Nr 2 i magen:) Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Jeg tror vi skal løse det, men vet jo aldri når dette skjer og hvor fort så er ikke sikkert vi får ordnet barnevakt med en gang. Forrige fødsel gikk fort. Kan man ta med søsken og hva skjer der i så fall? Må de bli i rommet, noen som tar seg av de eller hvordan fungerer det?? Noen som vet?? Ønsker jo helt klart ikke det, men er jo et scenario jeg må ta høyde for.. Eller at far blir igjen hjemme, men Wææææææ - ikke klar for det heller. Andre????
Gjest Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Da venninna mi forhørte seg om dette fikk hun beskjed om at jordmor ikke kom til å slippe barn inn i fødestua (ingen under 18 sa de, selv om jeg ikke har sett noen nedskrevet regel om dette..) og at alternativet da blir å sitte i gangen utenfor å vente. Ikke noen særlig god løsning... Jeg ville nok i så fall ha gått for varianten med far og barn utenfor fødestua sammen, fså kan de begge komme inn etterpå.De har ingen der som kan ta seg av barnet, i så fall må de jo løpe om noe skulle skje, som det jo ofte gjør på et sykehus.Mulig dette praktiseres forskjellig på forskjellige sykehus, men slik gjør de det på ett sykehus i hvertfall. Vanskelig med eldre barn om man ikke bor nær familien. Jeg skal nok ikke klage på at jeg har svigermor 5 minutter unna der vi bor:)
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Aner ikke men er redd dette kan bli en realitet for oss og! Forrige fødsel gikk veldig fort så denne gangen må vi reise rett på sykehuset med en gang det starter- for å være på den sikre siden. Så må ta med guttungen da familien bor helt på andre siden av sykehuset, så den som har anledning er nødt til å møte oss på sykehuset og ta over lillegutt derfra;P Jaja, det ordner seg vel. Håper å høre fra andre som har måttet ha med søsken på sykehuset da det alltids kan tenkes familien ikke rekker frem i tide etc... Skal forøvrig føde på Ullevål- noen med erf. derfra?
Bumblebeee Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Akkurat dette tenker jeg en del på også. Men tror ikke småbarn får være tilstede under fødselen. Jeg hadde heller ikke ønsket det, har mer enn nok med meg selv om jeg ikke skal bekymre meg for en vilter 1,5 åring også. Jeg krysser fingrene for at det skjer en hverdag da hun kan gå i barnehagen, eller at det løser seg med barnevakt. Siste mulighet er at pappa'n går glipp av fødselen, og det ønsker jeg virkelig ikke.
trille123 Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 En fødsel er ærlig talt ikke noget for barn -slettes ikke for småbarn der ikke skjønner noget annet end mamma har det vondt og ikke klare at ta seg av de!!! På de fleste fødesteder er der ikke anledning til at passe barnet imens -og unner disse omstendigheter vill barne slettes ikke vere med fremmede! Har dere ikke en koselig nabo eller en veninde / venn, der kan steppe inn til famile/besteforeldre kan rekke frem?? De fleste gjøre gjerne det, det er jo en stor begivenhet og ikke noget der skjer hver måned:-) Jeg jobber på en stor føde avdeling så har litt erfaring runnt dette.. Lykke til med fødslerne!
2høstjenter og 1sommergutt Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 Vi har nærmeste barnevakt 1,5timer med bil unna, så moren min kommer trolig til å bo hos oss siste uken før terminen. Men hvis babyen kommer ut tidligere må storesøstrene og pappa bli med på sykehuset og sitte på gangen til barnevakten kommer.....hvis ikke storesøstrene er i barnehagen da- det er jo lov å håpe :-)
Monique8 Skrevet 2. april 2010 #7 Skrevet 2. april 2010 Det var da forferdelig bastant! Det finnes flere som har hatt små barn med på hjemmefødsler uten at det har vært til noen ulempe for barna. Om en har valget mellom å parkere et barn med et vilt fremmed menneske en ikke vet noe som helst om og som en overhodet ikke kjenner eller å ta med barnet på fødselen, da ville jeg tatt barnet med på fødselen. For jeg gambler ikke med livet til mine barn. Er ikke alle som er omgitt av familie og venner som kan hjelpe til. Jeg kan fint ende opp i denne situasjonen, for jeg har ingen bf, familie eller venner som kan trå til om noe skjer mens søsknene er for langt vekke til å rekke hjem. Og om da fødeavdelingen vil kaste 3-åringen min på gangen alene, fordi fødsel ikke er for barn, ja da får jeg heller føde hjemme alene med 3-åringen min. For ungen må ut på ett eller annet tidspunkt og jeg kan ikke la en 3-åring være alene eller bare hive henne i armene på hvem som helst! Dette er et helt reelt tema for mange vil jeg tro. Men de fleste har en bf som da kan stille opp, men ikke alle av oss.
Fifrildi Skrevet 2. april 2010 #8 Skrevet 2. april 2010 Jeg vil tro at de på sykehuset har opplevd denne situasjonen før. Om ikke annet kan barnet helt sikkert være på sykepleierenes pauserom en stund hvis man kommer inn alene mor og barn. Det ordner seg helt sikkert, og tviler på at ungen må sitte på gangen og henge og være redd.
trille123 Skrevet 2. april 2010 #9 Skrevet 2. april 2010 Det var ikke meningen at vere bastant!!! Og en hjemmefødsel er jo også i trygge kjente omgivelser for barnet der evt skulle vere tilstede, modsat en fødsel på sykehus. Og det var også bare et råd og min egen mening -ville ikke fornerme nogen da. Hovedinlegget spurte jo om meninger da.... Og en del har jo venner eller naboer om ikke familie der kan hjelpe litt. (Jeg har aldri skrevet noget om at overlade barn til villt fremmede (det er da Jordmødre og barnepleier på sykehuset) og i "nødsituationer" finnes jo altid løsninger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå