Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt har nå blitt hekta på å stå opp etter stuebordet og tvbenken. Ser han prøver å bevege beina mens han holder seg. Han klarer fint å stå på egenhånd og holder seg godt fast, men han klarer ikke å reise seg fra sittende/liggende og opp i ståstilling helt enda, er det da dumt av meg og "hjelpe" han? Han kommer krabbende bort til meg og skal ha meg til å løfte han opp til bordet, men dette er kanskje litt dumt og resulterer i at han ikke skjønner hvordan reise seg opp selv? Hva mener dere?

Skrevet

Du skal ikke hjelpe ham, det er først når han selv har styrke til å reise seg at kroppen hans er moden for å stå helt selv :-) Når dette skjer er ulikt. Jeg har hatt en som var litt over 11 mnd før han var sterk nok og 3 stykker som bare var 7 mnd gamle når de reiste seg opp selv, så det varierer. Jeg skjønner godt at dere begge synes det er morsomt med noe nytt, men det beste for ham er å vente til han klarer det helt selv :-)

Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte. Men vi har ikke møbler som er lave nok til at han rekker opp med henda nemlig. Hadde vi hatt det tror jeg han hadde klart det selv, for han setter seg på knærne med kroppen rett opp og prøver å rekke opp til bordet..Griper vi han da med henda, drar han seg selv opp til stående, og da står han stødig og holder balansen. Skal se om han rekker opp til et bord vi har her jeg.. han blir så frustrert stakkar når han ikke får det til, men det kommer etterhvert. Han er jo bare 8 mnd enda, så god tid på seg:-)

Skrevet

Det høres ut som han er sterk nok til å stå hvis han reiser seg opp på kne og prøver og dra seg opp i stående, men har du ikke en lekekasse eller noe som er lavere enn bordet han kan trene seg på? Det var sånn min gutt lærte seg å reise seg opp, lekekassen var så interessant at han begynte å dra seg opp på kne etter den, to uker etter reiste han seg opp i stående. Han begynte å reise seg opp tidlig, når han var 7,5mnd, før han begynte og sitte og krabbe, mer interessant å stå :)

Skrevet

Ja, vi har hardbagen hans stående i stua, og da setter han seg på kne fra mageleie, og når vi da tar henda hans, løfter han seg opp i stående og står der støtt, bare vi som holder i henda hans.. Vi har satt opp lekegrinda igjen nå, for tenkte han kunne trene seg på sprinklene der:-) Så er nok uansett ikke lenge til han reiser seg opp på egenhånd nå:-) Herregud så store disse ungene blir, 8 1/2 mnd, snart går han og barnehage til høsten!! Hjeeeelp! hehe..

Skrevet

Ja, lekegrind er helt super! Der kan han trene seg :) Ja, tiden går kjempe fort!! Gutten min er blitt 9mnd allerede, tiden flyyr. Og syns tiden fra 7mnd-9mnd har det skjedd så utrolig mye utvikling. er snart ikke noe baby mer.. snufs..

Skrevet

Vi har "hjulpet" gutten vår opp på beina før han fant ut at han kunne bruke sofaen, bordet, lekegrinda osv. Han kom bort og skulle ta tak i hendene våre og dro seg opp etter dem. Vi gjorde ikke annet enn å la han holde seg til oss. Det var alltid han som gjorde jobben med å reise seg mens vi holdt hendene våre helt i ro. Nå reiser han seg opp etter alt han får tak i og går rundt bordet eller langs med sofaen. Han er 9,5mnd.

De små vil jo så gjerne prøve nye ting, og de er flinke til å si ifra hvis de er slitne eller ikke orker. Du skal ikke tvinge han til å stå når han ikke vil, men jeg syns du kan la han reise seg opp ved å holde deg i hendene så lenge han kommer bort selv og ønsker det.

Skrevet

Her lærte lillemor å reise seg opp da vi var på ferie. Hun fikk kose seg mye på senga ettersom vi ikke hadde noe lekematte, og da begynte hun å ta tak på oss mens vi lå og reiste seg opp. Så begynte hun etter en uke å ta tak i det hun fant av kofferter og sånt og da vi kom hjem reiste hun seg ved sofaen. Hun elsker sin nye aktivitet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...