heter det Elisabeth og har hett det i minst 200 år. Prøv å endre stavemåten, og du får et slit med å måtte stave det for andre nordmenn resten av livet. Skriv det med z, og du slipper å stave det i engelskspråklige land, i hvert fall, men skriv det uten h, og du vil måtte stave det over hele verden.

Stamnavnet? Hvordan ble det egentlig skrevet på hebraisk? Du som kan så mye om navn?

Skrevet

ELIZABETH

Usage: English, Biblical

Pronounced: i-LIZ-ə-bəth (English) [key]

From Ελισαβετ (Elisabet), the Greek form of the Hebrew name אֱלִישֶׁבַע ('Elisheva') meaning "my God is an oath" or perhaps "my God is abundance". The Hebrew form appears in the Old Testament where Elisheba is the wife of Aaron, while the Greek form appears in the New Testament where Elizabeth is the mother of John the Baptist.

På bakgunn av dette ville jeg ha skrevet det enten Elisabet eller Elizabeth. Jeg har en hang til det internasjonale og da må det vel bli Elizabeth.. Elisabeth er noe litt sånn midt i mellom." Vi tar den greske/norske varianten, men slenger med den engelske h'n som vi ikke uttaler her i Norge.."

Skrevet

Elisabeth er fint det :) Det er ikke så vanlig nå lenger, så du vil nå unngå at mange i klassen ol har det samme nevnet.

Skrevet

Moren min heter Elisabeth, og jeg syns det er et vakkert navn, kanskje mest fordi moren min er et vakkert menneske! :)

Vi tenker på å kalle en eventuell datter Gyda Elisabeth, etter svigermor(Grethe) og mamma.

Skrevet

Jeg er glad i Elisabeth, det er mitt andre fornavn, og jeg har aldri likt det mer enn mitt første fornavn. Synes det er klassisk og internasjonalt.

Har gitt min datter en utgave av det som andre fornavn også...

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjempefint navn :) Har en datter som heter Elisabeth, og hun er faktisk den eneste av 350 elever på skolen hennes som har det navnet som førstenavn, så oppbrukt er det heller ikke... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...