Gå til innhold

Finnes det noen løsning for at jeg kan klare å beholde huset??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp fra dere flinke damer, med peiling på økonomi,

Jeg og min eksmann eier et hus sammen. Med lån på 3,3 ca.

Vi har nå gått fra hverandre. Og må vel selge huset.

Men jeg vil såå gjerne beholde. Jeg får så klart ikke beholde lånet på 3,3 mill.

Vi har en hageleilighet, som vi kanskje kunne seksjonert ut og solgt. Snakket med banken, og jeg får visst kun sitte med 1,3 i lån alene. SÅ da måtte vi fått 2 mill for leiligheten, og det er nok vanskelig. Dette er i Bergen.

Jeg trenger deres hjelp, hva kan jeg gjøre? Er det noe håp? Er det noen løsninger som jeg ikke vet om?

Vil prøve å beholde huset.

Hvis vi må flytte, får man ikke mye for 1,3 mill her.

Uff, hater denen situasjonen, jeg er skikkelig deprimert og redd..

Skrevet

Leiligheter er jo dyre i Bergen så hvis det er mulig å seksjonere ut hageleiligheten kan du sikkert få en del for den, men har du spurt banken om de kan ta med leieinntekt fra den i beregningen? Det vil jo hjelpe litt.

Så kan du kanskje i tillegg leie ut et rom til en hyggelig studine eller noe, hvis dere bor passelig nære universitetet for eksempel.

Skrevet

Jeg snakket med en jurist, og hun kunne ikke se noen grunn til at vi ikke skulle kunne seksjonere ut. Og banken var og positiv til det. Men som sagt måtte jeg da fått 2 mill ca. Hva mener du med leieinntekt?

Ja, kunne kanskje leid ut et rom ;)

Hvor mye kan man ta for et rom da? Må dele bad og kjøkken.

Skrevet

Altså, jeg tenkte leieinntekt hvis du ikke kunne seksjonere ut. Hvis du kan seksjonere ut lager du et sameie slik at de som flytter inn i leiligheten må bidra med med fellesutgifter til vedlikehold.

Hvis du kan leie ut et rom til si 3000,- i mnd er jo det skattefri inntekt som banken burde kunne ta hensyn til i sine utregninger :)

Lykke til, jeg håper det ordner seg.

Skrevet

Snakk med flere banker!

Den du har nå lar deg sitte igjen med 1.3, en annen kanskje 1.8.

Noen er rett og slett ekstra strenge istedetfor å si nei.

En tredje kanskje går med på utleie, osv.

Få avtale med alle bankene i nærheten av deg.

Skrevet

Takk for tips. Kanskje lurt ja.

Den banken jeg har nå er den vi har hatt lånet hos hele tiden.

Jeg har bare inntekt på ca. 350.000 kr. SÅ skal vel godt la seg gjøre å få sitte igjen med mer enn 1,3 mill.

Utleie nede hadde så klart vært det beste, men det går ikke nåværende bank med på hvertfall.

Uff, jeg blir helt kvalm av hele situasjonen. Syntes det er skummelt dette. Redd for å måtte flytte. For jeg vet at om jeg flytter så må vi bo i en liten leilighet.. ( ikke at det er verdens undergang ) Men livet vårt blir helt forandret. Kanskje jeg må selge hundene også da :-(

Skrevet

Hvis du nå blir alene får du jo OS, en ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn osv. Da får du høyere inntekt enn 350.000, det bør jo også banken ta hensyn til.

Jeg ville snakket med andre banker, og prøvd i det lengste å heller leie ut enn å seksjonere ut.

Hvis det er eneste mulighet så må du vel bare gjøre det:)

Skrevet

Jeg blir nok helt alene nå ja :((

Har jeg rett på OS når jeg tjener så "bra"?

Jeg vil så klart leie ut i stedet for å seksjonere.. Men jeg får ikke sitte med 3,3 mill i lån alene. Jeg vet ikke hvor mye det er tilsammen i mnd en gang..

Hi

Skrevet

Har jeg rett på husbanklån? Kan man få mer i lån da?

HI

Skrevet

gå til ulike banker og hør... standar utrekningene på lån har ofte et høyt forbruk som grunnlag. kan du bevise at du lever nøkternt er noen banker villige til å rekne om på hvor mye lån du tåler

lei ut leiligheten, da får du større lån...

skaff deg en ekstra jobb:)

Skrevet

rett under 4 ganger lån i forhold til inntekt er mye,men du kan faktisk får mer lån...noen som har huslån tilsvarende 5-6 inntekten,men det er veldig,veldig strammt...har du bil så sleg den, det er vanskelig å få høyt lån med bil...

Skrevet

Vet liksom ikke hva jeg skal si til banken når jeg evt. møter opp?? De som ikke kjenner meg altså.

" Hei, jeg eier et hus med eksen. Vi har lån på 3,3 mill. Og jeg vil beholde huset, hva kan jeg gjøre"?

Uff, er rådvill..

Vet jeg sutrer nå. Men dette er virkelig ikke en ønske situasjon altså...

Skrevet

Jeg ville kanskje ikke lagt det frem akkurat sånn... ;)

Kle deg pent og legg frem saken din på en saklig, ryddig og ordentlig måte. Det er bare å forklare situasjonen slik den er på en rolig måte, og så er det opp til banken å avgjøre.

Du bør få en verdivurdering eller takst når det gjelder hva du kan få for leiligheten om du selger den. Da har du noe konkret å vise banken. I tillegg kan du sette opp et budsjett der du tar med alle inntekter og kostnader som du legger frem for banken, slik at de ser at du har regnet på at du faktisk klarer å betjene lånet. For det er jo en forutsetning som du sikkert vet!!

Du må nok regne med å leve nøkternt hva angår mat, klær og alt annet hvis du med den relativt lave inntekten skal sitte igjen med et såpass stort lån. Selg bilen hvis du har, selg andre ting du har som du kan få litt for, så viser du banken at du er villig til å ofre noe.

Lykke til

Skrevet

Huff...høres ikke ut som en bra situasjon. Men det fins alltid en løsning på ting. Ønsker deg lykke til HI. Håper du får beholde huset. Stor klem

Skrevet

du har med deg en oversikt over alle utgiftene dine slik at de kan rekne om på standar opplegget sitt i forbindelse med lån..

du må også ha med deg dokumenter på lønning

ser ofte at banker låner ut ekstra dersom låner "virkelig vil det"

hadde forklart at du er villig til å gjøre mye for å beholde huset, fokuser på at dette er hjemmet til dine barn og barna har det tøfft nok i forbindelse med skillsmissen om du ikke må ta fra de hjemmet i tilegg...

og igjen, jobb med å fjerne alle utgifter som er unødvendige, da mener eg BIL (i bergen trenger en ikke bil og dette er en stor utgift) ,blader,aviser,trenningstenter osv,osv...fortell i banken hva du har gjort for å redusere utgiftene,slik at de ser at du mener alvor og er villig til å ta på deg et stort lån og leve minimalt for at barna skal kunne beholde sitt hjem...for med den inntekten og det lånet blir det ikke mye igjen å leve for....

Skrevet

Takker for alle gode svar.

Dette er ikke en enkel situasjon. Og det virker ikke som det er meningen at man skal kunne kjøpe noe alene. Og det syntes jeg er trist.

Vil så gjerne beholde huset, men jeg tror vel innerst inne at det blir umulig. Tror ikke noen banker vil la meg sitte igjen med et så stort lån. Det tviler jeg sterkt på.

Og nå sier eksen at han vil jo ha sin del av dette, om jeg klarer å få to mill. for leiligheten. Og da klarer jeg det vel ikke :((

For da får jeg jo mer lån, noe banken neppe godtar..

Huff, jeg hater denne situasjonen.

Sønnen min begynner på skolen til høsten, så alt må være ordnet innen den tid..

Hi

Skrevet

Nå betaler vi forresten kun rentene. Om 1,5 år skal vi begynne på avdragene. Og da blir det 17.100 kr pr. mnd.

Jeg hadde fått 8000 kr hvertfall for å leie ut leiligheten..

dvs. ca 9000 kr igjen. skulle tro jeg kunne klare det altså.

Men dette er vel ikke nok sikkerhet for banken?

Kunne prøvd å leie ut et rom oppe også..

Skrevet

hva får du utbetalt pr mnd?

9000 i husaleige er faktisk vanlig i bergen. så du kan argumentere med at det blir det samme å beholde huse som å selge å leige noe, har dere bundet renten? den skal stige til over normalen de neste 5 årene....

dette klarer du fint! bare leig ut leiligheten, det trur eg er best....

men hva ville mannen ha? halvparten av nedbetalt lån? det har han nok desverre rett på...da må du ta ekstra lån....hvor mye er nedbetalt?

Skrevet

ville prøvd å leige ut et rom i huset også. til en rolig stundent eller noe...er huset sentralt kan du minimum ta 3000 pluss strømm pr mnd...mangen tar 4000 også for et rom i bufelleskap....det vil si at du betaler 5-6 tusen pr mnd i lån og det klarer du uten problemer...ikke gi deg!!!!!!!

Skrevet

Hva med å bo i leliligheten og leie ut huset noen år...? Kan det hjelpe tro?

Skrevet

Nå må dere slutte å oppmuntre henne og slutte å drømme. Med mindre hun klarer å seksjonere leiligheten og får solgt den til en god pris er det ikke en opsjon at hun kan beholde huset. Leieinntekt holder ikke med den lille inntekten hun har. Har dere tenkt på at rentenivå er så lavt at det kan bare gå en vei, nemlig oppover? Og det vil skje snart, da er det ikke 17.000 men fort 20.000 og mer i måneden, bare på lånet. Selv med leieinntekt på 8.000 klarer hun det ikke i lengden.

Det er kjipt, joda. Men man må da være realist. Huset er nytt (vil jeg anta da dere har lånet avdragsfritt), dere har ikke nedbetalt noe, kanskje dårlig med egenkapital i tillegg? Du har ikke råd til huset, ferdig med det. De som sier noe annet er useriøse.

Skrevet

med leieinntekter på 12 000 pr mnd øker du årsinntekta di drastisk (8000 +4000) selv om renta stiger har du god mulighet til å klare lånet om du lever nøkternt...(renta skal gå noen prosenter over normalen innen 5 år) det finnes kalkulatorer gvor du kan rekne ut hvor mye det blir pr mnd:)

Skrevet

Jeg setter utrolig stor pris på alle svar..

Jeg tenker og tenker og sover ikke om natten. Gråter masse og er så redd og usikker på hva som skjer.

Huset har en verdi på ca 3.7/3.8.. Hvertfall var det taksten for 2 år siden. Ja, huset er kun 2 år.

Så vi har ikke betalt ned på lånet nei.

Jeg har kun utbetalt ca 21.000 kr pr. mnd i lønn.

+ barnetrygd da.

Nå har jeg vel rett på dobbel barnetrygd og støtte til sfo så vidt jeg har forstått..

Jeg skjønner jo egentlig at jeg ikke har råd til å sitte med huset.

Men jeg vil ikke gi meg før jeg har prøvd alt. Blir kjipt å vite at jeg ikke hadde prøvd alt.

9000 kr er ikke mye igjen syntes jeg da. Jeg vet jeg hadde klart det.

Det koster hvertfall 8000 kr å leie noe med to soverom. Så blir ikke store forskjellen. Men det er jo det med at renten skal stige ja.

Og er det noe sikkerhet i at jeg har leieboere?? Nok sikkerhet mener jeg?

Skal jeg leie ut hoveddelen må jeg skatte. Siden den er over 50% av husets str. Så da vet jeg ikke om det lønner seg..

Skrevet

Det er umuig som du selv ser å sitte med 3,3 mill i lån med en inntekt på 350`. Du bør nok ikke sitte med mer enn 1,3 som banken din har antydet.

Hvis du leter og finner en bank som kan gå med på et slikt umulig regnestykke, så er det uansett du som skal betjene lånet, ikke banken.

I dag er renten veldig lav og man kan betjene mye lån, men dette er jo som kjent ikke særlig langvarig, og bankene beregner at du skal tåle ca 7,5 % rente.

Det å drifte et hus koster mye, vedlikehold, kommunale avgifter +++

og utleie er heller ikke gratis, det blir feil å bare beregne på leieinntekter, bankene regner 2 mnd som inntektsløse, legger altså bare inn 10 mnd. leie pr.år i sine beregninger, nettopp fordi at dettte ofte er realiteten. Tåler du flere mnd. uten leieinntekter hvis du ikke får overlapp ved inn-/utflytting ?

Noe annet er sekjsonering, eller andre løsninger med huset, leie ut større del opptil 50 % så du slipper skatt ?

sjekk hva det koster å seksjonere og om det er mulig å gjøre det.

Hva du kan forvente ved et evt salg ?

Ikke for å være pessimist, men hva med å selge og kjøpe en leilighet ?

Hilsen økonom

Skrevet

Kan ikke banken gå med på at du utsetter avdragene noen år til...dvs at du bare betaler renter en stund til. Du utsetter bare problemene på den måten da men da har du ihvertfall litt bedre tid på å finne en løsning. Kanskje du har funnet en ny mann også da som kan dele utgiftene med deg:-) Du har ingen "hjemløse" venninner som kan leie et rom hos deg som kan spe på inntekten litt da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...